Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:20:10 GMT

ایران در عراق ظرفیت کسب و کار خوبی دارد

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۱۸۵۶

ایران در عراق ظرفیت کسب و کار خوبی دارد

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون؛ ایران در عراق ظرفیت کسب و کار خوبی دارد، تولید خودروهای جدید با سرهم‌بندی قطعات خودروهای دیگر!، واکنشی کلیشه‌ای به نام «رد مسئله»!، سیل عشاق در مسیر کربلا، ‌گفت‌ وگوی تهران - ریاض از کجا آغاز می‌شود، درخواست مردمی یا نمایش ترس، اصلاح‌طلبان و راهبرد اقلیت موثر و یارانه پنهان در جیب ثروتمندان پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در عراق ظرفیت کسب و کار خوبی دارد

روزنامه آرمان ملی با درج مطلبی با عنوان ایران در عراق ظرفیت کسب و کار خوبی دارد، ‌ به گفت وگو با سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق پرداخت و نوشت: عراقی‌ها مجبورند در جهت منافع مردم اقداماتی را انجام دهند. چه مبارزه با فساد باشد یا حذف بوروکراسی اداری یا حذف و کاهش تعرفه‌های واردات، رفع موانع تجاری و غیره. به نظر می‌رسد شلوغی‌ها اگر چه در کوتاه‌مدت ممکن است به صادرات ما لطمه بزند اما هر اصلاحاتی که در عراق انجام شود، به علت اینکه ما حضور پررنگی در بازار عراق داریم در درازمدت می‌تواند به نفع ما تمام شود. ما نگران اینکه در عراق اصلاحاتی صورت بگیرد و تغییر و تحولاتی ایجاد شود نیستیم. ما تنها کشوری هستیم که هیچ مشکلی با عراق نداریم. در واقع هیچ بهانه‌ای برای تحریک افکار عمومی علیه ایران وجود ندارد و یکی از علت‌هایی که محور غربی-عربی دارد تلاش می‌کند که این تظاهرات را علیه ایران جلوه دهد و بگوید که دست‌اندرکاران حکومت عراق همگی دست‌نشانده ایران هستند، همین است. در حالی که هر روز کمپین‌هایی در عراق علیه کالاهای ترکیه‌ای یا علیه عربستان شکل می‌گیرد، این محور تلاش می‌کنند به طور مصنوعی فضا را به سمتی سوق دهد که اعتراض‌ها علیه ایران جلوه کند. در حالی که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم عراق شیعه هستند و در فاصه دو ساعته با مرزهای ایران زندگی می‌کنند.

در جریان برنامه بازسازی و نوسازی عراق، ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مصوب شده بود. یعنی به هر استانی سهمیه دادند و هر استان حدودا ۲۵ هزار واحد، سهمیه مسکن دارند. ما هم برای بحث ساخت و ساز در عراق برنامه داریم؛ کار می‌کنیم، برنامه‌ریزی می‌کنیم و مذاکره می‌کنیم. این جریانات می‌تواند این روند را تسریع کند که موانع برطرف شود. یکی از مشکلاتی که در عراق وجود دارد همین فساد و بوروکراسی اداری‌ست که به‌عنوان موانع کار شفاف قلمداد می‌شود. در همین زمینه اگر اصلاحاتی صورت بگیرد، هر بهبودی که در فضای کسب و کار عراق صورت بگیرد، یکی از ذی‌نفعان آن، ما خواهیم بود که حضور پررنگی در بازار عراق داریم.

تولید خودروهای جدید با سرهم‌بندی قطعات خودروهای دیگر!

