Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:37:14 GMT

سه پهله پرنده شکاری در طبیعت بیجار رهاسازی شد

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۰۹۱۴

سه پهله پرنده شکاری در طبیعت بیجار رهاسازی شد

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بیجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرندگان شکاری به علت مصدومیت، توسط مردم به یگان‌های حافظت تحویل داده شده بودند که با همکاری دامپزشکی شهرستان پس از بهبودی کامل در طبیعت رها سازی شدند.

علی اصغر هدایت زاده افزود: با توجه به کاهش جمعیت جانوری در طبیعت، پرندگان شکاری برای تهیه غذا به نزدیکی شهرها می‌آیند و با برخورد سیم های برق، درختان و خودروهای عبوری سنگین، دچار مصدومیت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: یکی از گونه‌های پرنده شکاری به نام عقاب طلایی که بر اثر برخورد با خودرو دچار آسیب دیدگی شدید شده بود، با وجود اقدامات پزشکی و بهبودی نسبی، روز گذشته تلف شد.

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بیجار گفت: سه نفر از همیاران محیط زیست که توانایی نگهداری حیوانات و پرندگان مصدوم را دارند، در روند بهبود و رهاسازی کمک های شایانی به محیط زیست شهرستان داشته اند.

او با بیان اینکه امسال تا امروز بیش از ۱۰ گونه پرنده مصدوم شده در شهرستان بعد از بهبودی و مداوا رهاسازی شده اند تاکید کرد: بسیاری از مردم که در فصل بهار به طبیعت می روند، جوجه پرندگان را با خود به منزل می برند و با گذشت زمان و افزایش هزینه نگهداری، این پرندگان اهلی و ناتوان را جهت رها سازی به محیط زیست تحویل می دهند.

هدایت زاده ادامه داد: پرندگانی که در منزل نگهداری می شوند هیچگاه توان زندگی در محیط زیست را ندارد و در صورت رهاسازی به سرعت تلف می‌شود.

وی یادآور شد: عقاب، سارگپه و عقاب طلایی،  دلیجه از پرندگان شکاری و از تیره شاهینیان در زمره پرندگان حمایت شده است و  از پستانداران کوچک، مارمولک‌ها، نرم‌تنان، موش‌ها، قورباغه‌ها یا حشرات بزرگ تغذیه می‌کند.

در منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار بیش از ۲۰ گونه از پستاندارن و بیش از ۹۰ گونه از پرندگان شناسایی شده و بارزترین گونه منطقه، قوچ و میش ارمنی است.

منطقه حفاظت شده بیجار حدود ۳۲ هزار هکتار مساحت دارد و بخاطر تنوع گونه‌های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگان کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.

در شهرستان بیجار که با حدود ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است، سه منطقه بی نظیر و شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی به نام‌های منطقه چنگ الماس در نزدیک روستای حسن تیمور در شرق، مناطق قم چقای و قلاع قوره نزدیک روستاهای قم چقا و چشمه سنگین واقع در شمال است.

۹۹۴۳ / ۳۰۳۴ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست کردستان عقاب بیجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ، دو رأس بزغاله که توسط افراد بومی و بدلیل نا آشنا بودن با حیات وحش و همچنین آگاه نبودن نسبت به رفتار‌های حیات وحش از محل زندگی خود جدا و جهت مراقبت و نگهداری به اداره محیط زیست شهرستان‌های دالاهو و سرپل ذهاب تحویل شد .
سرپرست محیط زیست دالاهو عنوان کرد : شهرستان دالاهو بعلت داشتن شرایط مطلوب برای حیات وحش و حمایت مردم شهرستان در سال‌های اخیرحیات وحش شهرستان رشد خوبی داشته و جمعیت حیات وحش در این شهرستان رشد قابل قبولی دارد .

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم