Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعیان، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 17 مهر در دومین نشست «جایگاه عدالت اجتماعی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: در سند بحث عدالت و مخصوصاً عدالت اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد و در هر 4 بخش این سند یعنی مبانی، تدابیر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مورد توجه قرار گرفته است.   شجاعیان با بیان اینکه عدالت بعد فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... دارد، تصریح کرد: عدالت به عنوان یک سنت الهی در نظر گرفته شده است؛ همچنین عدالت همه‌جانبه به عنوان ارزش مربوط به حیات طیبه در سند به کار رفته که این توجه مطلوب است.   وی با بیان اینکه به عدالت بین نسلی بیشتر با رویکرد اقتصادی توجه شده است، بیان کرد: بحث عدالت توزیعی در موضوعات اقتصادی هم از دیگر مباحث مورد توجه است، ضمن اینکه به عدالت جنسیتی هم اهتمام داده شده است.   این محقق و پژوهشگر با اشاره به تفاوت میان عدالت فردی و اجتماعی گفت: کسانی مانند کانت در بحث آزادی کاری به درون افراد ندارند. کانت معتقد است که عدالت را می‌توان در جامعه ایجاد کرد بدون اینکه فرد خودش عادل باشد. ارسطو و افلاطون همان معیارهای فرد عادل را در عرصه اجتماع هم می‌آورند، اما در فضای مدرن، این موضوع مورد قبول نیست؛ به همین دلیل در ابتدای دوره رنسانس این موضوع که «چه کسی باید حکومت کند» مطرح بود، ولی امروزه در غرب چنین چیزی مسئله نیست و مسئله «چگونه باید حکومت کرد» است.   مدیر عادل لازمه؛ عدالت اجتماعی   وی افزود: در اندیشه لیبرالیسم جامعه عادل بدون توجه به فرد عادل مورد بحث است، ولی در سند الگو به عدالت فردی و اجتماعی توجه شده است؛ لذا در این سند شرط عدالت را برای مسئولان نظام ضروری دانسته است؛ یعنی وجود مدیران عادل لازمه عدالت اجتماعی است.   مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اشاره به دو مفهوم صداقت و عدالت در اندیشه شیعه، تصریح کرد: عادل بودن در تفکر شیعه همیشه شرط حاکمیت بوده و اگر بخواهیم نظام عادلانه داشته باشیم باید مدیران عادلی هم داشته باشیم؛ یعنی عدالت فردی لازمه عدالت اجتماعی است و این دو نمی‌توانند از هم جدا باشند. کمااینکه در تفکر شیعه همیشه بحث چه کسی و چگونه باید حکومت کند با هم مرتبط بوده است؛ زیرا جایگاه حاکم جایگاه معصوم است، ولو اینکه رویکرد کاملاً ساختارگرایانه هم داشته باشیم و خیلی نقش برای حاکم هم قائل نباشیم.   این محقق و پژوهشگر با اشاره به معنای عدالت در سند، اظهار کرد: در سند مقصود از عدالت در بندهای چهارگانه مبهم  است، البته انتظار هم نداریم که این مفاهیم تعریف شوند؛ زیرا برداشت‌های مختلفی از عدالت وجود دارد، گرچه با پیوست‌هایی این مفاهیم تبیین می‌شوند؛ مثلاً در حوزه رفاه و سلامت، بحث عدالت توزیعی مطرح شده است؛ یعنی سند رویکرد برابرگرایانه در این زمینه دارد، ولی در عدالت سیاسی شرط عدالت برای مدیران و مسئولان و رأس هرم قدرت، رویکرد استحقاق‌گرایانه در توزیع قدرت لحاظ شده است.   ابهام در عدالت سیاسی در سند پیشرفت   شجاعیان با بیان اینکه بر اساس سند ایران تا سال 1444 باید در جایگاه هفتم دنیا و چهارم آسیا در پیشرفت باشد، تصریح کرد: در بحث پیشرفت و عدالت چون معیارهای متفاوتی با غرب و کشورهای دیگر داریم، شاید نتوانیم سنجش درستی در این عرصه داشته باشیم. نکته دیگر اینکه برای تحقق عدالت سیاسی چه تدابیری باید داشته باشیم، چندان در سند مورد توجه نبوده است.   مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بیان کرد: تدابیر مطرح شده در سند در خیلی موارد راهکار و اقدام شفاف و روشنی را ارائه نکرده است؛ مثلاً صرفاً بر نظام قضائی عادلانه تاکید شده در حالی که باید مصادیق و راهکار رسیدن به این نوع نظام مشخص می‌شد یا در بحث دسترسی به حاکم و مدیران راهی ارائه نشده است؛ لذا تدابیر به صورت کلی شفاف نیست و مبهم است.   همچنین حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، دبیر این نشست، گفت: سند الگوی اسلامی ماحصل تلاش‌ها و بررسی‌های اندیشمندان است که منتهی به تدوین این سند و ارائه آن به مقام معظم رهبری شد.   وی افزود: ایشان هم دستور فرمودند که مراکز علمی و پژوهشی به نقد و بررسی عمیق آن بپردازند و این نشست در این راستا در حال برگزاری است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم شجاعیان سیاسی حوزه و دانشگاه سند پیشرفت عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۲۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادل فردوسی‌پور پس از چند سال در صداوسیما

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 11 عادل فردوسی پور برای اولین بار پس از چند سال در صداوسیما برای مراسم یادبود مسعود اسکویی در مسجد بلال حضور یافت. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • مشاوره تحصیلی هوشمند در کمترین زمان و بدون اتلاف وقت
  • عادل فردوسی‌پور پس از چند سال در صداوسیما
  • انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله/ «توضیحات ارائه شده شهرداری مبهم بود»
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • تدابیر جدید عربستان برای جلوگیری از ورود بدون مجوز به مکه در موسم حج