روزنامه آفتاب یزد با درج گزارشی با عنوان تولید خودروهای جدید با سرهم‌بندی قطعات خودروهای دیگر!، می نویسد:‌ تولید ۷ خودرو در کشور به دلیل کسری قطعات متوقف شده است. همین مسئله طالبان این خودروها را به سوی بازار دست دوم‌ها سوق داده است تا مشتریانی که از دست اولها ناامید شده اند، به سوی خودروهای دست دوم بروند. حالا حساب کنید این خودروها اگر خراب شوند، به دلیل نبود قطعات اصلی، بازار قطعات تقلبی را برای سودجویان حسابی داغ خواهند کرد. همچنین هیچ بعید هم نیست که در صورت عدم ادامه تولید، قیمت همین دست دوم‌ها سر به فلک بکشد و آرامش نسبی قیمتی بازار خودرو از بین رود. وزارت صنعت در شهریور امسال اعلام کرد که تولید ۷مدل خودرو شامل سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر۹۰ ایران‌خودرو، تندر۹۰ پارس‌خودرو، ساندرو و دانگ‌فنگ به صفر رسیده و تولید برخی دیگر از انواع خودرو در ۶ ماه ابتدای امسال تقریبا به عددهایی نزدیک به صفر رسیده است. کسری قطعات این خودروها به دلیل تحریم‌ها مهم‌ترین عامل توقف تولید آنها بوده است. با پا پس کشیدن رنو و پژو از بازار خودروی ایران در کنار تحریم‌هایی که حتی چینی‌ها و ژاپنی‌ها را هم وادار به تمکین وعدم ارسال قطعه به ایران کرده تولیدات این خودروها را در کشور متوقف ساخته است. تولید خودرو در ۶ ماه ابتدای امسال چیزی حدود ۳۰‌درصد نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته و البته اگر آمارهای پارسال را با میزان تولید خودرو در ‌سال ۹۶ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تولید خودرو در دو سال گذشته چیزی بیشتر از ۵۰‌درصد کاهش داشته است.

حالا این موضوع باعث شده که تقاضای خودروهای صفر این دسته از مدل‌ها به سمت بازارهای دست دوم برود و رشد قیمت این خودروها را از رشد عمومی قیمت در بازار خودرو بیشتر کند. فعالان بازار خودرو می‌گویند که اگر میانگین رشد قیمت در بازار خودرو ظرف یک سال گذشته چیزی حدود ۷۰‌درصد بوده، رشد قیمت خودروهایی که تولیدشان به صفر یا نزدیک صفر رسیده است، در بازار دست‌دوم‌ها به حدود ۱۲۰‌درصد هم می‌رسد. البته کمبود قطعه و رشد شدید قیمت قطعات این خودروها از چالش‌های دیگر مشتریان این بازار است. کارشناسان می‌گویند توقف تولید خودروهای مورد نظر به‌ طور مستقیم با تحریم در ارتباط است؛ چه آنکه شرکت‌های خارجی مادر از ترس جریمه‌های آمریکا از ارسال قطعات محصولات مونتاژی خود به ایران خودداری می‌کنند.

واکنشی کلیشه‌ای به نام «رد مسئله»!

روزنامه ابتکار با انتخاب گزارشی با عنوان واکنشی کلیشه‌ای به نام «رد مسئله»!، ‌ آورده است:‌ مدیران صداوسیما پس از گذشت ۶ ماه از توقف مسابقه «برنده باش» هنوز درباره مبلغ درآمدی که از طریق مردم کسب کردند و مورد انتقاد مراجع و حتی رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت توضیحاتی ارائه نداده و با واکنش کلیشه‌ای رد مسئله، در این خصوص شفاف‌سازی نمی‌کنند. مسابقه «برنده باش» از همان شروع پخش با جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی همراه بود. تهیه‌کنندگان این مسابقه، که یک کپی از روی مدل اصلی بین‌المللی این مسابقه بود، با همکاری مدیر شبکه سه سعی داشتند با انتخاب یک چهره معروف که تا کنون در تلویزیون دیده نشده بود و طرفداران خود را داشت، نظر مخاطبان را جلب کنند. در ابتدا قرار بر این بود که این برنامه با رویکرد کتابخوانی روی آنتن بیاید اما پس از گذشت چندین قسمت مخاطبان و منتقدان متوجه شدند که با یک مسابقه اطلاعات عمومی که سعی دارد پشت برنامه کتابخوانی پنهان شود روبه‌رو هستند. تهیه‌کنندگان این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا با شعار کتابخوانی این مسابقه را شروع کردید، گفتند قرار است مخاطب در ابتدا آماده شود و در فصل‌های دیگر بحث کتابخوانی جدی پیگیری شود. این در صورتی است که باید رویکرد یک برنامه تلویزیونی مشخص بوده و عوامل تولید طبق آن رویکرد از صفر تا صد یک پروژه را پیش ببرند نه اینکه پشت یک شعار پنهان شوند. مدیر شبکه سه تا کنون درباره این موضوع پاسخی به خبرنگاران نداده است.

یکی از مجریان صداوسیما نیز درباره حضور این بازیگر مقابل دوربین شبکه سه سیما گفته بود که اسپانسرها دستمزدها و هزینه ساخت در رسانه را بحران‌زده کرده‌اند. به طور مثال در شبکه سه به یک استار سینمایی برای هر برنامه‌ که یک ‌ساعت زمان می‌برد، ۴۵ میلیون تومان دستمزد می‌دهند و همان وقت از حضور او چند برابرش را به جیب می‌زنند. او همچنان عنوان کرد که هیچ مدیری حتی اگر بخواهد نمی‌تواند در مقابل این روال نابودکننده مقاومت کند. چون این خواست سازمان صداوسیما است که هزینه اداره خودش را از دست پولدارها گدایی کند. مدیران برای اثبات کفایت و توانمندی خود در جذب اسپانسر رقابت می‌کنند و در این مسابقه مبتذل، شبکه سه و نسیم پیشتازند. تنها واکنش مدیران صداوسیما به ادعای این مجری سکوت بود. البته جای تعجب نیز نداشت چون بارها دیده شده که مدیران سیما با واکنش کلیشه‌ای «رد مسئله» سعی کردند به سوال‌ها و ابهامات موجود پاسخ ندهند تا مردم و مخاطبان قضیه را فراموش کنند و مطالبه‌گر نباشند. در این راسته مدیر جوان و کم‌تجربه شبکه سوم سیما نیز تصمیم گرفت همان واکنش «رد مسئله» را پیش بگیرد.

سیل عشاق در مسیر کربلا

روزنامه خراسان با انتشار گزارشی با عنوان سیل عشاق در مسیر کربلا نوشت:‌ در آستانه اربعین حسینی؛ لحظه لحظه به اجتماع عظیم محبان خاندان عصمت و طهارت در مسیر دلدادگی اضافه می شود. مبدأ حرکت عاشقان حسینی؛ نجف اشرف و از جوار حرم نورانی حضرت امیرمومنان علی(ع) است. طبق خبرهایی که شب گذشته منتشر شد تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و آمار زائران سرزمین نینوا از افزایش چند برابری خروج زائران از مرزهای کشورمان نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. خلاصه این جا زائران آمده اند و قدم بر می دارند و از سختی راه نمی هراسند. زمان زیادی به مراسم راهپیمایی عظیم اربعین باقی نمانده است، هر شخص و دستگاهی به نوبه خود برای   این مراسم جهانی تلاش می‌کند تا مراسمی در خور شأن سالار شهیدان برگزار کند. دل‌های مشتاقان بی قرار است و پاها آماده قدم برداشتن در مسیری که نامش عشق و ایمان است.

خیلی ها این روزها از سفر اربعین صحبت می کنند و فضای شور و اشتیاق فراوانی برای سفر زیارت و پیاده روی اربعین در شهرها پیچیده است. در این میان طبیعتا هزینه های این سفر هم موضوع مهمی است که میان زائران و مسافران این ایام عتبات از آن صحبت می شود و بسیاری کم و کیف هزینه های این سفر را جست و جو می کنند به ویژه آنان که زائر اولی اربعین به شمار می‌آیند. سفر اربعین «رایگان» نیست، این ویزای عراق است که «رایگان» شده است. پس نباید با تصور این‌که قرار است در یک پیاده‌روی زیارتی شرکت کنیم، بدون آمادگی لازم راهی این سفر  شد، تا در ادامه با چالش‌هایی مواجه نشویم که بازگشت ما را سخت کند.

گفت‌ وگوی تهران - ریاض از کجا آغاز می‌شود

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان گفت ‌وگوی تهران - ریاض از کجا آغاز می‌شود، به گفت وگو با حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران پرداخت و نوشت: پیشنهاد اخیر آقای روحانی در ادامه همان طرح‌ها و در چارچوب گفتمان مبتنی بر گفت‌وگو میان همسایگان است. طرحی که اولویت را به جای ائتلاف‌سازی منطقه‌ای علیه یکدیگر به گفت‌وگو می‌دهد. این گفتمانی است که از آغاز به کار این دولت مطرح بوده و از نخستین سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل تا امروز تکرار شده است لذا «ابتکار صلح هرمز» بحث جدیدی نیست. اما این موضوع به دلیل ناامنی‌های اخیر در منطقه اولویت پیدا کرده است. بنابراین، این ضرورت احساس شد که با توجه به اهمیت بحث هرمز در خلال تنش‌های دیپلماتیک و منطقه‌ای و نشان دادن آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای همسایه، طرح گفت‌وگوهای منطقه‌ای تحت عناوین و قالب‌های جدیدتری مطرح شود. گفتمان مبتنی بر گفت‌وگو با کشورهای منطقه حتی از پیش از این دولت مطرح بوده اما در دولت روحانی با ابتکارات مشخصی، حداقل در سطح رسمی مورد پیگیری قرار گرفته است. یک بحث گفتمانی است و بعد تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد و بحث دیگر هم عملیاتی است. در بحث گفتمانی ارائه این طرح و تأکید بر آن برای رفع دغدغه‌ها و کاهش تنش‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در منطقه مفید است؛ اما باید دید در سطح عملیاتی چقدر مؤثر است. مسأله این است کشورهایی که از طرف ایران به واسطه چنین ابتکاراتی به گفت‌وگو دعوت می‌شوند، به ایران به عنوان یک پدیده امنیتی نگاه می‌کنند که آنها را تهدید می‌کند؛ یعنی تصورشان این است که ایران یک تهدید است بنابراین برای اینکه با این دسته از کشورها وارد گفت‌وگو شد، اول باید مسأله امنیت را برای آنها مرتفع کرد که علاوه بر گفتمانی که مطرح می‌شود، می‌تواند در قالب دو راهکار دنبال شود؛ یکی آنکه این طرح‌ها در قالب توافق‌هایی پیش برود که می‌تواند به صورت موردی با کشور مورد بحث قرار بگیرد.

این اتفاق قبلاً هم میان ایران و عربستان رخ داد و توافق امنیتی سال ۲۰۰۱ میان ایران و عربستان حاصل آن است. راهکار دیگر هم آن است که کشورهای همسایه ایران را به این جمع‌بندی رساند که عدم تعامل با ایران ممکن است برای آنها زیانبار باشد که خب این جنبه تهدیدات بالاتری دارد. طرح گفتمان ایران همیشه دنباله‌دار بوده است و اجرای آن با توجه به فضای امنیت‌زده کشورهای رقیب ایران در منطقه و نگاه خاصی که به آن دارد، در سطح عملیاتی و در فضای کنونی امکانپذیر بودنش چندان آسان به نظر نمی‌رسد. یکی از مسائل ایران در این طرح‌ها عربستان است؛ چون کشورهای دیگر مانند بحرین سیاست مستقلی ندارند که بخواهند در صورت تغییر سیاست عربستان، ایستادگی کنند. در واقع مسأله این است که عربستان خود را در حیطه‌هایی درگیر کرده که سوی دیگر آن ایران است. فارغ از درست یا غلط بودن، ریاض تصور می‌کند مسأله و تهدید اصلی در منطقه علیه عربستان، ایران است. مشکل دیگر این است که چون عربستان تولیدکننده امنیت نیست و برای تأمین امنیت به خارج  از مرزهای خودش متکی است از نظر استراتژیک، سطح گفتمان، شیوه عمل و حتی تفکر استراتژیکش با ایران متفاوت است.

درخواست مردمی یا نمایش ترس

روزنامه شرق با انتشار گزارشی با عنوان درخواست مردمی یا نمایش ترس، می نویسد:‌ از کاربری که با دندان‌های لمینتی معروف شده تا دختری که گفته می‌شود با رقص در اتاق شخصی خودش فالوورها را هدایت می‌کند، از جوانی که با پشتوانه مالی و پدر پولدار و اموالش برای مردم و پلیس شاخ‌وشانه می‌کشد تا همین مورد آخر یعنی دختری که خودش را شبیه عروس تاریکی و عروس مرده کرده و با این تفاوت عجیب جلب توجه می‌کند. صفحه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی که ‌بازدیدکنندگان و البته طرفدارانی دارند که بدون تأیید و لایک آنها، این صفحه‌های مجازی و افراد پشتشان معنی و جایگاهی ندارند، اما هستند و مسئله مهم این است که هنوز پس از سال‌ها به‌جای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و به قولی علت، به‌دنبال حذف معلول می‌رویم و گمان می‌شود اگر فردی همچون «سحر تبر» دستگیر شود و صفحه مجازی‌اش بسته شود، داستان این افراد در شبکه‌های مجازی تمام می‌شود. ‌

خرداد امسال دادسرای ارشاد از مردم برای نظارت اجتماعی بر جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی کمک خواست و شماره تلفنی را برای ارسال گزارش‌های مردمی اعلام کرد و گفته شد اعلام یک شماره و راه ارتباطی در جهت تسریع در روند برخورد قانونی با جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی اقدام مهم و مؤثری است که این روزها از سوی دادسرای ارشاد تهران انجام شده است. سرپرست این دادسرا از شهروندان اخلاق‌مدار تهرانی خواسته است که به محض مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ‌تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و...» موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم به شماره‌های اعلام‌شده اطلاع دهند.

اصلاح‌طلبان و راهبرد اقلیت موثر

روزنامه اعتماد با انتخاب تیتر اصلاح‌طلبان و راهبرد اقلیت موثر می نویسد:‌ درحالی که در هفته‌های گذشته صحبت‌ها و مواضعی درخصوص رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات پیش‌رو مطرح شده باید توجه داشته باشیم که این رایزنی‌ها حتما و قاعدتا به ‌معنای دور زدن قانون و اتکا به روش‌های فراقانونی نیست. معتقدیم اتفاقا اگر مُر قانون، محور بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخاباتی قرار بگیرد، امکان تشکیل پارلمانی توانمند و آزاده میسر خواهد بود. در این میان البته تجربه انتخابات گذشته از این حکایت دارد حتی تعدادی از نمایندگان مجلس که خواهان ورود مجدد به انتخابات هستند نیز با رد صلاحیت مواجه شدند. حال آنکه میان دو انتخابات تنها مدتی کوتاه فاصله است و این مساله باعث می‌شود، برخی ناظران با طرح این پرسش که چگونه فردی که فاقد صلاحیت برای حضور در انتخابات مجلس بعد است تا همین یکی، دو ماه قبل در مجلس قبل حضور داشته است. حال آنکه شورای نگهبان لااقل در سال‌های اخیر بر اعمال نظارتی مستمر بر نمایندگان تاکید دارد و در چنین شرایطی است که اینگونه رد صلاحیت‌ها تاثیری ناخوشایند بر افکارعمومی بجا می‌گذارد.

در مجموع درخصوص نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز به نظر می‌رسد، بحث «اقلیت تاثیرگذار در مجلس بعد» به عنوان موضوعی که هم‌اکنون در شورای عالی سیاستگذاری و دیگر حوزه‌های فعالیت اصلاح‌طلبان درحال بررسی است، می‌تواند راهگشا باشد. به هر حال در مجلس دهم فراکسیون اقلیت و اکثریت نداشتیم بلکه ۳ فراکسیون هم‌وزن شکل گرفت و این بزرگ‌ترین عیب و ایراد مجلس دهم بود که منجر به خنثی شدن جریان‌های سیاسی پارلمان و تقلیل میزان تاثیرگذاری آنها شد. در واقع درحالی که انتظار است، فراکسیون‌ها و طیف‌های سیاسی درون پارلمان دارای تاثیرگذاری باشند در عمل این تاثیرگذاری به حداقل رسید؛ چراکه به ‌دلیل تشکیل فراکسیون مستقلین که لااقل کلیت آن برآمده از «لیست امید» بود، مشکلاتی در مسیر تاثیرگذاری طیف‌های سیاسی پارلمان ایجاد شد و این فراکسیون که به‌ تعبیری نقشی بینابین و به ‌اصطلاح ژله‌ای میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بازی می‌کرد، این تاثیرگذاری را کاهش داد.

یارانه پنهان در جیب ثروتمندان

روزنامه ستاره صبح با درج گزارشی با عنوان یارانه پنهان در جیب ثروتمندان، ‌نوشت: یکی از محورهای اصلاح بودجه سال ۱۳۹۹ هدفمندسازی یارانه‌هاست. طرح اصلاح ساختاری بودجه چهار بخش درآمدزایی پایدار هزینه کرد کارا ارتقای ثبات توسعه و عدالت دارد که تنها از دو راه اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی و اصلاح سیاست‌های حمایتی کالاهای اساسی امکان‌پذیر است. طبق آمار ثروتمندان ۲۳ برابر بیشتر از فقرا از یارانه بنزین برخوردارند. بهره‌مندی دهک دهم از یارانه دارو نیز ۱۹.۵ برابر بیشتر از دهک اولی‌هاست. انتفاع مردم از یارانه‌های دریافتی با هزینه دولت در زمینه یارانه پرداختی همسان نیست. در شرایطی که معیشت مردم به‌واسطه پیامدهای تحریم‌های ظالمانه در تنگنا قرار دارد و بودجه دولت برای حمایت از معیشت و تولید محدود است، هدر رفت منابع کشور به شکل یارانه پیدا و پنهان نامطلوب است. با حذف ۷۰۰ هزار نفر یارانه‌بگیر، حدود ۳۱ میلیارد تومان از هزینه پرداخت یارانه در ماه در شروع غربالگری کم شد؛ رقمی که در قیاس با هزینه چند هزار میلیاردی یارانه نقدی در ماه قابل توجه نیست. شواهد و قرائن نشان می دهد که دولت تدبیر و امید عزم و اراده حذف یارانه پردرآمدها را ندارد. به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۸۰درصد اقتصاددانان کشور با پرداخت یارانه نقدی مخالف بوده و هستند. با این وجود، دولت همچنان از یک سو پول نقد در جیب پولدارها می‌گذارد و از سوی دیگر با عرضه حامل‌های انرژی ارزان به ثروتمندان کمک می‌کند.

بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار از میزان هزینه خانواده‌ها در دهک‌های مختلف، نشان می‌دهد که ثروتمندترین‌های جامعه ۱۴ برابر بیشتر از فقیرترین‌ها هزینه می‌کنند. در سال ۹۷، دهک اولی‌ها که کم‌درآمدترین‌های جامعه به‌حساب می‌آیند، ماهانه یک‌میلیون تومان هزینه کردند؛ درحالی‌که دهک دهمی‌ها یعنی ثروتمندترین افراد به‌طور میانگین در کل کشور ماهانه ۱۴.۵ میلیون تومان هزینه داشتند. به‌این‌ترتیب نسبت هزینه ۱۰ درصد ثروتمند به ۱۰ درصد فقیر جامعه در سال ۱۳۹۷ به رقم ۱۴.۵ رسیده که این رقم بیشترین سطح در دهه ۹۰ محسوب می‌شود. بررسی جزئیات آمارها از دهه هشتادتا کنون نیز نشان می‌دهد که طی ۵ سال اخیر، شکاف میان خانوارهای پردرآمد و کم‌درآمد افزایش‌یافته است. برخورداری ثروتمندترین‌های جامعه نسبت به فقیرترین‌ها از یارانه کالاهای اساسی نیز ۴.۷ برابر بیشتر است. نسبت بهره‌مندی دهک دهم به دهک اول در یارانه برق ۳.۶ برابر و در یارانه گاز نیز ۲.۵ برابر است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران نجف اشرف شورای نگهبان روزنامه آفتاب یزد سید حمید حسینی اینستاگرام عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید

وزیر صمت در راستای برگزاری دومین اجلاس ایران و آفریقا و با توجه به آغاز به‌کار نمایشگاه فرصت‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، فرصت پیش آمده برای ارائه‌ی دستاوردهای کشور به بازرگانان و تجار بین‌المللی، آفریقا را اقیانوس فرصت برای فعالان تجاری کشور دانسته و از صنعتگران ایران دعوت کرد تا از فرصت‌های اقتصادی در بازار آفریقا بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (جمعه ۷ اردیبهشت ماه)، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

عباس علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز که در این اجلاس حضور داشته و سخرانی کرده است، شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به اجلاس مذکور، اظهار کرد: اجلاس با آفریقا را داشتیم و از روز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه) بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲۰۰۰ بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار می‌شود که قطعا تبعات خوبی به دنبال خواهد داشت.

برای تحقق جهش تولید، صادرات ضروری است

وی با بیان اینکه اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد، تصریح کرد: آفریقا، می‌تواند اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ایرانی باشد؛ از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقاست. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و توانسته‌اند در این زمینه موفقیت خوبی با تلاش بسیار کسب کنند؛ این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که آفریقایی‌ها بطور جامع و به صورت برنامه‌ریزی شده برنامه خوبی را دنبال می‌کنند و همین برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرصت‌های بسیار زیادی برای صنعتگران، تجار و بازرگانان ما وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود، گفت: در بسیاری از کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، به‌سبب اینکه فرصت صادرات ندارد یا بازار صادراتی ندارد، مطابق با ظرفیت تولید صورت نمی‌گیرد و مجبوریم تولید را محدود کنیم؛ بطور مثال در حوزه‌ی لوازم خانگی، رشد خوبی به لحاظ کیفیت، کمیت و تیراژ داشته‌ایم اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

مقام عالی وزارت صمت، در تشریح چالش‌های موجود در آفریقا، تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های ما برای فعالیت در آفریقا، نبود زیرساخت است؛ البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌هایی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم، یک فرصت محسوب می‌شود؛ نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است، این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم.

