Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی آذربایجانی، دکترای فیزیولوژی ورزشی و عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی، در مصاحبه با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص فرهنگ سلامتی در دوران بارداری گفت: بحث ورزش بانوان به وقت بارداری از مباحث بسیار کلاسیک در زمینه فیزیولوژی ورزشی است. پیش از این فکر می کردند که خانم های باردار بهتر است تا زمان وضع حمل تحرک زیادی نداشته باشند اما به مرور این تصور غلط اصلاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر علمی ثابت شده است که خانم هایی که در دوران بارداری ورزش می کنند از نظرسلامت بسیار وضع بهتری نسبت به خانم های باردار دیگر دارند. حتی اثبات شده است که این ورزش در سلامت کودک نیز اثرگذار است.

وی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته مثلا آلمان، اگر یک خانم باردار در تمرینات ورزشی خاص خود شرکت نکند دولت پول بیمه سلامتی او را تقبل نخواهد کرد. یعنی برای آنها حضور در این تمرینات الزامی است. در ایران اما هنوز این مورد آنقدر که باید جدی گرفته نشده است. تمرینات ورزشی می تواند احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری را کم کند، هم باعث کاهش دردهای زایمان شود و هم اینکه آسیب های دوران بعد از بارداری را کاهش دهد.

آذربایجانی در ادامه گفت: عمده خانم های ایرانی بعد از زایمان کمردرد دارند و این درد در تمام زندگی با آنهاست. این در حالی است که تمرینات ورزشی حتی در منزل قطعا کمک می کند تا این کمردرد پیش نیاید یا بسیار کاهش پیدا کند ضمن اینکه ورزش در دوران بارداری در بحث های مربوط به وزن جنین نیز تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی ادامه داد: این روزها تمرینات متنوعی برای خانم های باردار در دنیا در نظر گرفته می شود. بخشی از این تمرینات به صورت ورزش های هوازی شامل پیاده روی و پیاده روی تند است که از منظر قلبی – تنفسی به یک خانم باردار کمک می کند. بخش دیگر تمرینات الاستیکی است که از طریق کش های ورزشی صورت می گیرد و بسیار هم مفید است. خانم ها برای داشتن یک زایمان خوب باید از عضلات قوی در کمر، شکم و ران برخوردار باشند و این کش های ورزشی و تمرینات خاص آنها کمک می کند تا عضلات تقویت شوند. شیوه های دیگری هم هستند که می شود در موردشان بحث کرد اما هر خانم باردار و به صورت کلی تر هر شهروندی باید در هفته 200 دقیقه ورزش داشته باشد. این بسیار مورد مهمی است.

وی در پایان تاکید کرد: باید از صحبت های دکتر طهرانچی پیرامون این موضوع استقبال کرد و از طریق واحدهای تربیت بدنی دانشگاه های آزاد به تمام خانم های باردار خدمات ورزشی – درمانی ارائه داد. به صورت قطع می توانیم با نوشتن یک برنامه ورزشی مناسب و ارائه آن از طریق واحدهای دانشگاه آزاد به خانم های باردار در سراسر کشور، فرهنگ سلامتی در دوران بارداری در ایران را ارتقا بخشیم.

انتهای پیام /

104 / 167 دکتر طهرانچی ورزش در دوران بارداری دکتر محمدعلی آذربایجانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دکتر طهرانچی ورزش در دوران بارداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۲۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص عملکرد ورزش استان در سال ۱۴۰۲ به سوالات ایسنا پاسخ داد.

 علیرضا تاج فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با حضور در دفتر ایسنا، درباره عمده فعالیت‌های سال ۱۴۰۲ حوزه ورزش استان، اظهار کرد: در مجموع حدود ۲۷۰ ورزشکار سازمان یافته دارای کارت بیمه ورزشی در استان داریم که حدود ۱۵۵ هزار نفر از این تعداد را آقایان و حدود ۱۱۵ هزار نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. ۵۳ هیأت فعال استانی و ۷۶۵ هیأت فعال شهرستانی داریم، همچنین در سال گذشته ۱۱ مجمع انتخاباتی هیأت‌های ورزشی برگزار شده است؛ البته از آنچه باید بسیار عقب هستیم، و حدود ۲۰ هیأت به سرپرستی اداره می‌شود که برای ورزش استان خوب نیست.

وی درباره دعوت ورزشکاران استانی به تیم‌های ملی در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: ۸۰ نفر از آقایان و ۷۱ نفر از بانوان استان در رشته‌های مختلف ورزشی به تیم‌های ملی دعوت شدند و تعداد ورزشکارانی که پس از دعوت، به عضویت تیم ملی درآمدند ۳۵ نفر از آقایان و ۵۲ نفر از بانوان هستند. همچنین از میان ‌مربیان عضو تیم ملی، ۴ نفر آقا و ۳ نفر خانم، داورهای اعزامی به مسابقات بین‌المللی ۲ نفر آقا و ۴ نفر خانم  و مربیان و سرپرستان اعزامی به مسابقات بین‌المللی ۸ نفر آقا و ۳ نفر خانم هستند.

تاج فیروز ادامه داد: در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور، ۵۴ مسابقه در بخش آقایان و ۲۴ مسابقه در بخش بانوان به میزبانی خراسان رضوی در سال گذشته برگزار شده است. همچنین ۶۲ اعزام به مسابقات لیگ قهرمانی کشور در قسمت آقایان، ۱۲۰ نفر خانم‌ها و ۱۳ نفر آقایان و ۲۴ نفر بانوان به مسابقات بین‌المللی اعزام شدند. علاوه بر آن در اردوی تیم‌های ملی رشته‌های مختلف ۲ میزبانی در بخش آقایان و یک میزبانی در بخش بانوان را داشتیم و ۱۴۰ مسابقه استانی در بخش آقایان و ۶۳ مسابقه در بخش بانوان در سال گذشته برگزار کردیم.

وی درباره مدال‌های کسب شده استان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در مسابقات کشوری ۲۲ مدال را آقایان و ۱۱۶ مدال را بانوان و در مسابقات بین‌المللی ۲۱ مدال در بخش آقایان و ۳۵ مدال در بخش بانوان کسب شده است.

تقدیر از مدال‌آوران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی

تاج فیروز با اشاره به برگزاری رویداد بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی سال گذشته گفت: خراسان رضوی در بخش پارا آسیای بسیار موفق بود و خانم‌ها بسیار موفق‌تر از آقایان بودند. شاخص آن خانم صفایی شطرنج‌باز است که به تنهایی با کسب دو مدال طلا، جدول مسابقات پارا آسیایی را به هم ریخت و رتبه ایران را از سوم به دوم تغییر داد. شاید اقداماتی چون حضور مسئولان ورزش استان و تقدیر از ورزشکاران در اردوی ورزشکاران پارا آسیایی در افزایش روحیه و نشاط ورزشکاران بی‌تأثیر نبوده باشد.

وی به تقدیر اداره کل ورزش و جوانان از ورزشکاران مدال‌آور در این مسابقات اشاره و بیان کرد: به نفرات اول مسابقات، مبلغ ۷۰ میلیون تومان و به کسانی که مدال نقره دریافت کردند، ۵۰ میلیون تومان و برای برندگان مدال برنز مبلغ ۳۰ میلیون تومان هدیه تقدیم شد. همچنین از سوی دفتر مقام معظم رهبری هدایایی برای مدال‌آوران در نظر گرفته شد و در آنجا نیز خانم صفایی بالاترین هدیه (تعداد ۵ سکه بهار آزادی) را در میان مدال‌آوران از ایشان دریافت کردند. همچنین در ۲۰ اردیبهشت‌ماه مراسم تجلیلی از مدال‌آوران ۱۴۰۲ خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • تصمیم کمیته انضباطی برای حضور مختاری در تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