Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید زندگی مهاجران با مهاجرت به استان‌های صنعتی و کارآفرین، دچار تغییرات مثبتی از بعد اقتصادی می‌شود اما در قبال، ازبین رفتن فرصت های شغلی برای بومیان منطقه، رفاه اقتصادی، تغییر فرهنگ ساکنان بومی ‌و از دست رفتن داشته‌های فرهنگی، رهاورد منفی مهاجرت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مهاجرت؛ پدیده‌ای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که از دیرباز در علوم مختلف انسانی و اجتماعی به عنوان مسأله‌ای مهم برای کشور مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود موقعیت‌های خوب کاری در استان های صنعتی و در حال توسعه، بستر مناسبی برای اشتغال در این استان ها را ایجاد کرده است به گونه ای که این امر نه تنها مسیر مهاجران داخلی، بلکه حتی مسیر مهاجرت اتباع خارجی را هموارتر از قبل کرده است.

از طرفی وجود دانشگاه‌های مختلف نیز شرایط را برای ادامه تحصیل مهاجران به شهرها فراهم کرده است و هر روز بر آمار آنها می‌افزاید.

استان یزد به عنوان یک شهر مساعد برای مهاجرت علاوه بر ویژگی هایی که مطرح شد با فرهنگ خاص خود، بخصوص زندگی مسالمت آمیز یزدی‌ها، به کانون خوبی برای زندگی کم دغدغه مهاجرین خارجی و داخلی بدل شده است.

 

از سویی آمار غیر رسمی نشان می دهد یزد یکی از استان‌هایی است که شاید بیشترین آمار مهاجران نخبگان از آن وجود دارد به گونه ای که نیروهای متخصص از استان خارج می‌شوند و نیروهای غیرمتخصص کارگر وارد استان می‌شوند.

استان صنعتی یزد با وجود فعالیت واحدهای صنعتی، معادن و کارخانه‌های تولیدی، بیشترین مهاجران کارگر را به خود جذب می‌کند و بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مورد نیاز صنایع را از خارج از استان تامین می‌کند.

***قریب 30دردصد افزایش جمعیت یزد مربوط به مهاجرت

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در سال گذشته، 29 درصد از افزایش جمعیت استان یزد طی 5 سال گذشته یعنی از سال 92 تا سال 96 مربوط به مهاجرت بوده است.

 

 

محاسبات مهاجرفرستی و مهاجر پذیری نشان می دهد 38 هزار و 725 نفر بطور خالص از سال 1390 تا 1395 وارد استان یزد شده و یزد در این مدت مهاجرپذیر بوده است.

بر اساس نتایج اعلام شده، 62 هزار و 260 نفر طی 5 سال گذشته به استان وارد شده اند، درحالی که در همین مدت 23 هزار و 535 نفر از استان مهاجرت کرده اند.

همچنین بنابر نتایج سرشماری 19 هزار و 884 نفر در داخل استان و بین شهرستان های استان محل سکونت خود را تغییر داده اند.

بنا بر اظهارات مدیرکل وقت امور اتباع و مهاجرین خارجی استان یزد بیشتر اتباع ساکن استان یزد اتباع افغانی هستند که عمدتا در صنایع ساختمان سازی، تیرچه بلوک، موزاییک سازی، کشاورزی، دامداری و حناسایی فعالیت دارند.

 

***جمعیت اتباع بیگانه؛ بالغ بر8درصد جمعیت استان یزد!

هر چند کاهش ارزش پول ملی سبب شده کشور با افزایش 15 درصدی مهاجرت معکوس اتباع از کشور روبرو شود اما جمعیت اتباع خارجی در استان یزد در سال 97 حدود ۵۳ هزار نفر یعنی بالغ بر 8 درصد جمعیت این استان رسید.

شاید زندگی مهاجران با مهاجرت به استان‌های صنعتی و کارآفرین، دچار تغییرات مثبتی از بعد اقتصادی می‌شود اما در قبال، ازبین رفتن فرصت های شغلی برای بومیان منطقه، رفاه اقتصادی، تغییر فرهنگ ساکنان بومی ‌و از دست رفتن داشته‌های فرهنگی، رهاورد منفی مهاجرت است.

مهاجرت امروز در کشور موضوعی است که حتی تناسب جنسیتی در شهرها را برهم زده و در برخی شهرها مانند قزوین، رشت، البرز و یزد شاهد افزایش تعداد زنان نسبت به مردان هستیم که این خود مشکلاتی در پی دارد.

***۶۰ درصد مردان مهاجر وارد شده به استان یزد در بهترین سن کار هستند!

هرم سنی حدود ۸۲ هزار نفر مهاجر وارد شده به استان یزد طی سال های ۹۵-۹۰ به خوبی نشان می دهد مردان مهاجر با آگاهی از فرصت های شغلی به یزد آمده اند.

حدود ۶۰ درصد مهاجران مرد وارد شده به استان در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال هستند بنابراین هرم سنی مهاجران وارد شده به استان، به‌ ویژه مردان به روشنی نشان می دهد چرا استاندار یزد دائما بر ایجاد فرصت های شغلی برای بیکاران بومی تاکید دارد!

 

***صنایع  کشور نیازی به نیروی متخصص ندارند

عباس علوی راد، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، بابیان این‌که صنایع ما به نیروی انسانی متخصص نیازی ندارند گفت: صنعت کشور یک صنعت درون‌گرا است به این معنی که محصولاتش را بیشتر باهدف فروش در بازار داخلی تولید می‌کند و با توجه به سیاست‌های تعرفه‌ای و حمایتی که وجود دارد صنایع برای فروش در بازار داخل دچار مشکل نیستند ازاین‌رو دیگر نیازی ندارند که با به کاری گیری نیروی متخصص و به‌واسطه بهره‌گیری از دانش آن‌ها کالاهای متفاوت‌تری را تولید کنند و این مشکل صنعت کل کشور است و صنایع استان یزد نیز از این امر مستثنا نیست.

وی تصریح کرد: در استان یزدعمده سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر بر روی صنایعی  انجام‌گرفته که نیاز چندانی به نیروی انسانی متخصص و همچنین نیروی زن ندارند؛ نه این‌که این صنایع مشکلی داشته باشند اما سنخیتی زیادی بافرهنگ، وضعیت بازار نیروی کار و ... ندارند و نتوانسته‌اند راه‌حلی برای مشکل استان را که بیکاری بالای زنان و  فارغ‌التحصیلان باشند.

***کارگران بدون تحصیلات دانشگاهی سازگاری بیشتری دارند

عضو انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: اغلب این صنایع دارای دستگاه‌های کاملاً مجهزی هستند که برای ساپورت سالیانه آن‌ها باید از خارج از کشور فردی بیاید و اساساً افرادی در این صنایع کار می کنندکه سطح تحصیلات خیلی بالا ندارند چراکه نیازی به آن ندارند و از سوی دیگر به‌کارگیری کارگران دیپلم و زیر دیپلم و راحت‌تر بوده و توقعات و اعتراضات کمتری دارند  و درمجموع سازگاری بالاتری دارند.

علوی راد بابیان این‌که  فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان یزد به دلیل این‌که صنایع غالب استان نیازی به نیروی متخصص ندارند نمی‌توانند در صنایع جذب شوند ادامه داد: در مقابل به دلیل موقعیت‌های ذاتی استان یزد مانند امنیت، فرهنگ و سایر مسائل و همچنین وجود فرصت‌های شغلی باعث می‌شود که مهاجرپذیری در استان یزد بالا برود و عمدتاً نیروی انسانی یدی و بدون تحصیلات بالا به یزد وارد شود.

وی با اشاره به این‌که استان یزد یک استان صنعتی و معدنی است عنوان کرد: طبق آخرین آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار کشور فقط 18 درصد از کل شاغلین کشور تحصیلات دانشگاهی دارند و فقط 28 درصد از شاغلین کشور در بخش صنعت مشغول هستند با این حساب بدنه بخش صنعت کشور نیز در دست افرادی بدون تحصیلات دانشگاهی است و این مشکل کل کشور است که یزد هم  از آن مستثنا نیست.

***وجود 28 هزار فارغ‌التحصیل بیکار در استان یزد

علوی راد با تأکید بر این‌که صنایع مستقر در استان یزد همگام باعرضه بازار کار پیش نرفته‌اند خاطرنشان کرد: این‌که گفته می‌شود باید آموزش عالی را درست کرد تا این میزان فارغ‌التحصیل نداشته باشد و بر اساس نیاز بازار کار نیرو تربیت کند درست است اما این صحبت‌ها برای امروز نیست اکنون در استان یزد 28 هزار فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد که نتوانسته‌اند در صنعت استان جذب شوند ازاین‌رو ابتدا باید برای اشتغال آن‌ها اقدامی شود و در کنار آن نیز باید آموزش عالی را اصلاح کرد.

 

***مهاجران در حال تغییر توازن های جمعیتی استان یزد

وی عنوان کرد: صنایع استان یزد فقط به نیروی کار یدی نیاز دارند و ازاین‌رو فرصت اشتغال‌زایی این صنایع  به افرادی غیربومی می‌رسد و عاملی می‌شود که اکنون بافت فرهنگی شهرهای صنعتی استان مانند اردکان، اشکذر و .... تغییر کرده و چهر شهر متفاوت شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تبعات مهاجرپذیری در استان یزد تصریح کرد:  هرچند مهاجران هم‌وطنان ما هستند اما ازنظر فرهنگ، اعتقادات، و ... تفاوت‌هایی وجود دارد و به هر صورت در حال تغییر توازن‌های جمعیتی در استان یزد هستند.

***نیروهای غیربومی فرصت‌های شغلی استان یزد را تصاحب کرده‌اند

علوی راد بابیان این‌که اشتغال غیربومی‌ها در یزد دلیل بر این نیست که اگر این فرصت‌ها را به آن‌ها نمی‌دادیم  تحصیل‌کرده‌های بومی به سرکار می‌رفتند اظهار داشت: درواقع نوع سرمایه‌گذاری‌های که انجام‌شده برای آن‌ها جاذبه ایجاد کرده است ازاین‌رو باید تغییراتی را همسو با مشکلات درونی استان در نوع سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیلات بانکی که وجود دارد داشته باشیم.

وی با اشاره به درک مسئولین استانی از وضعیت موجود و مشکل اشتغال استان گفت: اگر قرار باشد در استان یزد برای سایر استان‌ها شغل ایجاد شود  حداقل باید در بودجه‌هایی که به استان تخصیص می‌یابد و حمایت‌هایی که انجام می‌شود نگاه متفاوتی به استان یزد وجود داشته باشد.

علوی راد با تأکید بر این‌که نمی‌توان از ورود افراد جویای کار به استان جلوگیری کرد افزود: می‌توان باسیاست‌گذاری این روند را معکوس کرد به این صورت که باسیاست گذاری‌های صحیح و تشویقی، سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های شغلی متناسب با نیروهای متخصص  ایجاد کرد  تا بتوان روند مهاجرتی فعلی را تا حدودی کندتر کرد.

***روند خطرناک مهاجرپذیری استان یزد

 

با همه این تفاسیر روند فعلی مهاجرپذیری بسیاری از شهرهای کشور به ویژه استان یزد بسیار خطرناک است زیرا استان یزد ازنظر خالص مهاجرپذیری رتبه سوم کشوری را دارد و فقط در دوره پنج‌ساله حدود 82 هزار نفر به استان یزد مهاجرت کرده‌اند که در مقایسه با جمعیت یک‌میلیون و صد هزار نفر استان یزد رقم بسیار بالایی است که اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود استان دچار مشکلات پیچیده‌ای خواهد شد.

انتهای یپام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در مراسم آغاز به کار مجدد این واحد صنعتی با بیان اینکه در بازدید سال گذشته موضوع تعطیلی این واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت گفت: این واحد صنعتی با مشکلات متعددی مواجه بود که با ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فارس و تعامل با دستگاه‌های اجرایی حل و فصل و امروز فعالیت مجدد آن آغاز شد.

او با بیان اینکه اقدامات انجام شده در ستاد اقتصاد مقاومتی و حمایت حقوقی و قضایی از واحد‌های تولیدی و صنعتی در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال است گفت: در سیاست‌های ابلاغی سند تحول قوه قضاییه بر جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی تاکید شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس از استمرار فعالیت ستاد اقتصاد مقاومت دادگستری استان و جدیت در پیگیری مشکلات ۸۰ واحد دارای مشکل خبر داد و افزود: با مدیریت و نظارت مستقیم معاون قضایی دادگستری استان در هفته با تشکیل دو جلسه در اتاق بازرگانی استان و شهرک صنعتی شیراز مشکلات واحد‌های صنعتی پیگیری و موانع موجود در مسیر فعالیت اقتصادی آنان شناسایی و با کمک مسئولان و کارشناسان حل و فصل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی رصد فعالیت واحد‌های تولیدی احیا شده و ادامه حمایت حقوقی و قضایی در جهت پیشگیری از ایجاد اختلال در روند فعالیت آنان را از جمله برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان خواند.

او تصریح کرد: بازدید‌های میدانی و هدفمند از واحد‌های صنعتی و تولیدی در سراسر استان و تشکیل جلسات با محوریت دادگستری استان با مدیران واحد‌های تولیدی و بررسی کمبود مواد اولیه، عدم وصول مطالبات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و مشکلات بانکی و دریافت تسهیلات بانکی و همچنین هماهنگی با ادارات آب و برق و سایر دستگاه‌های خدمات رسان مطرح و با جزئیات و حساسیت پیگیری می‌شود.

موسوی رفع مشکل و بازگشت واحد کشتارگاه صنعتی طیور فسا را از جمله اقدامات عملی دادگستری استان را در راستای پیشگیری از بیکاری نیرو‌های کار خواند و خاطر نشان کرد این واحد تولیدی علاوه بر اشتغال ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم زمینه فعالیت اقتصادی ۳۰۰ نفر دیگر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده و با قول مساعد سرمایه گذار، طرح توسعه واحد صنعتی را مطرح کرده است که در این خصوص نیز حمایت‌های قضایی در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ژاپن اظهارات بایدن درباره مهاجرهراسی را تاسف آور خواند
  • سن بازنشستگی تغییر کرد
  • برگزاری کنفرانسی برای مهار مهاجران در دانمارک
  • اشتغال زندانیان از مهم‌ترین کارهای امنیت‌ساز است
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی از طریق سایت «سهما»
  • سازمان ملی مهاجرت اعلام کرد؛ تمدید زمان ارسال کد استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی
  • ثبت کد ارسالی برای استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی