Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه کمربند شرقی قزوین در بستر رودخانه در حال ساخت است، اما ساخت آن با حواشی متعددی روبه‌روست، عده‌ای آن را بدون پیوست زیست‌محیطی و عده‌ای نیز در جهت بهبود محیط زیست می‌دانند، اگر چه برخی معتقدند پروژه پیوست زیست‌محیطی ندارد اما مسئولین شرکت آب می‌گویند نظارت کاملی بر این پروژه وجود دارد و در صورت تخطی از قوانین پروژه متوقف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، شورای شهر قزوین احداث کمربندی سبز شرق قزوین را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهر در حوزه زیست‌محیطی می‌داند، پروژه کمربند شرقی قزوین دسترسی به شمال شهر قزوین را فراهم می‌کند و نیازهای شهروندان ازجمله دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و فضای سبز را تأمین می‌کند.

سیده منیره قوامی عضو شورای شهر قزوین با پروژه کمربندی شرق مخالف است و می‌گوید این پروژه پیوست زیست‌محیطی ندارد اما دیگر اعضای شورای شهر و شهرداری معتقد هستند که این پروژه پیوست زیست‌محیطی دارد، درحالی‌که قوامی معتقد است مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان بارها این پروژه را فاقد پیوست زیست‌محیطی اعلام کرده و خواستار ارسال پیوست این پروژه شده اما پاسخی دریافت نکرده است، دیگر اعضای شورای شهر نیز این فضا را به نفع مردم می‌دانند.

مازیار علوی یکی از گزینه‌های تصدی پست شهرداری قزوین که سال‌ها در شهرداری تهران فعالیت کرده است نیز می‌گوید: پروژه کمربندی شرق یکی از اقدامات خوب شهرداری است اما باید دید چه میزان مطالعات زیست‌محیطی انجام‌شده است و دوره بازگشت واقعی آن با حجم بارندگی و توزیع آن چقدر است؟ با توجه به مطالعاتی که من داشتم زمانی بخش‌هایی از آن رود طغیان کرده است بنابراین ضروری است که برای ادامه این پروژه پیوست و طرح مطالعاتی تهیه شود تا تصمیم‌های درستی برای جلوگیری از بروز حادثه اتخاذ کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین: برای شهرداری شرط گذاشتیم

یکی از مباحثی که در این پروژه مطرح است مسئله آب و حفظ آب باغستان است، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ساخت کمربندی شرق بر محور رودخانه، تصریح می‌کند: سازه‌ای که در این پروژه احداث می‌شود باید قابلیت عبور سیل با دور برگشت 200 ساله را داشته باشد، مشاور شهرداری برای طراحی پروژه با ما صحبت کرده و ما نیز مشخصات فنی پروژه را به آن‌ها ارائه دادیم.

وی افزود: آن‌ها با مذاکرات مختلف قبول کردند سازه‌هایی که برای بسترسازی رودخانه و ساخت پل‌ها ایجاد می‌کنند باید قابلیت عبور سیل 200 ساله را داشته باشد؛ ما می‌خواهیم این سازه به‌گونه‌ای باشد که اتفاقی برای آن نیفتد، چراکه قزوین دو رودخانه دارد که حیف است آسیب ببیند.

ملکی تأکید کرد: تا زمانی که شهرداری شرایط ما را نپذیرفتند ما اجازه کار به آن‌ها ندادیم، موضوعات مربوط با این پروژه بین آب منطقه‌ای، شهرداری و استانداری صورت‌جلسه شده و بعد از پذیرفتن بندهای صورت‌جلسه اجازه کار دادیم.

وی عنوان کرد: ما بر روی پروژه نظارت داریم و نقشه‌هایی که تصویب‌شده نقشه‌هایی است که مورد تأیید قرارگرفته در غیر این صوت پروژه را متوقف می‌کنیم، این طرح خوبی است، در این پروژه رودخانه را ساماندهی می‌کنیم، بسترسازی و دیواره سازی انجام می‌گیرد و ازلحاظ منظر شهری خوب است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: اگرچه قانون‌گذار دوره برگشت را 25 سال در نظر گرفته اما دوره برگشت این پروژه صدساله با کنترل 200 ساله است که بیشتر جنبه پیشگیری دارد، زمانی که دور برگشت رودخانه افزایش پیدا می‌کند باید دهانه و عرض را بیشتر بگیرند به‌تبع آن هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، معمولاً اول مقاومت می‌شود چراکه دوست دارند با هزینه کم پروژه را جمع کنند.

ملکی یادآور شد: بعد از قزوین رودخانه یالیان است که نهر ارنجک که به باغات سنتی آب می‌دهد از آن سرچشمه می‌گیرد، درواقع ارنجک نهری منشعب از باراجین است وقتی نزدیک پادگان می‌رسد نهر ارنجک جدا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه عرض مناسب پیش‌بینی‌شده است، بنابراین ساماندهی می‌شود و کمربند شرقی منظر شهری پیدا می‌کند، زیباسازی صورت می‌گیرد و فضایی ایمن شده ایجاد می‌شود تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پیوست زیست محیطی قوانین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ با بیان اینکه این طرح با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، گفت:این طرح علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضع منابع آلاینده، ارائه راه کار‌های مدیریتی کاهش پیامد‌های محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

علی اصغر طاهری، مراحل انجام طرح را شامل مرحله مطالعات و بررسی کلیات وضع محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکار‌های کاهش آلاینده ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کار‌های مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

آقای طاهری بابیان اینکه دراین اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم