Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: منطقه ترشیز به عنوان یکی از مناطق مستعد کشت پنبه از دیرباز شهرت خاصی در کشور داشته به طوری که وجود ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور به عنوان مهم‌ترین ایستگاه پنبه کشور در این منطقه نیز گواه این موضوع است.

به گزارش ایسنا، هادی معماریان در نشست خبری همایش روز جهانی پنبه بیان کرد: با توجه به ظرفیت‎ها، پتانسیل‌ها و نقاط قوتی که در منطقه ترشیز شامل شهرستان‌ها‎ی کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن می‎شود، وجود دارد؛ موجب شد تا این منطقه را مجدد از نظر کشت پنبه احیا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماریان پتانسیل فراوان منطقه در جهت تولیدات کشاورزی، باغی، زراعی، دامی و اشتغال 90 درصد مردم منطقه در کشاورزی و دامپروری، سابقه کشت فراوان پنبه در منطقه طی سال‌های نه چندان دور و آشنایی کشاورزان با این محصول، وجود یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های تحقیقات پنبه و لنترگیری پنبه و پنبه پاک کنی در کاشمر، وجود و توسعه صنایع نساجی پیشرفته و... را از پتانسیل‎ها و مزیت‎های این منطقه دانست و اظهار کرد: همه این مزیت‎ها تصمیم گیران را مجاب نمود تا بتوانیم برای اولین بار در کشور و همزمان با 15 مهرماه روز جهانی پنبه همایش ملی پنبه را با حضور مسئولان کشوری و استانی در کاشمر برگزار کنیم.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر همچنین توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقاء کیفیت محصول، بهبود فن‎آوری و انتقال دانش به مزرعه، بررسی زنجیره ارزش از مزرعه تا صنعت، بازرگانی و اقتصاد منطقه و نوسازی و توسعه صنایع اصلی و جانبی پنبه را از محورهای این همایش اعلام نمود.

بردسکن قطب تولید پنبه در منطقه ترشیز

در این جلسه رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر به عنوان  معین اقتصادی خلیل‌آباد، گفت: برگزاری این همایش در راستای فراهم کردن زمینه و بستر برای تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت محصول پنبه و اطمینان خاطر برای خرید پنبه تولیدی‌شان است.

مجتبی صمیمی بیان کرد: منطقه ترشیز از ظرفیت و پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است به‌طوری‌که راه‌اندازی و فعالیت کارخانجات نساجی، ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور و کارخانه لنترگیری بذر پنبه در این منطقه گواه این ادعاست. باتوجه به سطح زیر کشت و میزان حجمی که بردسکن در پنبه دارد به نوعی این شهرستان را می‏توان قطب تولید پنبه در منطقه ترشیز دانست.

صمیمی اظهار کرد: تلاش شد با برگزاری همایش ملی پنبه بتوانیم به ظرفیت و کیفیت مورد نظر کارخانجات نساجی دست یابیم و این موضوع نیازمند این است که تغییراتی در حوزه‎های مختلف زنجیره تولید پنبه داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر خراسان بزرگ بیشترین حجم تولید پنبه را در کشور دارد، گفت: کاشمر ظرفیت بسیاری برای تولید پنبه این محصول استراتژیک را دارد.

رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر اظهار کرد: حال که دانش فنی، تولید، تحقیق و دانش بومی شده تولید پنبه در منطقه وجود دارد باید این محصول را به جایگاهی رساند که با محصول خارجی قابل رقابت باشد.

وی گفت: پنبه مطلوب صنعت نساجی استانداردهایی دارد، یکی از دغدغه‎های وزارت جهاد کشاورزی باید رساندن وضعیت موجود به مطلوب صنعت نساجی باشد.

2 هزار هکتار از اراضی کاشمر زیرکشت محصول پنبه

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر کاشمر با وجود بیش از 35 هکتار اراضی کشاورزی بالغ‌ بر 21 هزار خانوار در این بخش فعالیت دارند، عنوان کرد: اگرچه در سال‌های نه‌چندان دور سطح زیر کشت پنبه در کاشمر حدود 2 هزار هکتار بود، اما به‌دلیل وضعیت منابع آبی کشت پنبه در این شهرستان کاهش یافت.

سید ابوالقاسم موسوی افزود: در سال 1380 میزان آب در دسترس 185 میلیون مترمکعب بود، اما این میزان با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در سال جاری میزان آب در دسترس به 85 میلیون مترمکعب کاهش‌ یافته است و این در حالی است که سطح زیرکشت نسبت به 13 سال قبل تفاوت چندانی نکرده است.

وی گفت: مصرف زیاد آب و قیمت پایین پنبه از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشتن کشت این محصول در کاشمر بوده اما امروز به دلیل فعالیت کارخانجات نساجی و ریسندگی و نیز لنترگیری بذر پنبه که در سال جاری یک هزار و 70 تن بذر پنبه را در اختیار پنبه‌کاران در سطح کشور قرار داده است شرایط و زمینه خوبی برای تشویق کشاورزان برای کشت این محصول فراهم‌ شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: اگر موضوع بهره‌وری در مصرف آب و نیز خرید تضمینی محصول مدنظر قرار گیرد، قطعاً شاهد بازگشت کشت و کار پنبه و استقبال کشاورزان برای تولید این محصول خواهیم بود.

سیمای اقتصادی کاشمر بر پایه کشاورزی

در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر گفت: سیمای اقتصادی کاشمر بر پایه کشاورزی است و صنعت نیز در کنار این بخش به نوعی وابسته به محصولات کشاورزی است.

محمدرضا پورکاویان از کارخانه نساجی کاشمر به عنوان قدیمی‎ترین کارخانه در منطقه ترشیز نام برد و افزود: در کنار این صنعت فرش دستباف کاشمر در استان حرف اول را می‎زد و صاحب سبک است.

وی بیان کرد: بالغ بر 5500 نفر بافنده در این زمینه فعالیت دارند و مواد اولیه آن از همین محصولات نیز تامین می‏شود، همچنین بالغ بر 72 هزار متر مربع در سال فرش دستباف تولید می‏شود.

به گزارش ایسنا؛ نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی و فعالان حوزه کشاورزی و نساجی سراسر کشور در 15 مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار می‌شود که برپایی 20 غرفه نمایشگاهی با حضور فعالان مرتبط با محصول پنبه و بازدید از کارخانجات نساجی کاشمر از دیگر برنامه‌های این همایش یک‌روزه اعلام‌ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پنبه پنبه کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۷۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکار‌های تامین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تامین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکار‌هایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تامین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تامین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