Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، محمد رحیمی اظهار داشت: مساحت باغات انار شهرستان ۴۴۲ هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هکتار بارور و ۴۲ هکتار نیز غیربارور است.

وی افزود: متوسط تولید انار در هر هکتار ۱۵ تُن است و پیش بینی می شود امسال بیش از شش هزار تُن انار در باغات شهرستان سروآباد تولید و روانه بازار مصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد ادامه داد: بیشترین میزان برداشت انار در واحد هکتار در شهرستان سروآباد ۳۶ تُن بود که توسط یکی از انارکاران نمونه به ثبت رسیده است.

رحیمی یادآور شد: شهرستان سروآباد به لحاظ سطح باغات و میزان تولید انار در بین ۱۰ شهرستان استان کردستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: بیشترین باغات انار در روستاهای روآر، گواز، دلمرز، ژیوار، بلبر، سلین و ناو قرار دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول برداشت و فروش این محصول هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد گفت: از مهمترین ارقام انار در باغات شهرستان می توان به ملس، رباب و ارقام بومی منطقه هورامان یارالی یا که وه هه نار، هه جیجی یا دانه سیاو، هه نار تشی و هه نار شیرین (زودرس) اشاره کرد.

رحیمی اظهار داشت: بیشترین میزان انار تولید شده به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی و خارج استان کردستان مصرف می شود و مابقی نیز به صورت آب انار موسوم به رب انار استفاده می شود و همچنین از پوست و تفاله آن نیز در صنایع رنگ رزی و دارویی استفاده می کنند.

وی به مشکل انارکاران شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: احداث سد داریان در سال های اخیر باعث حذف و نابودی سطح بالایی از باغات انار درجه یک این شهرستان به ویژه در روستای سلین بخش هورامان شد.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد ادامه داد: از کار افتادن پمپ ایستگاه پمپاژ آب در مجمتع باغات روستای روآر و خطر خشک شدن سایت باغی این منطقه یکی دیگر از مشکلات مهم انارکاران سروآبادی است که با پیگیری های انجام شده این مشکل در حال حاضر برطرف شده اما باید برای حل اساسی این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

رحیمی یادآور شد: جهاد کشاورزی به صورت مستمر و مرتب در تمام زمینه های مربوط به احداث، اصلاح، مدیریت تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها هر ساله در سطح روستاهای هدف کلاس های آموزشی برگزار می کند که امسال نیز ۱۰ کلاس آموزشی مدیریتی برای باغداران منطقه برگزار شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال هیچگونه آفاتی در باغات انار سطح شهرستان سروآباد مشاهده نشد از هیچ نوع سم شیمیایی در باغات استفاده نشد بنابراین می توانیم ادعا کنیم انارهای برداشت شده عاری از هرگونه کود شیمیایی و سایر آلاینده هاست و محصول امسال کاملا ارگانیک و سالم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد به طرح توسعه باغات نیز اشاره کرد و گفت: سایت باغ انار در روستای روآر بخش مرکزی سروآباد به مساحت ۱۳۰ هکتار به عنوان بزرگترین سایت باغی استان کردستان در سال ۹۰ احداث شده و فاز اول سایتی نیز در روستای دلمرز بخش مرکزی به مساحت ۳۰ هکتار احداث شده که تلاش خواهیم کرد در سال های آتی نسبت به احداث فاز دوم این سایت اقدام کنیم.

کد خبر 4756846

منبع: مهر

کلیدواژه: انار شهرستان سروآباد اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر مرز مهران ایلام گرگان سانحه تصادف قزوین شهرکرد بارش باران خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان زائران اربعین بازگشت زائران اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۲۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: میانگین برداشت در هر هکتار ۲۰ تا ۲۵ تن است و پیش بینی می شود بیش از ۵ هزار تن خیار سبز از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برداشت شود.

حیدری افزود: بیش از ۹۰ درصد محصول تولید شده برای تهیه خیار شور و مابقی برای مصارف دیگر استفاده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای صرفه جویی در مصرف آب، کاشت این محصول به صورت نواری است که ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

حیدری افزود: برداشت خیار سبز تا پایان خرداد ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل