Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی اربعین را مدل ارتباطی بی‌نظیر دانست و گفت: فرستندگان پیام ابررسانه اربعین مردم، گیرندگان آن دوست و دشمن و پیام آن آزادگی،بخشش، مهمان‌نوازی،وحدت،عشق، برادری، انتظار، صبر،امید و مقاومت است. ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ اجتماعی رسانه نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها، افزود:با توجه به مدل‌ها و شاخص‌های ارتباطی، اربعین نه تنها یک رسانه بلکه ابررسانه و رساترین، مردمی‌ترین ،جامع‌ترین، بزرگترین و صمیمانه‌ترین رسانه و رسانه مظلومان و مستضعفان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با برشمردن ویژگی های اربعین گفت:  اربعین به دلیل نوع، مکان، تعداد و ترکیب جمعیتی، تنوع غذایی، میزان پیاده‌روی، نوع مشارکت شرکت کنندگان  و دوره برگزاری متمایز از همه مراسمات مذهبی‌ دنیا حتی حج و کومبه‌میلا دارای همه ارزش‌های‌خبری است. با وجود این اولا از ظرفیت رسانه اربعین استفاده کافی نمی‌شود، ثانیا رسانه‌های‌اسلامی در پوشش آن، ناتوان و تلاش‌شان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است و ثالثا رسانه‌های‌ غربی در این خصوص راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزیی، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده اند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری افزود : اربعین فرصت استثنایی برای معرفی چهره واقعی اسلام و پیام دوستی است که با توجه به الهی، انسانی و فطری بودن پیام آن می تواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان داشته باشد و تلاش رسانه های غرب برای اسلام و ایران هراسی را خنثی کند.

 رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز از تلاش رسانه های داخلی در انعکاس عظمت اربعین تشکر کرد و گفت: رسانه ها باید در پوشش احساسات مذهبی و شور اربعین و عقلانیت و معرفت و حکمت توازن برقرار کنند، اما متاسفانه در پوشش رسانه ای اربعین احساسات برمعرفت و بصیرت غلبه دارد.

نصراللهی افزود: رسانه ها باید به موازات توجه به احساسات مذهبی ، به بصیرت و معرفت افزایی در مراسم اربعین توجه داشته باشند اما متاسفانه این رسانه ها به سوژه های کلیشه ای و معمولی اربعین می پردازند و در تولید و انتشار موضوعات عمیق و راهبردی اربعین ناتوان هستند.

مدیر کل سابق آموزش و پژوهش معاونت سیاسی سیما گفت: 16 نشست بین المللی با حضور محققان و دانشمندان 28 کشور در کربلا و نجف برگزار شد اما باوجود مباحث مهمی که در مورد ابعاد مختلف اربعین در کنفرانس ها مطرح شد ،  هیچ نشانی  از این مباحث  در صدا و سیما ، خبرگزاری ها و مطبوعات ایران مشاهده نمی شود.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری همچنین با انتقاد از بزرگنمایی برخی حاشیه سازی‌ها مثل 104 زائر جان باخته در هفته های اخیر گفت: روزانه ده ها نفر در کشور براثر کهولت سن و تصادفات در کشور جان خود را از دست می دهد که درگذشت حدود 100 نفر در مراسم اربعین با میلیون ها زائر ، طبیعی و حتی کمتر از انتظار است.

وی بزرگنمایی مشکلات و کمبودها در مراسم پیاده روی اربعین و ایجاد دوگانه های غیر واقعی مثل تقابل اربعین و حج و شیعه و سنی را  از اهداف رسانه های غربی دانست و گفت: متاسفانه رسانه های داخلی با تمام تلاشی که داشتند نتوانسته اند عظمت این مراسم معنوی را به نمایش بگذارند و شبهات موجود را رفع کنند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش  به  حضور بیش از 20 میلیون زایر در این مراسم و چالش های بهداشتی و فقدان یا ناکافی بودن آموزش در مسیر پیاده روی و اسکان زایران اشاره و تاکید کرد: رسانه ها می توانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در دوره قبل ، حین و بعد از مراسم اربعین ،  به برگزاری این مراسم اربعین به منظم ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.

نصراللهی با اشاره به  ابعاد مختلف اربعین گفت: دانشگاه ها و رسانه ها باید به جنبه های اجتماعی اربعین در کنار جنبه های دینی توجه کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نقش دانشگاهیان را در توصیف و تبیین مراسم اربعین مهم دانست و گفت : ضرروت دارد استادان و دانشجویان در تحقیقات خود بویژه در پایان نامه و رساله های تحصیلی ابتدا توصیف دقیقی از پدیده اربعین و ابعاد و ویژگی ها ،ظرفیت ها و چالش های آن داشته باشند، سپس چرایی وضع موجود را بدانند و با پیش بینی روند آینده در آن مداخله و تلاش کنند با ارائه مدل اجرایی ، عظمت و پیام ها و سبک زندگی مبتنی بر اربعین را به جهانیان معرفی کنند .

نصراللهی با انتقاد از گروه های آموزشی ارتباطات و رسانهگفت: متاسفانه استادان رشته های مرتبط  با رسانه ، در آموزش های مرتبط با توانمندسازی رسانه ها درپوشش  اربعین برنامه خاصی نداشته اند و اگر به رسانه ها انتقاد وارد است باید بذیرفته شود دانشگاه ها هم در این  خصوص کاری نکرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به کمبودهای بسته های فرهنگی در طول برگزاری مراسم اربعین اشاره و تاکید کرد : شناسایی و تامین نیازهای فرهنگی و معرفتی همه اقشار و سنین و ملیت ها و قومیت ها همانند و هم‌ وزن توجه به تغذیه و اسکان زائران ضروری است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به گلایه و شکایت مردم از وضع اینترنت زائران و هزینه های بالای آن گفت : اگر چه حکومتی کردن مراسم اربعین زیانبار و انحراف است اما دولت های اسلامی وظیفه دارند بسترهای زیارت و ارتباطات آسان و ارزان زائران را فراهم کنند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت های همه رسانه ها بویژه فضای مجازی برای انعکاس پدیده بی نظیر اربعین ضروری است و اگربسترهای استفاده ارزان و آسان آن برای زائران فراهم شود، مردم با انتتشار مطالب و تصاویر و فیلم ها  می تواند ناکارآمدی های رسانه های رسمی را  جبران و تلاش رسانه های غربی را خنثی کنند.

نصراللهی افزود: اگر چه با هشتک حب الحسین یجمعنا در 27 مهر ترند نخست توئیتر شد و مردم حصر رسانه ای اربعین را با وجود همه مشکلات شکسته اند اما ضرورت دارد وزارت ارتباطات با مردم همراه باشد و جلوی تعرفه های گران را بگیرد.

ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها، با حضور و سخنرانی آقای محمدحسین صفار هرندی عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینی سفیر سابق ایران در عربستان و معاون بین الملل بعثه مقام معظم  رهبری و دکتر اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه آزاد واحد تهران‌ مرکزی برگزار ‌شد.

انتهای پیام/

R1010113/P/S2,41/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جمع اعضای شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان درباره شیوه‌های انجام کار‌های فرهنگی اظهار کرد: در فهم دین و مسائل دینی، وجود عقل بسیار ضروری و لازم است و اگر در این فهم، عقل را کنار بزنیم، دچار جمود و خسران خواهیم شد.

وی افزود: در دانشگاه باید به عقلانیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. پیامبر خدا برای انجام کار‌های فرهنگی از بهترین روش‌ها استفاده می‌کرد و به همین دلیل در انجام کار‌های خود اسوه حسنه نام گرفت. در واقع به پیامبر چنین ابلاغ شد که‌ ای رسول تو نشان دهنده راه درست به بندگان خدا هستی که مسیر هدایت را تبیین کردی و به مردم نشان می‌دهی. زمینه تصمیم‌گیری را برای مردمان فراهم کرده، اهل بیت هم زمینه انتخاب و تصمیم‌گیری را برای همگان فراهم می‌کنند؛ اما در کار خود از روش و راهکار محبت، کمک می‌گرفتند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: پس باید در کار و فعالیت‌های فرهنگی همانند پیامبر، دغدغه‌مند و دلسوز باشیم و کار را با ابزار محبت به پیش ببریم، انسان تشنه و بنده محبت بوده و این شیوه محبت‌آمیز به‌ویژه در تربیت نسل جوان بسیار مطلوب و بازخورد ناشی از آن هم بسیار خوب و چشمگیر است.

عارضی با برشمردن ویژگی‌هایی که در انجام امور فرهنگی باید مد نظر داشت، عنوان کرد: برای انجام کار‌های فرهنگی به شکل صحیح و مطلوب، باید سه ویژگی را مد نظر قرار دهیم، تعمیق کار‌های فرهنگی که انجام امور فرهنگی در این بخش باید دارای عمق باشد و از انجام کار به صورت سطحی و ضعیف بپرهیزیم و در واقع کار‌ها را به صورت بلیغ به انجام برسانیم.

وی اضافه کرد: تربیت عالم، تولید علم با جهت دادن به عالم و علم از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌هاست که باید مدنظر قرار گیرند. نکته دوم تداوم کار‌های فرهنگی و ادامه‌دار بودن آنها و نکته سوم تکثیر کار‌های فرهنگی است که در انجام کار‌های فرهنگی باید تشکل ایجاد کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به نوع ایجاد ارتباط با مخاطبان امور فرهنگی مطرح کرد: در ارتباطات فرهنگی نوع عملکرد، نوع ارتباط با مخاطبان، نوع بیان و صحبت کردن و استفاده از قول همراه با محبت جزء شرایط لازم در انجام کار است. انجام کار‌های فرهنگی باید با روش‌های نوین و به شکل مورد علاقه جوانان و در قالب‌های محبت‌آمیز صورت پذیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • مقوله حجاب اولویت دانشگاه است
  • رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • عملیات «وعده صادق» موجب خرسندی دل‌ مستضعفین جهان شد
  • دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • دانشگاه آزاد بجنورد میزبان بیش از یک هزار داوطلب آزمون سراسری خواهد بود
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • فیلم «درخت گردو» فاقد نگاه سیاسی و حاکمیتی است