Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای برجام قبل از خروج آمریکا از این توافق گفت: ما در سال ۹۵ بزرگترین رشد اقتصادی دنیا را با ۱۲.۵ درصد داشتیم.

به گزارش ایبِنا از صداوسیما، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت روز (چهارشنبه اول آبان) با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در سال ۹۷ این سال را سالی سخت خواند و افزود: در این سال همه آن چیزهایی که می‌خواستیم بالا نرود، بالا رفت و همه آن چیزهایی که می‌خواستیم پایین نیاید، پایین آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد پایین می‌آمد، تورم بالا می‌رفت. اما از سال ۹۸ خداوند یک آرامشی را بر این مردم نازل کرد.

وی ادامه داد: این رحمت خداوند و این ایثارگری، صبر و مقاومت مردم بود که باعث شد آنها نجیبانه برابر این ظلم بزرگ بایستند. البته مردم ما خوب فهمیدند که چه کسی به آنها ظلم می‌کند و چه کسانی باعث شدند به برجام صدمه بخورد، خوب می‌فهمند که اگر برجام بود این گل، چقدر عطر و بویش همه جا را معطر می‌کرد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه شکوفایی برجام باعث رشد اقتصادی شد، اظهار داشت: ما در سال ۹۵ بزرگترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم. در سفر نیویورک سه نفر از رهبران دنیا به من گفتند که «ما بعد از برجام دچار حیرت شدیم که شما چه جاذبه‌ای دارید که تمام شرکت‌های دنیا به سمت ایران سرازیر شدند» و یکی از رهبران به من گفت «ما حسودی می‌کردیم که همه به سمت ایران راه می‌افتادند. »

وی با اشاره به اینکه موفقیت برجام نتیجه دیپلماسی، صلح حسنی، سیاست رضوی و رحمت محمدی بود، گفت: ما نتیجه این سیاست‌ها را لمس کردیم و دیدیم چطور زندگی مردم به سمت راحتی پیش می‌رفت. به همین دلیل اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا نتوانستند تحمل کنند و این آمریکایی‌هایی که امروز به کاخ سفید آمدند از برجام خارج شدند و مشکلاتی را برای ما آفریدند.

برخی کشورها برای مذاکره با ایران اصرار می‌کنند

رییس جمهور به اصرار کشورهای مختلف برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: دولت ایران با در نظر گرفتن همه ملاحظات و با هوشمندی و محاسبات، اقدام خواهد کرد. روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه در مذاکرات باید ببینیم چه چیزی برای ملت ایران به دست می‌آوریم، افزود: هنوز هم برخی‌ها به دنبال مذاکره با ایران هستند و پیام می‌دهند، البته ما راه خود را با عزت ملی انجام می‌دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه صلح حسنی چقدر تاثیر گذار بود، خاطر نشان کرد: عده‌ای رفتند، مردم را تحریک کنند که این دولت ناتوان است و این ربطی به ترامپ ندارد، ترامپ و نتانیاهو آدم بدی نیستند و این دولت قدرتش کم است و مردم دست رد به سینه این افراد زدند.

وی افزود: مردم تاکید کردند که شما اشتباه می‌کنید، نه ترامپ و نه نتانیاهو آدم خوبی نیستند و ما دولت خود را خوب می‌شناسیم، این دولت همان دولتی است که رشد ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ برای ما آورد، این دولت همان دولتی است که سه سال پشت سر هم تورم تک رقمی برای ما آورد و این دولت همان دولتی است که صادرات بر واردات غیر نفتی آن پیشی گرفت.

روحانی، با تاکید بر اینکه این دولت همان دولتی است که در بنزین، گازوئیل، گندم و شکر ما را به سمت خود کفایی برد، گفت: مردم می‌گویند ما این دولت را می‌شناسیم این دولت همانی است که برای اولین بار در دادگاه جهانی ما را پیروز کرد که در تاریخ حقوقی ایران سابقه نداشت.

وی افزود: این دولت همان دولتی است که نه تنها IR_۸ را ساخت بلکه IR_۹ را نیز ساخت و این افتخارات دولت است و نه تنها رآکتور اراک را از بین نبرد، بلکه آن را مدرن کرد و ما می‌بینیم در هفته‌های آینده قدم به قدم سیر خود را ادامه می‌دهد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در این دولت بهترین سیستم پدافند هوایی ساخته شد، تاکید کرد: این دولت همان دولتی است که بهترین ناوچه را ساخت و بهترین زیر دریایی را درست کرد. وی با تاکید بر پیشرفت دانشگاه‌ها در این دولت، خاطرنشان کرد: در این دولت بیشترین آزادی در دانشگاه‌ها را در این ۶ سال تجربه کردیم، بخصوص در ۶ آذر همه آزادانه صحبت کردند، این دولت همان دولتی است که شرکت‌های دانش بنیانش تحول در کشور ایجاد کردند.

روحانی همچنین افزود: این دولت در سال ۹۸ هر ماه هزار میلیارد تومان طرح آبی یا برقی را تا پایان امسال افتتاح می‌کند و علی رغم تمامی فشارهای جهانی، قیمت ارز را توانست کنترل کند و آرامش به وجود بیاورد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت، کارآمد و قوی است، تاکید کرد: این دولت همان دولتی است که وقتی وارد نیویورک شد، محور می‌شود و در سازمان ملل همه سبقت می‌جویند برای اینکه با رئیس جمهور این کشور ملاقات کنند.

وی در ادامه شرایط اقتصادی امسال را بهتر از پیش بینی‌های آخر سال گذشته دانست و گفت: در تورم نقطه به نقطه تا پنجاه و دو سه درصد بالا رفته بودیم، اما اکنون ببینید آماری که همین الان به من دادند، تورم نقطه به نقطه در شهریور به ۳۴.۵ درصد رسید و الان که در مهر ماه هستیم، به ۲۸.۳ رسیده و پیش بینی همه اقتصاددانان ما این است که این روند تا پایان سال روند کاهشی خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کردستان سوریه اعتراضات لبنان آمدنیوز طرح انتقال آب خزر جنبش عدم تعهد طرح ملی مسکن جاستین ترودو شبنم نعمت زاده رییس جمهور حسن روحانی هیات دولت کردستان سوریه اعتراضات لبنان آمدنیوز طرح انتقال آب خزر جنبش عدم تعهد طرح ملی مسکن جاستین ترودو شبنم نعمت زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۴۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به جلسات ارزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیزهایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون ارتقا دادیم.

وی متذکر شد: این موضوع طی ۴ سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند. بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.

وی اظهار داشت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است.

وی ادامه داد: در بخش سیاست های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست.

پورابراهیمی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد.

وی در تشریح اهداف این جلسات گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.

پور ابراهیمی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.

پورابراهیمی در پایان با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900208

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!