Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@04:13:16 GMT

مهاجرت معکوس در خمینی‌شهر شکل گرفته است

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۲۳۶۲

مهاجرت معکوس در خمینی‌شهر شکل گرفته است

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: روستاهای خمینی‌شهر به دلیل نزدیکی به اصفهان و شرایط مطلوب آب و هوایی مهاجر پذیری زیادی دارد، رشد جمعیت در این روستاها مطلوب است و علاوه بر به صفر رسیدن مهاجرت از روستا به شهر، مهاجرت معکوس نیز شکل گرفته است.

علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرستان خمینی شهر روستاهای زیادی داشت اما ساکنان این روستاها به دلیل تصوری که مبنی بر افزایش امکانات رفاهی در صورت الحاق به شهر داشتند، در خواست‌هایی برای انجام این مهم ارسال کردند که در نهایت تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان به شهر الحاق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تسهیلات بنیاد مسکن فقط به روستاهایی تعلق می‌گیرد که در صورت تبدیل به شهر، دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر باشند و  روستاهایی که به شهرهای بزرگ الحاق می‌شوند از حوزه خدمات رسانی بنیاد مسکن خارج خواهند شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: متاسفانه این دست موارد در شهرستان خمینی شهر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان تا کنون به خمینی‌شهر و یا درچه الحاق شده است که این اقدام باعث تبدیل این روستاها به حاشیه شهر شده است.

صادقی افزود: جدول کاری، آسفالت، روکش معابر و سایر خدمات به صورت رایگان و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها انجام می‌شود، همچنین صدور پروانه و تسهیلات ساخت مسکن در روستاها ارزان تر خواهد بود، اما اگر روستایی به شهر الحاق شد، برای محاسبه اینگونه هزینه ها، محله و محدوده قرار گرفتن آن مورد توجه نمی‌گیرد و پروانه ساختی که برای مناطق برخوردار شهر صادر می‌شود برای مناطق کمتر برخوردار نیز به همان قیمت محاسبه می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرستان خمینی شهر دو روستا دارد که طرح هادی در هر دو روستا در حال اجرا است و به دلیل اینکه تعداد روستاهای آن کم است، اعتباراتی که به هر روستا تعلق می‌گیرد، بیشتر است. در این روستاها خیابان یا معبری که آسفالت نشده باشد وجود ندارد و اکنون در این روستاها بدنه سازی معابر نیز در دست اقدام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: روستاهای خمینی شهر از نظر طرح هادی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و با توجه به اینکه در چند سال اخیر قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است توانستیم تمام معابر این دو روستا را آسفالت کنیم.

صادقی افزود: در این روستاها تنها مشکلی که به آن برخوردیم، آزادسازی املاک است، زیرا در اطراف این روستاها زمین دولتی وجود ندارد و به دلیل نزدیکی به اصفهان و شرایط مطلوب آب و هوایی، مهاجر پذیری زیادی دارد.

وی اضافه کرد: رشد جمعیت در روستاهای خمینی شهر بسیار مناسب است و علاوه بر اینکه مهاجرت از روستا به شهر در آن به صفر رسیده، مهاجرت معکوس نیز در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: یکی از وظایف  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این است که بر اساس رشد جمعیت روستا و تقاضای روستاییان، زمین های ملی موجود در اطراف روستاها، زمین‌ها را از منابع تامین گرفته، تفکیک می‌کند و با قیمتی مناسب به روستاییان واگذار می‌کند.

صادقی افزود: متاسفانه زمین‌های اطراف روستاهای خمینی شهر مالکیتی و شامل باغات، صحرا و زمین‌های کشاورزی است، بنابراین در این روستاها زمین ملی برای واگذاری وجود ندارد، اگر این روستاها زمین ملی داشت، می توانستیم ساخت و ساز نیز در آن انجام دهیم تا جمعیت آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: شهرستان خمینی شهر جزو چهار شهرستان پر جمعیت استان اصفهان است که فقط دو روستا دارد، شهر خمینی شهر در گذشته شهر کوچکی بود اما با الحاق شدن روستاها به آن بزرگتر شد و اکنون شاهدیم که بخش زیادی از جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند.

کد خبر 390660

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روستاها روستا طرح هادی روستایی توسعه روستا مسکن روستایی بنیاد مسکن بنیاد مسکن اصفهان خميني شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از وصل‌شدن آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق تحت تاثیر سیلاب استان خبر داد.

مهدی دوستی، امروز شنبه ۸ اردیبهشت با اعلام این خبر به رسانه‌ها گفت: ۱۶ روستا و ۱۴ پاسگاه مرزی با جمعیت متاثر ۷۲۰۰ نفر درگیر پیامدهای سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستاها بصورت موقت برطرف شده است.

وی ادامه داد: اکیپ های عملیاتی از مرکز استان و شهرهای همجوار در کنار اکیپ های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز بصورت مستمر تلاش نموده و با توجه به خرابی جاده های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستاها با مشکلاتی همراه شد که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستاها مرتفع گردید.

دوستی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب بصورت دقیق هستند تصریح کرد: حدود ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود ۵۰ میلیارد تومان است که باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده بصورت ویژه اصلاح شود تا در تابستان مشکلی برای تامین آب شهروندان نداشته باشیم.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی ادامه داد: حساس ترین خط آسیب دیده، ۸ کیلومتر لوله ۳۰۰ جی آرپی بمرود_ حاجی آباد است که به صورت کامل از بین رفته است ضمن اینکه خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم بصورت جدی آسیب دیده است .

وی بیان کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تامین می گردد. لذا  اصلاح این خطوط قبل از  تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • خسارت دیدگان بخش مسکونی جهت حضور ارزیاب با بنیاد مسکن ارتباط بگیرند
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد