Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، مرتضی آبدارمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقیبا اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی حوزه مدیریت شهری به ویژه در محدوده‌های تاریخی تعریف گذر‌های فرهنگی است، گفت: این طرح برای گسترش فعالیت‌های عمومی فرهنگی و رونق گردشگری در کلانشهر تبریز اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: گذر‌های فرهنگ و هنر که شامل خانه¬های تاریخی، موزه ها، گالری ها، فروشگاه¬های صنایع دستی و ... خواهد بود، در واقع محل‌هایی هستند برای مجموعه‌ای از کسب و کار‌های فرهنگی و هنری، از جمله هنر خیابانی، تئاتر، هنر‌های آئینی و ... که مدت زمان ایستایی گردشگر، به تبع آن ارتقای رضایت آنها، ایجاد اشتغال و درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

او کرد: با هدف هماهنگی و هم-افزایی در راستای ایجاد گذر‌های فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی نیز بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای اسلامی و شهرداری کلانشهر تبریز به امضا رسیده است و در گام اول پیاده گذر ارک، در جوار ارک شکوهمند و تاریخی تبریز به عنوان محل مورد توافق این نهاد‌ها برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر انتخاب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیابان تربیت و راسته‌های اصلی بازار به عنوان نمونه‌هایی از معابری هستند که ظرفیت تبدیل شدن به گذر فرهنگ و هنر را دارند، ادامه داد: این مسیر‌ها در طول تاریخ به عنوان مرکز تجارت، همواره پویا بوده اند، اما این ظرفیت را دارند که با اعمال برخی تغییرات تبدیل به مکان‌هایی برای تجربیات جدید فرهنگی و هنری برای گردشگران شوند.

آبدار افزود: محدوده‌های تاریخی شهر و مسیر‌های مشخص داخل بافت که اماکن شاخص را به یکدیگر متصل می‌کردند، دارای هویت تاریخی هستند و عمدتاً اتفاقات و رویداد‌های تاثیرگذار در آن‌ها رخ داده است، از همین رو هم به عنوان "مکان رویداد" دارای اهمیت هستند و هم می‌توانند مکان برگزاری رویداد‌های فرهنگی باشند.

او گفت: تبریز به عنوان شهری با هویت تاریخی چند هزار ساله، غنی از چنین معابر و گذر‌های تاریخی است که می‌توان با برنامه ریزی در زمینه کالبدی و نرم افزاری از ظرفیت آن‌ها برای بیان مفاهیم فرهنگی و هنری و در کنار آن برای رونق و توسعه گردشگری پایدار در محدوده‌های تاریخی بهره جست.

انتهای پیام/

تبریزشهری با هویت تاریخی چند هزار ساله، غنی از چنین معابر و گذر‌های تاریخی است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۷۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

شهردار منطقه ۱۰ تبریز از آماده‌سازی و ساماندهی مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره‌الشعرا تا قبل از آغاز تعطیلات تابستانی و شروع فصل گردشگری با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، موسی زارعی ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با اشاره به اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی بودجه عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز برای ساماندهی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان پروژه‌ای حیاتی در حوزه گردشگری هر ساله در ایام تابستان پذیرای گردشگران است در این راستا شهرداری منطقه تلاش ۱۰ می‌کند تا با ایجاد فضایی مناسب و زیبا این مسیر ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات مطلوب و شایسته به گردشگران از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: ارائه این خدمات، خاطره خوب از سفر به تبریز را در ذهن میهمانان ثبت خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز با اشاره به اقدامات صورت گرفته این منطقه در خصوص پیاده‌محورسازی مجموعه تاریخی فرهنگی پروژه مقبره‌الشعرا تفرجگاه اندیشه گران، خاطرنشان کرد: عملیات اجرای سنگفرش بهسازی و مناسب‌سازی صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک و مطابق با معماری مقبره‌الشعرا توسط شهرداری منطقه ۱۰ اجرا شده است.

زارعی ادامه داد: بعضی نواقص جزئی در قسمت‌های سازه‌ای، ورودی مقبره‌الشعرا، جداره‌سازی، بدنه‌سازی و تکمیل آب‌نما و زیبایی بصری صحن جنوبی آغاز شده و این مجموعه فرهنگی و گردشگری پس از دو دهه رکود آماده میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: احداث سوغات‌سرا با اعتبار افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال، جدیدترین اقدام شهرداری منطقه در این مجموعه است که امکان معرفی و حمایت از صنایع‌دستی و هنری تبریز را فراهم می‌کند که هم‌اکنون عملیات اجرایی آن توسط عوامل عمرانی منطقه در حال انجام است.

کد خبر 747842

دیگر خبرها

  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی