Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@10:22:59 GMT

چربی خوک در تولید بستنی های ایران !

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۱۱۸۶

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  "بستنی" نوعی دسر منجمد و مزه‌دار است که باید شامل حداقل ۱۰ درصد چربی شیر باشد و مقدار این چربی می‌تواند از ۱۰ تا ۱۶ درصد تغییر یابد که معمولاً بستنی‌ها، حاوی ۱۴ درصد چربی شیر هستند.همچنین بستنی می‌تواند شامل دیگر انواع لبنیات مثل خامه باشد که به همراه مواد شیرین‌کننده و طعم‌دهنده تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بستنی در کشورمان، این شرکت‌ها در ترکیبات ساخت بستنی از "اسید‌های چرب وارداتی" استفاده می‌کنند که این اسید‌ها در اروپا با شناسه E۴۷۱ و E۴۷۲ شناخته می‌شوند و منشاء حیوانی و گیاهی دارند.این چربی‌ها اگر منشأ گیاهی داشته باشد بر روی محصول کلمه "پلنت" درج می‌شود و اگر عنوانی درج نشود به معنای منشآ حیوانی و انحصاراً منشأ "خوکی" است.
 

متاسفانه شرکت‌های ایرانی تولید‌کننده بستنی در این زمینه اطلاعات درستی در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار نمی‌دهند مضافاً بر اینکه بر اساس "قانون نظارت شرعی بر صید و ذبح" مصوب ۱۳۸۷ مسئولیت نظارت شرعی در کشور با حوزه‌های نمایندگی، ولی فقیه در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها است و محدوده نظارت این حوزه‌ها نیز منحصر به کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ فراورده گوشتی است و به دلیل اختلافی که میان این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن در مورد محل پرداخت هزینه ناظرین شرعی وجود دارد، در برخی از استان‌ها، عملاً نظارتی بر روی محصولات شرکت‌های فراوری گوشت اعمال نمی‌شود!با این حال اینجانب به عنوان مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در استان البرز با شگرد‌های مختلف تلاش کرده‌ام که این نظارت را به هر طریق ممکن حفظ کنم.
 

ذکر این نکته لازم است که بر اساس اقدامات صورت گرفته ذیل سازمان کنفرانس اسلامی، مسئولیت نظارت بر "محصولات حلال" به سازمان استاندارد کشور‌های اسلامی سپرده شده، اما این اقدامات در ایران در حد یکسری توافقنامه‌های کلی راکد مانده است؛ بنابراین در حال حاضر، نظارت بر حلال بودن محصولات شرکت‌های تولید‌کننده بستنی هیچ متولی مشخصی ندارد! امیدوارم روزی در مجلس شورای اسلامی، قانون جامعی تصویب شود که محدوده نظارت شرعی در ام‌القرای اسلامی شامل هر نوع محصول غذایی و دارویی تولید داخل و وارداتی بشود.

"حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدین"

 

رویداد24

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: چربی خوک بستنی اقتصاد جام نیوز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست

شانا _ گروه فیلم: تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی برای افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در محل برگزاری نشست‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) امضا شد.

دریافت 35 MB

دیگر خبرها

  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • کارگران و کارفرمایان دو بال سخت‌کوش تولید هستند
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • صنایع نساجی هلال احمر ایران
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان