Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: باران این رحمت الهی می بارد و آلودگی را از چهره شهر، کوچه و خیابان می زداید؛ اما شدت بارش این نعمت الهی در بعضی مواقع با عدم مدیریت، وقوع سیلاب را به همراه دارد که خسارات بر جای می گذارد.

سیل باعث تغییر بستر رودخانه ها و تخریب سدها و آب بندها می شود و آثار تخریبی آن غیر قابل اجتناب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه این پدیده در بارندگی های نخست سال جاری قابل مشاهده بود که چند استان از جمله استان مرکزی در گیر این مساله بودند و متحمل خسارات بسیاری نیز شدند.

حال با قرار گرفتن در ماه دوم فصل پاییز و با ورود سامانه بارشی به کشور بر شدت بارش ها افزوده شده است و ساکنین شهرها و روستا های استان از وقوع خطر سیلاب اظهار نگرانی می کنند. شناخت عوامل مؤثر وقوع بلاهای طبیعی مانند سیل ضروری است و باید با وجود سیلابی بودن استان با اطلاع رسانی و شناسایی نقاط حادثه خیز و اقدام و تمهیدات پیشگیرانه در جهت مهار و کاهش خسارات احتمالی ناشی از سیل اقدام کرد. خبرنگار مهر پیرامون اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از سیل در استان با چند تن از مسئولین استان به گفت و گو پرداخته است.

بارش اخیر در برخی مناطق موجب آبگرفتگی و تخریب یک پل شد

در این خصوص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هفته گذشته جلسه شورای مدیریت بحران استان با ریاست استاندار مرکزی برگزار شد و به تمامی فرمانداران و شهرداران شهرستان تاکید شد که آمادگی لازم را در خصوص جلوگیری از خطرات ناشی از سیل داشته باشند.

مهدی زندیه وکیلی افزود: خوشبختانه این آمادگی از فروردین ماه وجود دارد و شهرداری ها اقداماتی مانند بازگشایی معابر، جوی ها، راه ها و ... را انجام داده اند.

وی گفت: با توجه به بارندگی های امسال و سرریز شدن سدها، سدهای استان از ظرفیت لازم برای نگهداری آب برخوردار نیستند و آب های بیشتری جاری می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تاکید کرد: با توجه به بارش های پاییزی دستگاه های استان از آمادگی کامل نسبت به جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از سیل برخوردار هستند و تاکنون وضعیت بحرانی در استان نداشتیم اما همچنان بارش ها ادامه دارد و احتمال آبگرفتگی معابر شهرها وجود دارد اما در حد بحران تلقی نمی شود.

زندیه وکیلی افزود: البته در طی بارش های اخیر در چند مورد آبگرفتگی راه ها گزارش شده است و در منطقه فراهان آب پلی را برده است که این نقاط در حال شناسایی و با امکانات خود شهرستان ها در حال رفع شدن می باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: در شهرستان ها فرمانداران رییس مدیریت بحران هستند و اگر نتوانند با امکانات خود پاسخگوی خطرات اینچنینی باشند از امکانات استان کمک می گیرند و در نهایت دستگاه های استان برای کمک به آن نقطه خاص بسیج می شوند و اگر امکانات استان نیز پاسخگوی این امر نباشد این مساله در کشور و به صورت ملی بر طرف می شود.

نیروهای امدادی هلال احمر در آماده باش کامل هستند

در ادامه مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی و دستور استاندار مرکزی نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در آماده باش کامل قرار دارند.

محمدی ادامه داد: در مجموع ۱۵ شعبه جمعیت هلال احمر استان ( ۱۱ شعبه شهرستان ها و سه شعبه در اراک و دو شعبه در ساوه ) در قالب یک تیم تخصصی سیلاب در حال آماده باش هستند.

وی بیان کرد: تمامی تجهیزات شامل کف کش، لجن کش و تجهیزات انفرادی مورد نیاز که در انبارها موجود و بروز رسانی شده است و تیم های عملیاتی شامل پرسنل، روسا و مسئولین امداد شعب در حال آماده باش هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی خاطر نشان کرد: تاکنون گزارشی از خطر آبگرفتگی و بروز حادثه ای در استان اعلام نشده است. در خصوص بروز حادثه یا در خواست کمک شماره ۱۱۲ ندای امداد آماده پاسخگویی به هموطنان می باشد.

گزارشی از طغیان رودخانه های استان اعلام نشده است

در ادامه نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شدت بارندگی های اخیر در رودخانه ها رواناب ایجاد کرده است زیرا از سال گذشته بسیاری از رودخانه های دایمی اشباع شدند و باعث شده که جریان های سطحی در آن جاری شود اما تا این لحظه گزارش سیلاب از طغیان رودخانه های دایمی استان اعلام داشته است.

عزت الله آمره ای ادامه داد: سد های استان هنوز پر نشده‌است اما در اثر بارندگی های پاییز در سال آبی مجدد سر ریز خواهد کردند اما ۹۰ درصد ظرفیت سد ساوه و ۸۰ درصد سد کمال صالح پر شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بارش های اخیر نقاطی که احتمال خطر سیلابی شدن در آن ها احساس می شد با همکاری دستگاه های اجرایی شناسایی و در حال اصلاح و بازسازی است.

متوسط بارش سال آبی جاری استان ۴۳.۲ میلیمتر

در ادامه کارشناس هواشناسی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از امروز دمای هوا روند کاهشی پیدا می کند و بررسی ها حاکی از تداوم فعالیت سامانه بارشی است.

غلامرضا مرادی ادامه داد: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه همچنان امکان وقوع رگبار های پراکنده در برخی از نقاط استان به ویژه مناطق شمالی استان وجود دارد و از روز پنج شنبه از شدت بارش ها کاسته می شود.

وی گفت: در ۴۸ ساعت گذشته میزان بارش ها در اراک ۵.۴ میلیمتر، تفرش ۰.۶ میلیمتر، خمین ۱۱.۸ میلیمتر، محلات ۱۰.۴ میلیمتر، شازند ۹ میلیمتر، خنداب ۶.۸ میلیمتر، کمیجان ۶.۱ میلیمتر ، دلیجان ۶.۱ میلیمتر، آشتیان ۰.۶ میلیمتر، غرق آباد ۷.۳ میلیمتر، فراهان ۲.۶ میلیمتر و مامونیه ۵.۳ میلیمتر بوده است.

مرادی بیان کرد: متوسط بارش سال زراعی استان از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پنجم آبان ماه ۴۳.۲ بوده است.

به نظر می رسد با توجه به قرارگیری در فصل بارش و احتمال بروز بحران، برخورداری ظرفیت های لازم و آمادگی برای مواجهه با حوادث احتمالی ضروری است و باید اقدامات عملی و پیشگیرانه مناسبی را برای کاهش خسارات ناشی از سیل انجام داد.

کد خبر 4758166

منبع: مهر

کلیدواژه: سیلاب خسارات سیلاب بارش باران اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر ایلام مرز مهران بارش باران سانحه تصادف گرگان قزوین خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان شهرکرد مشهد یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اطلاعات بارشی سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا پایان روز گذشته (۷ اردیبهشت) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۰.۸ درصد مربوط به استان قزوین است. همچنین بارش‌ها در استان سمنان ۴۰.۵ درصد و در تهران ۳۸ درصد کاهش یافته است. در ۲۵ استان کشور بارش‌ها نیز با کاهش بوده که می‌توان به هرمزگان با کاهش ۲۵.۵ درصدی، گیلان با رشد منفی ۲۶.۳ درصد، فارس کاهش ۲۸.۳ درصد، بوشهر با ۲۷.۲ درصد و البرز با کاهش ۲۵.۲ درصد اشاره کرد.

در ۶ استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد بارش‌ها مثبت شده است. میزان کاهش بارندگی‌ها در استان تهران ۸۶.۴ میلیمتر در مقایسه با دوره بلندمدت است. در استان قزوین کاهش بارش‌ها ۱۰۲.۵ میلیمتر بوده است. در مجموع براساس اطلاعات سازمان هواشناسی، از ابتدای سال جاری تا (۷ اردیبهشت) بارندگی در کشور ۱۲.۷ درصد یا به عبارت دیگر ۲۵.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

کد خبر 5999568 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • احتمال وقوع بارش‌های جدید در استان یزد
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید