معادلات غلط نظام آموزش و پرورش؛ عامل کمرنگ شدن قرآن در جامعه
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۲۹۴۶
علی ناجیمحله دانشجوی 19 ساله رشته برق دانشگاه تهران و حائز رتبه سوم در بخش حفظ 20 جزء قرآن کریم در سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفتوگو با ایکنا از قم، گفت: حفظ قرآن کریم را از دوران کودکی آغاز کردم و در مسابقات قرآنی بسیار زیادی شرکت کردم و موفق به کسب مقام دوم در رشته حفظ کل و مقام اول در رشته حفظ 20 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش زیر 16 سال شدم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه خداوند بیشترین شناخت را نسبت به انسان دارد پس بهترین راهنما نیز خداوند متعال است، افزود: خداوند در قرآن کریم میفرماید:«... فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ..؛آنچه را از قرآن برای شما میسر است، بخوانید. سوره مزمل/20» بنابراین اگر با برنامهریزی پیش رویم هم به فعالیتهای روزمره خواهیم رسید و هم فرصت تلاوت قرآن برای ما فراهم میشود.
کمرنگ شدن قرآن در زندگی جوانان
ناجی علت اصلی کم رونقی مجالس و محافل قرآن کریم را ضعف در تبلیغات دانست و بیان کرد: اگر امروز در جمهوری اسلامی قرآن ارزشمند شدهاست، به توصیه مقام معظم رهبری بوده لذا ما جامعه قرآنی موظف هستیم تا برای ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان تلاش کنیم، البته با توجه به وضعیت فرهنگی حال حاضر جامعه و اینکه اکثرا فقط اسم «مسلمان» را یدک میکشیم این امر کار دشواری به نظر میرسد اما وظیفهای است که بر دوش همه سنگینی میکند.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن میفرماید:« وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ؛ و اگر از بيشتر كسانى كه در زمين مىباشند پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مىكنند آنان جز از گمان [خود] پيروى نمىكنند و جز به حدس و تخمين نمىپردازند. سوره انعام/116»، این آیه حقیقت محض است و متاسفانه عدهای اندکی هستند که در مسیر درست الهی قدم برمیدارند.
این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: سیستم نادرست نظام آموزش و پرورش در این امر بی تاثیر نیست زیرا انس با قرآن کریم باید از سنین پایین صورت بگیرد و کودکان و جوانان بیشترین زمان خود را در این سن در مدارس سپری میکنند و در مسیر پرورش و تربیت قرار میگیرند، البته از نقش موثر و بی بدیل خانواده در تربیت قرآنی فرزندان را نیز نباید غافل شویم.
عمل به آیات، مهمتر از حفظ قرآن است
ناجی محله با اشاره به اینکه مسئولین و جامعه قرآنی در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم، قدمهای خوب و موثری برداشتند، گفت: پس از اعلام تربیت ده میلیون حافظ از سوی مقام معظم رهبری پیشرفت چشمگیری در این زمینه شاهد هستیم، اما باید بیم آن را داشته باشیم که به حفظ کردن قرآن کریم محدود نشویم بلکه آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد، عمل کردن به آیات این کتاب ارزشمند است.
وی بیان کرد: جامعه قرآنی در راستای ترویح فرهنگ قرآنی تلاشهای بسیاری انجام دادند و اینگونه نیست که خود را از سایر مردم دور کنند بلکه جلسات و محافل قرآنی بی شماری برگزار میکنند اما متاسفانه از چنین جلساتی استقبال شایستهای نمیشود.
نظرات در مورد سطح کیفی مسابقات و هیئت داوران؟
وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات و جشنوارههای قرآنی نیازمند نظم و قانونمندی بیشتری است، گفت: مسئولان برای برگزاری این دوره از جشنواره باید زمانبندی مناسبتری را انتخاب میکردند و همچنین اگر برای زمان استراحت و صرف ناهار شرکتکنندگان در روز مسابقات، برنامهریزی دقیقتری داشتند، متسابقین ناچار نبودند که بعد از پیمودن 9 کیلومتر مسافت، به محل استراحت برسند.
این حافظ قرآن کریم در پایان اظهار کرد: اجرای متسابقین نسبت به سایر مسابقات سراسری قرآن کریم، سطح پایینتری داشت.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قم آموزش و پرورش فرهنگ قرآنی خبرگزاری قرآن آموزش قرآن در مدارس جشنواره قرآن و عترت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051