علی‌آبادی ادامه داد: درباره چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا نیز مهم‌ترین چالش‌، رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارها و شیوه‌های مختلفی همچون تحریم، جلوی این موضوع را بگیرند. البته که برنامه وزارت صمت این است که تجارت ایران و آفریقا را توسعه داده و صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی، دو برابر شود. در این خصوص باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعِ در مسیر صادرات را، برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در وهله‌ی اول در این اجلاس، بصورت رو در رو صنعتگران، تجار و بازرگانان و مسئولان  اتاق‌ها را در مقابل هم قرار دهیم تا شناخت آن‌ها از یکدیگر بیشتر شود، در گان نخست بایستی همین افزایش شناخت طرفین از یکدیگر فراهم شود. بنظر بنده در این نقطعه ضعف بسیار است؛ آفریقایی‌ها ما را خوب نمی‌شناسند ما هم آنها را خوب نمی‌شناسیم، نمی‌دانیم چه فرصت‌هایی آنجا وجود دارد. آنچه که تاکنون منعکس شده به نظر بنده کافی نیست،؛ فلذا باید بررسی جامع صورت بگیرد. مطالعات گسترده‌ای را در دست انجام داریم. سازمان توسعه تجارت نیز در تلاش است تا این فرصت‌ها را شناسایی و به اصحاب تجارت و صنعت معرفی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این توسعه‌ی تجارت، اولویت را در اختیار شرکت‌هایی قرار خواهیم داد که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند؛ شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. در حوزه‌ی مشارکت مردم نیز، این مشارکت زمانی رخ خواهد داد که بتوانیم از سرمایه‌های خُرد مردم استفاده کنیم. تلاش ما بر این است که ارز را به افراد و شرکت‌هایی که در اولویت تخصیص ارز هستند، تخصیص دهیم تا به سمت تجارت و صادرات، آن هم صادرات به‌ مقاصدی نظیر آفریقا گام بردارند.

وی افزود: در حال حاضر به‌دنبال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آن‌ها بتوانیم صندوق‌های پروژه تاسیس کنیم تا مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند؛ در این راستا به زودی اطلاع‌رسانی‌هایی صورت خواهد گرفت؛ چنانچه بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در آفریقا تا پایان سال

او تاکید کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم؛ ضمن اینکه برای آفریقا نیز این فرصت را ایجاد خواهیم کرد که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. خوشبختانه تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است؛ بنابراین رویکرد این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

علی‌آبادی تصریح کرد: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد؛ از جمله اقدامات مهمی که در این حوزه باید انجام داد، ایجاد و فراهم کردن ابزار تجارت است. مهمترین ابزار آن، حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا پوشش نسبتاً خوبی وجود دارد و طبق دستور رئیس‌جمهور نیز برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش بایستی داشته باشیم؛ کارهای سختی است اما حتماً انجام خواهیم داد.

 از اشتیاق آفریقا به استفاده از خودروهای روز دنیا، بهره‌ ببریم

وزیر صمت با تاکید بر اینکه آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است، گفت: کشورهای آفریقایی در حوزه آموزش، هدف‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند، ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ما نیز می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصت مناسبی برای ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در بخش معدن ظرفیت‌های خوبی داریم، متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به این موضوع پرداخته نشده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به وضوح این موضوع را می‌بینیم. بارها تاکید داشتند و همین امسال هم تاکید داشتند که از فرصت معدن استفاده شود، اتفاق خوبی که باید بیافتد و تا حالا نیافتاده، اکتشاف است. ما باید اول ببینیم چه داریم. متاسفانه دراین بخش کم کار شده و بایستی بیشتر شود.

علی آبادی در پایان خاظرنشان کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ همه کشور را پایش کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. فراخوان خواهیم داد تا بدانیم چه داریم؛ بعد از آنکه  بدانیم چه داریم، این‌ها را به مزایده می‌گذاریم و مردم و صندوق‌های پروژه مردمی می‌توانند شرکت کنند. این صندوق‌ها بسیار سودآور هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه