Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:01:40 GMT

زیارت اربعین یک گنجینه ارزشمند است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۰۶۶۸

زیارت اربعین یک گنجینه ارزشمند است

 به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی نظری منفرد صبح امروز در مراسم رونمایی و معرفی زیارت اربعین در قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران که در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امروز اگرچه ابزارهای فراوانی در دست بشر است و انسان امروزی می‌تواند با فشردن یک دکمه با جهانی از علم آشنا شود، اما کتاب که از گذشته در دست بشر قرار داشته و جایگاه ویژه خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: وقتی کتابی را در دست می‌گیریم، علاوه بر مطلب مورد نظر، مطالب دیگری نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد اما ابزارهای پیشرفته کنونی این‌گونه نیستند و فقط همان مطلب مورد نظر را در اختیار قرار می‌دهند. بنده از ابتدای جوانی، هرشب با کتاب به خواب می‌رفتم. کتاب‌های زیادی مطالعه کرده‌ام و هنگامی که زبان عربی را آموختم، دوست داشتم با کتاب‌های منبع آشنا شوم. 

وی با اشاره به اینکه رونمایی از نسخ خطی، کار شایسته‌ای است، افزود: زیارت اربعین گنجینه‌ای ارزشمند و ادعیه و زیارات ما متضمن سلسله معارفی است که هیچ جای دیگری مشاهده نمی‌شود. در زیارت اربعین هدف امام حسین(ع) از عاشورا و کربلا نقل شده است و اصلا نیازی به تحلیل ندارد. 

آیت الله نظری منفرد ادامه داد: در مورد زیارت اربعین باید بگویم، اساسا زیارت‌هایی که از ائمه به ما رسیده است، واژه زیارت به نام همان معصوم اضافه می‌شود، مثلا زیارت رسول الله(ص)، اما امام حسین(ع) دو زیارت دارد که به جای نام ایشان به عدد اضافه شده است و این دو زیارت اربعین و زیارت عاشورا هستند. 

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: نوعی از روایت احادیث، روایت مسند است که در آن از دو واژه «قال» و « روایة» استفاده می‌شود، استفاده از واژه «قال» در نقل یک حدیث یا روایت به آن حالتی مستند و محکم می‌دهد. 

آیت الله نظری منفرد ادامه داد: شیخ صدوق در مقدمه کتاب «من لایحضرالفقیه» زیارت اربعین را آورده است که در این کتاب با استفاده بیشتری از واژه «قال» در نقل زیارت اربعین، این زیارت را تبدیل به یک سند معتبر کرده است.  

وی گفت: ان‌شاالله امورات فرهنگی از این دست، به برکت نظام جمهوری اسلامی کشورمان ادامه پیدا کند.

کد خبر 4753099

منبع: مهر

کلیدواژه: حرم رضوی رونمایی اربعین حسینی اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین قزوین گرگان سانحه تصادف شهرکرد شیراز موکب مرز شلمچه خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس اداره گنجینه‌ های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۷۰ هزار زائر و مجاور در فروردین امسال از موزه‌ های حرم مطهر رضوی دیدن کردند.   عبدالحسین ملک‌ جعفریان امروز در گفت‌ و گو با خبرنگاران افزود: تعداد افرادی که در این مدت از موزه های حرم رضوی بازدید کردند، ۱۱ هزار نفر بیشتر از فروردین پارسال بوده است.   وی بیان کرد: بیشترین آمار بازدیدکنندگان مربوط به موزه مرکزی حرم مطهر رضوی و به تعداد ۶۳ هزار و ۶۵ نفر است.   رییس اداره گنجینه‌ های موزه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: در این مدت پنج هزار و ۷۹۱ نفر نیز از موزه قرآن کریم و ۸۶۴ نفر از موزه مردم شناسی دیدن کرده‌ اند.   ملک جعفریان اظهار کرد: یک هزار بازدید کننده خارجی نیز از ملیت‌ های مختلف، آسیایی، آفریقایی و اروپایی نیز از این مجموعه بازدید به عمل آورده‌ اند.   موزه‌ های آستان قدس با ۱۷ گنجینه متنوع در فضایی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در چهار ساختمان مستقر هستند. اشیای به نمایش درآمده شامل حدود ۹ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری دربردارنده آثار تاریخی حرم مطهر و میراث آستان قدس رضوی، اشیای وقفی و اهدا شده و نیز اشیای خریداری شده برای تکمیل مجموعه‌ ها است.   ساختمان موزه مرکزی در صحن کوثر حرم مطهر، دارای حدود هفت هزار و ۸۷۵ متر مربع فضای نمایشی در چهار طبقه است که طبقه زیرین، طبقه همکف، طبقه اول و طبقه دوم، شامل موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه ‎های سکه، تمبر، اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و ظروف است.

دیگر خبرها

  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری