Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@10:15:57 GMT

۸ تا ۱۰ درصد سالمندان در معرض ابتلا به آلزایمر

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۳۰۴

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی، گفت: حدود ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت سالمندان در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، احمد دلبری، افزود: با نگاه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در کشور، متوجه می شویم که زیرساخت های لازم برای رویارویی با این رشد جمعیتی را در کشور نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هم اکنون بغیر از مراکز شبانه روزی و نگهداری، کار دیگری نکردیم و در مقابل ، دنیا فرصت برنامه ریزی برای رشد جمعیت سالمندان را داشته است، اما با توجه به پیش بینی انجام شده در سال ۱۴۰۰، ۱۴ الی ۱۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.

دلبری با اشاره به عزم جدی همه نظام بهداشت و درمان در بسیج ملی کنترل موالید و کاهش مرگ و میر کودکان و مادران در سال های گذشته، گفت: باید در جهت فراهم کردن امکانات برای جمعیت آینده سالمندان نیز همین عزم جدی وجود داشته باشد.

وی سپس به بیماری آلزایمر و شیوع آن در دوران سالمندی اشاره کرد و افزود: یکی از بیماری های اصلی در دوران سالمندی ، بحث آلزایمر است که در دنیا و در کشور ما دغدغه خانواده ها شده و ورود جدی در این زمینه را می طلبد.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی، شیوع آلزایمر را بین ۸ تا ۱۰ درصد در جمعیت سالمندان ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه سن، ریسک فاکتور مهمی در این بیماری تلقی می شود، بنابراین هرچه سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا را به ۳۵ الی ۴۰ درصد جمعیت سالمندان می رساند.

دلبری ادامه داد: هر ۲۰ سال نیز شیوع بیماری آلزایمر در دنیا دو برابر می شود، بنابراین طبق آخرین آمار، ۴۷ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند که در حدود ۲۰ سال آینده، این رقم به ۱۳۲ میلیون نفر خواهد رسید.

وی به کاهش چشمگیر آمار مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و مغزی در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ میلادی اشاره کرد و گفت: به رغم کاهش آمار مرگ در این سال ها، مرگ ناشی از آلزایمر ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه درمان موثری در هیچ جای دنیا وجود ندارد، باید به پیشگیری از این بیماری توجه شود چرا که ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری آلزایمر، قابل پیشگیری است.

دلبری، طراحی و اجرای نرم افزار «پیشگیری از آلزایمر در سالمندان» را بسیار ارزشمند خواند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر سالمندی جمعیت سالمندان آلزایمر پیشگیری چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حسن شیخی، گفت:همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده منتقل می‌شود. 

وی اظهارداشت: بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه، ادامه داد:گوشت دام‌های ذبح شده، باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می‌افتد این ویروس از بین برود، لذا از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

وی در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده کنه از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز