Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جمع خبرنگاران گفت: همیارطبیعت به فرد یا افرادی اطلاق می‌شود که بصورت انفرادی و گروهی در پیشبرد اهداف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امور حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی یاری نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همین منظور یکی از مهمترین برنامه‌ها، جلب مشارکت جوامع محلی بعنوان بهره برداران عرفی این عرصه‌ها در طرح همیاران طبیعت می‌باشد. به منظور استفاده از نیرو‌های مردمی در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، با ارائه این طرح، افراد علاقمند و دوستداران منابع طبیعی بطور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع طبیعی کشور، سازماندهی شوند تا بوسیله دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم سطح دانش و بینش آنان افزایش یافته و بعنوان همیار مروج و همیار محافظ طبیعت بطور افتخاری همکاری نمایند
رهایی اظهار داشت: همیاران طبیعت با آگاه سازی و توجیه افکار عمومی نقش مهم و اثر گذار در ارتقای فرهنگ مردم جامعه در حفاظت از عرصه‌های طبیعی دارند.
علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد:در سال قبل تعداد ۱۹۱۰۷ نفر همیار دانش آموز وتعداد ۱۹۵۰ نفر همیار مروج ومحافظ جمعا" ۲۱۰۵۷ نفر همیار ان طبیعت جذب شدند.
علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت مردمی گفت: با عنایت به اینکه در سال ۱۳۹۸ با راه اندازی سامانه جدید همیاران طبیعت کلیه دوستداران همیار می‌توانندبا مراجعه به سایت: hamyartabiat.Frw.ir کلیه اطلاعات شخصی را وارد پس از تائید نهائی بعنوان همیار طبیعت کارت که از طرف اداره کل صادر میشود رادریافت کند که این کارت هم ۵ سال اعتبار دارد. پیش بینی ما در اداره کل این است با فعال شدن سامانه در سال ۹۸ تعدادجذب همیاران طبیعت به ۳۰ هزار نفر برسد.
وی هدف این طرح ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه هدف اجرائی این طرح ساماندهی علاقمندان، دوستداران منابع طبیعی، شورا‌های اسلامی، دهیاران، بسیجیان و سایر اقشار جامعه در قالب تشکل همیاران طبیعت، آموزش همیاران طبیعت با هدف ارتقاء سطح دانش و بهره گیری از توانمندی‌های آنان حضور اقشار مختلف جامعه نظیر استانداران، فرمانداران، دهیاران و جامعه طلاب در دور دست‌ترین مناطق روستایی در طرح همیار طبیعت نقش مهمی در ارتقای دانش و آگاهی به منظور حفظ عرصه‌های طبیعی دارد.
رهایی همیاران طبیعت را در سه سطح:۱- همیار طبیعت مروج دانش آموزی ۲- همیارطبیعت مروج ۳- همیار طبیعت محافظ معرفی کرد.
همیار طبیعت مروج دانش آموز شامل: کلیه سطوح دانش آموزی (ابتدائی – راهنمائی و دبیرستان) که علاقمند به طبیعت بوده و در زمینه ترویج فرهنگ منابع طبیعی فعالیت می‌نمایند.
- همیار طبیعت مروج شامل: کلیه علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی اعم از دانشجویان، طلاب، اساتید ومدرسین، شورا‌های اسلامی، دهیاران و سایر اقشار جامعه که در زمینه ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی کوشا می‌باشند.
همیار طبیعت محافظ شامل: کلیه اقشار جامعه علی الخصوص مجریان و بهره برداران طرح‌های منابع طبیعی که تمایل به همکاری در کنترل عوامل تخریب و احیاء منابع طبیعی دارند.
رهایی عنوان کرد: وظائف همیاران طبیعت: ارتقاء سطح دانش و بینش در زمینه منابع طبیعی وتلاش در توسعه فرهنگ – شرکت در دوره‌های آموزشی – ترویجی – حفظ وصیانت از عرصه‌های منابع طبیعی سازماندهی افراد داوطلب در حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی، اطلاع رسانی هر گونه تخریب منابع طبیعی به مسئولین ذیربط ارتقاء سطح دانش – بینش و مهارت در بین اقشار جامعه از طریق همیاران طبیعت
حضور سازمان‌های مردم نهاد که متشکل از صاحب نظران، جوانان و دانشمندان است ظرفیتی خوب برای افزایش مشارکت مردمی در حفظ عرصه‌های طبیعی است. مثل اجرای طرح جنگلانه با مشارکت سازمان‌های مردم نها د انجام شد. سازمان‌های مردم نهاد در بسیاری از فعالیت‌ها نقش آفرین هستند و با خلاقیتی که دارند کمک کننده در حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی به شمار می‌روند.

انتهای پیام / م

خبر در حال تکمیل 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر