Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: آبشار آب سفید الیگودرز به شماره ۵۳۴ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

سید امین قاسمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مراتب ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی ملی توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور پرونده ثبت ملی آبشار آب سفید الیگودرز تهیه و در نهایت به شماره ۵۳۴ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: با انجام این مهم، تعداد آثار طبیعی ثبت شده لرستان در فهرست ملی به عدد ۳۳ رسیده است.

آبشار آب سفید، معروف به عروس زیبای آبشار‌های ایران در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه‌های کوه‌های زاگرس واقع و دسترسی به آن با جاده شهر الیگودرز امکان‌پذیر است. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد که به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.

آبشار آب سفید در دره‌های تاریک در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چندین هزار سال پدید آمده است.

آب آبشار با هوا مخلوط شده و بر اثر برخورد با سنگ‌ها حباب‌های سفیدی را تشکیل می‌دهد، این حباب‌های سفید باعث می‌شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید را بر روی آن گذاشته اند.

آبشار آب سفید به زبان محلی‌های لرستان به “او اسبید” مشهور است و به نام‌های دیگری همچون آبشار سفید آب و آبشار سفید هم نیز شناخته شده است.

انتهای پیام/ر

آبشار آب سفید الیگودرز ثبت ملی شد

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۰۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

 معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.


نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.


معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.


به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.


استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.


۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.


رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک
  • محموله ۱۵ تنی خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز توقیف شد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان