Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:41:37 GMT

تولید گوجه فرنگی در تربت جام افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۷۳۴۶

تولید گوجه فرنگی در تربت جام افزایش یافت

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت جام روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سطح زیر کشت، قیمت مناسب و بارش های فراوان امسال از عوامل افزایش تولید محصول گوجه فرنگی در این شهرستان است.
علی ممیزی افزود: امسال ۹۸۰ هکتار از کشتزارهای تربت جام زیرکشت گوجه فرنگی رفت که به طور میانگین از هر هکتار ۴۵ تن محصول برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت محصول گوجه فرنگی در این شهرستان ۴۰۰ هکتار و میزان تولید آن ۱۸ هزار تن بود.

وی گفت: در سال زراعی جاری در ۱۰۰ درصد مزارع این محصول مبارزه بیولوژیک و شیمیایی انجام شد.

ممیزی به توزیع بیش از ۲۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی در سال زراعی جاری بین کشاورزان گوجه فرنگی کار این منطقه اشاره کرد و افزود: از مرحله کاشت تا برداشت این محصول در تربت جام در هر هکتار بیش از ۳۰ نفر روز مشغول کار می شوند.

وی با بیان اینکه محصول گوجه فرنگی در تربت جام بیش از ۴۸۰ خانوار بهره بردار دارد اظهار داشت: هر سال برداشت گوجه فرنگی در این منطقه از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهر ادامه می‌یابد.

وی گفت: این شهرستان چهار واحد فرآوری گوجه فرنگی دارد که به علت نبود نقدینگی تعطیل می باشد و محصول تولید شده شهرستان به واحدهای فعال استان منتقل می شود.

ممیزی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد گوجه فرنگی تولید شده در تربت جام در بخش نصرآباد و پنج درصد آن در بخش مرکزی این شهرستان تولید می شود.

شهرستان تربت جام با ۱۱ هزار بهره بردار بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و ۶۵ درصد جمعیت این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی هستند.

شهرستان ۳۰۰ هزار نفری تربت جام در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تربت جام کشاورزی اراضی کشاورزی آبیاری نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۷۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا