Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@23:33:56 GMT

سقوط صادرات میعانات گازی تامرز «صفر»

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۱۷۵۳

سقوط صادرات میعانات گازی تامرز «صفر»

ساعت 24 - گمرک ایران لابد به دستور وزیر اقتصاد و شاید مقامهای کمی بالاتر از او ارایه اطلاعات و آمارهای واردات و صادرات را متوقف کرده است و از ایپس باید به اطلاعات ارایه شده از سوی تشکل های صادرکننده و وارد کننده باید اکتفا کرد. اکنون رادیوفردا به همین امارها استناد کرده و به نقل از سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی می نویسد ، به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات میعانات گازی تقریبا «صفر» شده است و آمار می دهد ایران در سال ۹۶ بیش از ۱۷ میلیون تن میعانات گازی به ارزش هفت میلیارد دلار صادر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود.تولید میعانات گازی ایران بویژه از میدان پارس جنوبی روزانه نزدیک به ۶۵۰ هزار بشکه است که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار بشکه آن در داخل مصرف می‌شود.بر اساس آمارهای گمرکی، صادرات میعانات گازی ایران پارسال با ۴۵ درصد کاهش به زیر ۹.۵ میلیون تن سقوط کرد.گمرک ایران ارائه گزارش از صادرات و واردات کشور را در سال جاری متوقف کرده است.این مقام بخش خصوصی نگفت میزان صادرات دقیقا چه میزان بوده، اما آمارهای پنج ماهه پارسال نشان می‌دهد که ایران در آن مدت چهار میلیون و ۱۶۷ هزار تن صادرات میعانات گازی داشت.بدین ترتیب، در پنج ماه ابتدایی امسال احتمالا حدود ۳.۷ میلیون تن میعانات گازی صادر شده است.ایران میعانات گازی را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد و این کالا قبل از تحریم‌ها، سهمی ۲۵ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور داشت.بخشی از افت صادرات میعانات گازی مربوط به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌شود که روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی را می‌تواند به بنزین، گازوئیل و دیگر محصولات نفتی تبدیل کند.با این حال، ایران هم اکنون روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی مازاد تولید می‌کند که بنا به گفته‌های آقای حسینی، صادرات آن تقریبا به صفر رسیده است.بر خلاف میادین نفتی، ایران نمی‌تواند تولید میعانات گازی را متوقف کند، چرا که توقف میعانات گازی همراه گاز تولید می‌شود و توقف آن مستلزم توقف تولید گاز است.ایران مجبور است میعانات گازی اضافی خود را انبار کند.بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار داده است، میزان ذخایر نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت به ۱۲۰ میلیون بشکه اوج گرفته است.آحسینی همچنین گفته است تحریم‌ها مشکلات فراوانی را در زمینه حمل‌ونقل و جابجایی منابع مالی به وجود آورده است.وی با اشاره به عدم استقبال از خرید میعانات گازی در بازار بورس انرژی گفت به دلیل تحریم‌های بین المللی شرکت‌های خارجی علاقه چندانی به حضور در بازار بورس انرژی کشور ندارند و از سوی دیگر شرکت‌های ایرانی به دلیل محدودیت‌های در خریداران میعانات گازی و ارتباط گیری برای فروش آن، بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک میعانات گازی در بورس انرژی مشتری پیدا کند.

درصورتی که این اطلاعات دقیق و درست باشد باید به شرایط سخت تامین ارز در ماههای آینده برای تامین کالاهی مورد نیاز صنعت و حتی کالاهای اساسی اشاره کرد. اکنون و پس از سقوط صادرات میعانات گازی و دشواری های پیچیده برای صادرات نفت خام به نظر می رسد صادرات پتروشیمی و فولاد تنها راههای کسب درآمد ارزی به حساب می آید. ایران اروپا را تحت فشار قراداده است نفت ایران را دست کم تاروزی 250 هزار بشکه خریداری کند یا راه ان را برای صادرات بازکند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

​مدیرعامل بانک صادرات ایران همزمان با آغاز عملیاتی شدن برات الکترونیک این بانک به عنوان نخستین برات الکترونیک شبکه بانکی کشور، برای تامین مالی غیرنقدی بخش تولید از طریق ابزارهای نوین زنجیره تأمین اعلام آمادگی کرد. - اخبار بازار -

محسن سیفی در حاشیه رونمایی از نخستین برات الکترونیک کشور توسط این بانک که با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران ارشد این وزارت خانه، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، خزانه‌دار کل کشور، نمایندگان قوه قضائیه، مدیران عامل بانک‌ها، مدیران ارشد بانک صادرات ایران و اصحاب رسانه در محل تالار جهاد اقتصادی ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با تشریح قابلیت‌های نوین بانک صادرات ایران در زمینه تکمیل بسته تامین مالی غیر نقدی، برای حمایت از بخش‌های مختلف تولیدی اعلام آمادگی کرد.

