Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ملت سوریه که در معرض محاصره آمریکایی و عربی قرار دارد بزرگترین استفاده‌کننده از گشودن مرز‌ها با کشور برادر عراق و تقویت تجارت و مسائل سیاسی و اجتماعی با این کشور است، زیرا این محاصره ظالمانه را می‌شکند و بازار صادرات بزرگی برای حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و تولیدات صنایع کشاورزی و پوشاک برایش باز می‌کند و در عین‌حال طرف مقابل نیز گردشگران دینی و درمانی عراقی را جذب می‌کند، زیرا بیمارستان‌های سوریه همچنان از همه همتا‌های خود در کشور‌های نفتی پیشرفته‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 12:36 - 13 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۵۶۵۴

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ۶ تریلیون دلار هزینه آمریکا در عراق تبدیل به خاکستر شده است. بازگشایی گذرگاه مرزی میان عراق و سوریه نشانه پیروزی ایران و متحدان آن است. روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم در این‌باره به قلم عبدالباری عطوان نوشت: عراق گذرگاه مرزی «القائم- البوکمال» با سوریه را پس از گذشت هشت سال از بسته‌شدن آن بازگشایی کرد. بازگشایی این گذرگاه به نفع تقویت پیوستگی جغرافیایی دو کشور مهم در محور مقاومت است که ایران آن را رهبری می‌کند و به تقویت روابط تاریخی میان دو کشور برادر و همسایه کمک می‌کند.

 

ارتباط جغرافیایی میان عراق و سوریه پس از سال‌ها قطع آن یعنی گشودن گذرگاه زمینی از چین تا دریای مدیترانه و خارج از کنترل ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش و به‌طور خاص رژیم اسرائیل است.


اقدام آقای نخست وزیر عراق برای اتخاذ تصمیم بازگشایی این گذرگاه به معنای این است که ۶ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری ایالات متحده آمریکا در این کشور طی لشکرکشی و اشغال عراق برای دورکردن خطری از اسرائیل، باد هوا شده و بعید نمی‌دانیم که اقدام بعدی، اخراج نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق باشد که تعدادشان از ۶ هزار نفر بیشتر است.


معنای مهم‌تر این اقدام نه فقط تاکید بر پایان یا به پایان‌رساندن خطر گروه‌های تروریستی مانند داعش است که بر منطقه در طول پنج سال گذشته سیطره داشتند، بلکه همچنین به معنای گشودن راه زمینی استراتژیک میان ایران، سوریه و لبنان است.


ملت سوریه که در معرض محاصره آمریکایی و عربی قرار دارد بزرگترین استفاده‌کننده از گشودن مرز‌ها با کشور برادر عراق و تقویت تجارت و مسائل سیاسی و اجتماعی با این کشور است، زیرا این محاصره ظالمانه را می‌شکند و بازار صادرات بزرگی برای حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و تولیدات صنایع کشاورزی و پوشاک برایش باز می‌کند و در عین‌حال طرف مقابل نیز گردشگران دینی و درمانی عراقی را جذب می‌کند، زیرا بیمارستان‌های سوریه همچنان از همه همتا‌های خود در کشور‌های نفتی پیشرفته‌تر هستند.


نفتکش ایرانی که در جبل‌الطارق توقیف شد و محموله خود را در بندر «طرطوس» تخلیه کرد، سه ماه نیاز داشت تا به ایستگاه نهایی خود برسد، زیرا دولت مصر حاضر نشد به این نفتکش اجازه دهد از کانال سوئز عبور کند، امری که باعث شد نفتکش از طریق «دماغه امید نیک» در دورترین نقطه آفریقای جنوبی به سمت جبل‌الطارق و دریای مدیترانه دریانوردی می‌کند.


این یک لحظه تاریخی شایسته جشن نه فقط در سوریه و عراق و ملت‌های دو کشور بلکه همه ملت‌ها است، زیرا نزدیکی میان دو کشور برادر به‌ویژه در سایه طرح‌های آمریکایی و اسرائیلی برای چندپاره کردن و ویرانی کشور‌های منطقه، سزاوار جشن است.


یادآور می‌شود ترامپ پیش از این با تلخی گفته بود ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کردیم، اما وقتی رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به عراق سفر کند باید با هواپیمای چراغ خاموش، این کار را انجام دهد.


در همین حال خبرگزاری رویتر نوشت: بازگشایی گذرگاه القائم در مرز‌های مشترک سوریه و عراق به نفع ایران به‌عنوان متحد هر دو کشور شد و عایدات زیادی برای تهران خواهد داشت. مسئولان عراقی گذرگاه القائم را در برابر مسافران و ترانزیت تجاری پس از شش سال بازگشایی کردند و این گذرگاه نقش مهمی در تقویت نفوذ زمینی ایران به سمت بیروت خواهد داشت.


«کاظم العقابی» رئیس هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق در مراسم بازگشایی این گذرگاه تأکید کرد که این اقدام نقش مهمی در بهبودی همکاری اقتصادی میان سوریه و عراق خواهد داشت.


دولت عراق در نوامبر سال ۲۰۱۷ شهر القائم در استان الانبار در غرب عراق را آزاد کرد. گذرگاه القائم از سوی سوریه در شهر راهبردی البوکمال قرار دارد که در این کشور نیز مقر داعش بود و این دو شهر در مسیر امداد‌های راهبردی قرار داشتند. دولت سوریه با حمایت نیرو‌های وابسته به ایران در سال ۲۰۱۷ موفق شدند تا شهر البوکمال در طول رود فرات را از اشغال داعش آزاد کند.

 منبع: روزنامه کیهان
انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دلار عراق امریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۹۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور در پی انجام اقدامات لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، در پی اقدامات لازم از سوی ایران ۶ نیروی مرزبان که ساعتی قبل در جنوب شرق کشور توسط نیروهای طالبان بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

عصر روز گذشته _پنجشنبه، ششم اردیبهشت_ نیروهای طالبان، ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

بنابر اعلام مرزبانی کشور، بعدازظهر پنجشنبه، ششم اردیبهشت تعداد ۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می‌شوند.

این افراد به دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوءتفاهم پیش آمده، به مذاکره می‌پردازند.

براساس این اطلاعیه، پس از چند ساعت با ورود مرزبان درجه ۲ و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به خاک مقدس کشور عزیزمان بازگردانده شدند.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

کد خبر 748024

دیگر خبرها

  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور