Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندرانمدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه گفت: مدیریت مصرف و بهره‌گیری از پسآب‌ها راه نجات کمبود آب در کشور است.

مهدی جهانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جهت رفع مشکل کمبود آب در هر منطقه دو روش وجود دارد، اظهار کرد: اولین روش انتقال آب از نقاط دیگر که شامل انتقال آب از حوزه‌های آبریز دیگر نقاط، برداشت از سفره‌های زیرزمینی، موضوع انتقال آب از خزر و دیگری مدیریت مصرف و بهره‌گیری از پسآب‌ها و تصفیه آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در روش انتقال مشکلات زیادی چون هزینه‌، فرونشت زمین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر سطحی، تنش‌ها و تعارضات اجتماعی به دلیل انتقال آب یک منطقه به منطقه دیگر، تخریب محیط زیست به دلیل احداث خطوط انتقال را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه در خصوص انتقال آب خزر که شور است، خاطرنشان کرد: نمک حاصل از تصفیه باید یا باید در آب دریا ریخته شود که موجب افزایش شوری که قطعا مخاطراتی را برای حیات آبزیان فراهم می‌سازد و یا در خشکی دفن شود که باعث نفوذ به سفره‌های زیرزمینی و شوری آن خواهد شد.

جهانشاهی با بیان اینکه در روش اول به دلیل وجود مخاطرات مطمئنا نمی‌تواند عاقلانه و منطقی باشد، گفت: ایجاد توسعه نامتعادل و نامتوازن در صورت انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه کم آب، مهم‌ترین نکته‌ای بوده که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب به یک نقطه خاص باعث می‌شود تا درآن نقطه شرایط برای ایجاد زندگی، صنعت و کشاورزی فراهم و متقاضیان به این نقطه سرازیرشوند، ادامه داد: پس از چند سال دولتمردان برای درخواست‌های مازاد بر برنامه‌ریزی اولیه باید فکری کنند که اینکار یعنی انتقال بیشتر و این روند به همین ترتیب ادامه خواهد داشت که مشابه این وضعیت در بحث حاشیه نشینی شهرهای بزرگ اتفاق افتاد و اکنون تبدیل به بزرگترین معضل شده است.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه بیان کرد: روش منطقی و کاربردی جهت رفع مشکل کمبود آب درهرنقطه‌ای مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب موجود و بهره‌مندی از پسآب‌ها جهت صنعت و کشاورزی است .

 جهانشاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین مصرف آب در کشور مربوط به بخش کشاورزی با حدود 90 درصد مصرف است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور بهره‌وری از آب دربخش کشاورزی یک سوم جهانی است یعنی در دنیا به ازای یک لیتر آب سه کیلو محصول برداشت می‌شود اما در ایران به ازای 3 لیتر آب یک کیلو محصول برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین با توسعه منابع درکشاورزی و بهره‌مندی ازتکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را بهبود بخشید.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه موفق نشدن در طرح اجرایی برنامه‌های فعالان محیط زیست را نهادینه نشدن فرهنگ حضور مردم در سازمان‌های مردم نهاد در کشور دانست و افزود: خواسته‌های مردم به صورت سازمان یافته و مدیریت شده و به شکل هم‌افزایی شکل نگرفته است.

جهانشاهی یادآور شد: یکی از دلایل مهم توسعه یافتگی کشورها حضور و نقش مردم در غالب سازمان‌های مردم نهاد در تصمیمات دولتمردان و نظارت مردم بر عملکرد آن‌ها به واسطه رسانه‌های آزاد و مستقل است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در دهه‌های گذشته تصمیمات درستی در حوزه محیط زیست گرفته نشد، اظهار کرد: نمونه‌های بارز آن برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، خشک شدن تالاب‌ها به دلیل ضعف مدیریتی، تخریب جنگل به‌خصوص در زاگرس و مرگ اکوسیستمی، بی‌توجهی به استفاده از انرژی‌های پاک، نبود قوانین درست و حامی محیط زیست و توانمندساز نبودن سازمان‌های مردم نهاد و بهره‌مندی از ظرفیت این سازمان‌ها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت مصرف آب كمبود آب طرح انتقال آب خزر سفره آب زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۸۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟

ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد