لزوم پرورش خلاقیت در همه ابعاد زندگی
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۹۱۳۳
داریوش ذوالفقاری راد، کارشناس ارشد برنامهریزی توسعه از دانشگاه علامه و دانشجوی مقطع دکتری در رشته DBA در دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان در حاشیه کارگاه خلاقیت و ایدهپردازی مادران هشت بهشت گفت: هدف از برگزاری این کارگاه افزایش خلاقیت در نهاد خانواده و جامعه با محوریت خانمهای خانه دار است؛ اگر زنان بتوانند در محیط خانواده و اطرافیان، زاویه دید خود را در مواجهه با وقایع تغییر دهند و بتوانند بهترین واکنش را در هر رابطهای تشخیص دهند به طور قطع خانوادهای پویا و با نشاطتر خواهند داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: قدرت خلاقیت و ایدهپردازی در افراد جامعه، تاب آوری اجتماعی و آرامش آنها را افزایش میدهد و در جامعه نشاط ایجاد میکند.
ذوالفقاری راد با بیان اینکه خلاقیت میتواند در همه ابعاد زندگی همچون صرفهجویی اقتصادی و افزایش نشاط پرورش یابد، تصریح کرد: حقیقت این است که برای داشتن یک جامعه شاد باید از بالا به پایین یعنی از نهادها به سمت خانوادهها حرکت کنیم، ولی اکنون برعکس عمل میکنیم چراکه اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا از بالا این اقدامات صورت گیرد، شاید هرگز این اتفاق نیفتد، پس ما باید از خودمان شروع کنیم.
او با اشاره به اینکه سازمانها و ارگانهای مربوطه باید در این راستا بیشتر گام بردارند و از کارشناسان نخبه استفاده کنند، تصریح کرد: در نهادهای حاکمیتی باید شرایطی فراهم شود تا کارشناسانی باشند که حتی اگر امکان اشتغال آنها در سازمان وجود ندارد، حداقل بتوانند به آنها مشاوره بدهند و راهکارهای خلاقیت در آن نهاد را در اختیارشان قرار دهند.
این کارشناس ارشد برنامهریزی توسعه با بیان اینکه خلاقیت یکی از مباحثی است که در بحث آیندهپژوهی دنیای امروز بسیار پراهمیت است، گفت: اگر صدا و سیما و آموزش و پرورش چارچوب کار خود را بر اساس مبانی خلاقیت پیش ببرند میتوانند نشاط را به جامعه تزریق کنند؛ البته این خلاقیت را نباید از کشورهای دیگر کپی کرد بلکه باید برای بوم و سرزمین خودمان خلاقیت داشته باشیم.
ذوالفقاری با تاکید بر اینکه دنیای جدید ما با خلاقیت رشد میکند، افزود: خیلی از افرادی که در ابعاد مختلف زندگی از جمله کسب و کار خود خلاقیت نداشتند، محکوم به شکست شدند.
او اظهار کرد: شاید در اروپا نسخهای برای پیشرفت و توسعه نوشته شود و در آنجا جواب دهد، اما همان نسخه برای ایران با فرهنگ، شرایط اقلیمی و مذهب متفاوت نمیتواند نتیجه دلخواه را به دنبال داشته باشد؛ لذا برنامهریزیها باید با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، ژن و آمایش سرزمینی انجام شود و برنامهریزِ با خلاقیت، راهکارهایی را خلق کند و بسته پیشنهادی ارائه دهد.
ذوالفقاری راد تصریح کرد: برای هر برنامه خلاقانهای ابتدا باید مردم شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی کرد و در کنار این تیم، یک اتاق فکر و هیات اندیشهورزی داشته باشیم تا با تخصصهای مختلف خود، مواد اولیه و خوراک سازمانها را تامین کنند.
او یادآور شد: یکی از مهمترین رسالتهای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز اجرای برنامههای خلاقانه بوده که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کرده است؛ اما حلقه مفقودهای در این مسیر وجود دارد که برنامههای اجرایی در سطح شهر با دید آمایش سرزمینی شهری انجام نشده است.
او با بیان اینکه ما باید در کنار برگزاری اینگونه کارگاهها و ارائه راهبرد شخصی، راهبرد شهری هم داشته باشیم، افزود: این سازمان باید به گونهای برنامهریزی کند که خطوط شادی، نشاط، آرامش و امید شهروندان را با چشماندازی چندساله به سمت بهتر شدن ارتقا دهد.
ذوالفقاری تصریح کرد: این روزها حرفهای قشنگ زیاد زده میشود؛ روش و شیوهنامه و آیین نامه هم زیاد است، اما باید عمل کرد؛ برنامهها باید بدون نگاه سیاسی صرفا با هدف ایجاد نشاط در جامعه و پیشرفت شهر و کشور اجرا شوند.
این کارشناس ارشد برنامهریزی توسعه در پایان تاکید کرد: امروزه بسیاری از مشکلات خانوادههای ما مسائل اقتصادی است؛ درحالیکه میتوان با کارهای خلاقانه، سایه بسیاری از این مشکلات را در خانوادهها کمرنگ و نشاط را در زندگی پررنگ کرد تا از فشار دغدغهها بر روی مردم کاسته شود.
کارگاه خلاقیت و ایدهپردازی طرح "مادران هشت بهشت"، با حضور جمعی از مادران و زنان خانهدار در بانوسرای آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، چهارشنبههای هر ماه در حال برگزاری است. انتهای پیام/ی کارگاه خلاقیت و ایدهپردازی طرح "مادران هشت بهشت"
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: خانواده تربیت فرزندان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژهها در تمدن بشر محسوب میشود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروریترین امور به شمار میآید.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که عدالت اجتماعی یکی از دلالتهای مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.
* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی
در این مقاله آمده است که لایههای عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:
دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورتها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروههای هدف، اقشار آسیبپذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.* آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران
به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را میتوان به عنوان آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:
1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تکسویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همهجانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است
2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...
3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمانهای محافل علمی و دانشگاهی کشور.
او در ادامه مینویسد بررسی گفتمانها حاکی از گسست بینگفتمانی و عدم تداوم گفتمانهای پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمانها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شدهاند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریهپردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.
* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی
صفری شالی در ادامه مینویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد میشود:
درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرتگرایی در حوزههای عدالت انتخاب یکی از وجوه یا شکلهای عدالت براساس نوع منبع انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقهای، استانی، ملی و بینالمللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بیننسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینههای قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعهشناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.* ابعاد عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در ادامه بیان میکند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمیتوانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمیتوان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیتهای اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواستههای اقلیت غافل ماند.
اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشدبه زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصتها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید میشود ولی در اصل استحقاق به فراهمآوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگیها و زحمات افراد توجه میشود.
* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی
این استاد دانشگاه مینویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشد، بطوریکه در این حالت دولتمردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانستهاند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاینرو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیتهای حمایتی و توانبخشی شامل گروههای مختلف مددجویان و... میشود.
او در این پژوهش مینویسد دولت اقشار آسیبپذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمهای نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته میشود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاینرو دولتمردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا میکند.
* سنجش عدالت اجتماعی
بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.
حرف آخر اینکه در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابلتوجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/