او با بیان اینکه خوشحالیم که امروز در بانک صادرات ایران موفق شدیم به عنوان اولین بانک بسته اسناد تجاری را تکمیل و از آنها  در جهت تامین مالی زنجیره تأمین در بخش تولید استفاده کنیم، افزود: در سال‌هایی که تأمین مالی نقدی در نظام بانکی کشور اشباع شده  و در عین حال بانک‌ها موظف به تأمین مالی بخش‌های مختلف تولیدی هستند، بانک صادرات ایران با استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی غیر نقدی از تولید حمایت خواهد کرد و برات الکترونیک سهم مهمی از این ماموریت را بر عهده خواهد داشت.

 او افزود: امروز برات الکترونیک بانک صادرات ایران در کنار چک الکترونیک (چکنو) و در کنار سفته الکترونیک و همچنین سامانه توثیق الکترونیک دارایی (ست)، بسته کاملی برای تامین مالی زنجیره تولید فراهم کرده است.

 سیفی از عبور تعداد چکنوهای صادره از مرز 4 میلیون برگه و صدور بیش از 90 هزار برگ سفته الکترونیک  در بانک صادرات ایران خبر داد و افزود: با عملیاتی شدن برات الکترونیک  که حداقل سررسید آن یک ماه و حداکثر 12 ماه است، زنجیره کاملی از ابزارهای تامین مالی غیر نقدی در بانک صادرات ایران فراهم آمده که در خدمت شبکه تولید کشور قرار خواهد گرفت.

بانک صادرات ایران پیشرو در عملیاتی کردن برات الکترونیک سپامی

نخستین برات الکترونیک سپامی توسط بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمت نوین، تسهیل و تسریع در عرصه پرداخت غیرحضوری پول صادر و این ابزار نوین در اختیار فعالان اقتصادی و تولید قرار گرفت.

این محصول خدمت نوین بانک صادرات ایران برای تامین مالی زنجیره تامین واحد‌های تولیدی است و علاوه بر چکنو، خدمت دیگری برای مشتریان بانک به ویژه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به حساب می‌آید.

بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک کشور با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با عملیاتی کردن پروژه برات الکترونیک، خدمت نوین دیگری را برای تسریع در پرداخت‌های آنی در نظام بانکی کشور ارائه کرد و در نخستین اقدام پس از دریافت کد سپام از بانک مرکزی و ارسال  درخواست صدور برات به وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین برات الکترونیک سپامی نظام بانکی کشور با داشتن شناسه خزانه‌داری کل کشور و شناسه سپام بانک مرکزی با امضای بانک صادرات ایران به عنوان برات‌گیر صادر شد. 

بانک صادرات ایران پس از عملیاتی کردن نخستین چک امن الکترونیک با عنوان «چکنو»، در صدور و استفاده از برات الکترونیک نیز  در کشور پیشرو است.

بدین ترتیب واحدهای تولیدی، بنگاه‌های اقتصادی، شبکه فروش و تامین ‌کنندگان می‌توانند با رونمایی این محصول توسط مراجع سیاستگذار، از این خدمت در بانک صادرات ایران استفاده کنند. 

برات الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین و بر اساس دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط مؤسسات اعتباری طراحی شده و شیوه‌نامه اجرایی آن پس از تصویب در کمیسیون اعتباری به تایید هیئت‌عامل بانک مرکزی رسیده است. این سند تجاری الکترونیکی دارای کلیه ویژگی‌های ذکر شده در ماده 223 قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک است.

برات الکترونیک غیر کاغذی، با سررسید حداقل یک ماه و حداکثر یک سال با درخواست برات‌دهنده (بنگاه خریدار) در وجه یا به حواله‌کرد دارنده برات (بنگاه فروشنده) از طریق سامانه برات صادر و شناسه یکتای آن در سامانه سپام ثبت می‌شود و بانک بر اساس اعتبار برات‌دهنده (بنگاه خریدار) نسبت به قبول برات الکترونیک و تادیه کل مبلغ آن در سررسید اقدام خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات