Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@15:36:22 GMT

ظاهرا میراث فرهنگی زورش به ویرانگران در یزد نمی‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۴۵۲۶

ظاهرا میراث فرهنگی زورش به ویرانگران در یزد نمی‌رسد

به گزارش خبرنگار مهر، نرگس آبیار کارگردان فیلم های سینمایی باز هم نسبت به تخریب بناها و بافت های تاریخی شهر جهانی شده یزد واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت: «هنوز هم بعد از اینکه شهر یزد به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد، شاهد ویران شدن بافت تاریخی در این شهر و شهرهای دیگر استان یزد هستیم و ظاهرا میراث فرهنگی زورش به ویرانگران نمی رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به تازگی در شهر شاهدیه یزد و روستای ابرند آباد که قدمتی بیش از هزار سال (دوران ساسانیان ) دارد، خانه تاریخی دیگری خراب شده است. این خانه ها به پارکینگ و سرویس بهداشتی تبدیل می شوند و یا بخشی از خیابان های پهنی که شهرداری شاهدیه آرزوی آن را دارد. بیشتر تپه های باستانی بخش ابرند آباد خاکبرداری و نابود و به تازگی یکی از آنها به پارک بانوان تبدیل شده است.  روش جدید آن است که ویرانگران نیمه شب آب زیر خانه ها می اندازند و خانه خود به خود خراب می شود بارها تاکید کرده ام که بافت تاریخی در این روستا در حال نابودی است و متاسفانه کسی توجه نکرده است.

وی با انتشار عکس دیگری از خانه ای که به تازگی تخریب شده نوشت:« این خانه ای است که خراب شده و آب زیر آن انداخته اند  عکس های دیگر متعلق به خانه ای در مجاورت آن که اگر میراث فرهنگی به داد آن نرسد، تبدبل به خیابانی صاف می شود و یا پارکینگ برای ماشین ها و سرویس بهداشتی برای آدم ها. بخشی از ابرندآباد در فیلم سینمایی نفس به عنوان لوکیشن استفاده شده است. به زودی عکس های دیگری از این ویرانگری فرهنگی و سکوت شهرداری و میراث فرهنگی منتشر می کنم.» 

در واکنش به این موضوع، مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد نیز نوشت: « خبر تخریب مربوط به دیروز است که به دلیل شستن دیگ در کنار یک خانه تاریخی آب جمع شده بود که با مراجعه یگان حفاظت میراث فرهنگی کار متوقف شد.»

وی عکس دیگری منتشر کرد و نوشت که «این عکس هم از محلی در ابرند آباد است که دیروز متوقف شد اینکه مردم و هنرمندان به اهمیت خانه ها و بافت های تاریخی واقف شده اند و به کوچکترین اتفاقی واکنش نشان می دهند از رشد فرهنگی جامعه میراث دوست است که جای تقدیر دارد. »

برخی از فعالان فضای مجازی در استان یزد  واکنش های متعددی نسبت به این اتفاق داشتند عده ای نوشتند که مدیرکل میراث فرهنگی شستن دیگ را عامل تخریب دانسته و عده ای دیگر نوشتند که چرا از نظر میراث فرهنگی تخریب یک خانه کوچکترین اتفاق است. که در این باره هم فاطمی پاسخ داد: « تخریبی انجام نشده حتی یک خشت هم در شستشوی دیروز تخریب نشده روی آب هم خاک ریخته اند تا به بنا آسیب نرسد. محلی که آب ریخته شده باغچه خانه بوده و آسیبی به خانه نخواهد رسید. اما متاسفانه در سالهای قبل کسی نبود که مقابل تخریب و ساخت این ساختمان بدقواره در مجاور همین خانه بایستد.» 

در سال ۹۴ نرگس آبیار در گفتگویی با خبرنگار مهر از تخریب خانه‌های قدیمی و از بین بردن بافت تاریخی روستا و خشک کردن باغات انتقاد کرد و گفت: روستای ابرند آباد در ۱۲ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. این روستا باستانی و هنوز بافت تاریخی آن طبقاتی است.   بخش‌هایی از این بافت ثبت ملی شده است. حتی این روستا حسینیه ۷۰۰ ساله نیز دارد اما متاسفانه وقتی برای فیلمبرداری پروژه «نفس» به این روستا رفتم متوجه شدم که مردم به جان خانه‌ها و باغ‌ها افتاده‌اند و آنها را خشک می‌کنند تا خانه جدید بسازند.

وی با بیان اینکه به تازگی سه باغ را خشک کرده و یک خانه قدیمی را نیز تخریب کرده‌اند گفت: حدود یک چهارم پروژه فیلم نفس را در آنجا کار کرده‌ام و متوجه شدم که قیمت زمین در روستا بالا رفته و سود نگهداری از باغ به اندازه سود فروش زمین نیست به همین دلیل باغ‌ها را خشک می کنند.

او در زمان دیگری نیز خبر داده بود که خانه قدیمی و اعیانی فقیهی در بافت تاریخی ابرندآباد یزد که متعلق به دوره قاجار است، به زودی تخریب شده و به سرویس بهداشتی تبدیل می‌شود.

کد خبر 4750875 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی یزد بافت تاریخی کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب اربعین حسینی ادبیات جهان ترجمه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اربعین 98 نمایشگاه کتاب فرانکفورت جایزه ادبی ادبیات معرفی نشریات گردشگری انقلاب اسلامی ایران نشر نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۴۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی