Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس حوزه انرژی گفت:افزایش تولید نفت باعث ایجاد مازاد در بازار‌های بین المللی شده که این موضوع روند کاهش قیمت را به دنبال داشته است. تاریخ انتشار: 04:09 - 13 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۰۵۸۰ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، افزایش تنش های موجود در خاورمیانه و آبراه های جهانی می تواند شوک بزرگی به بازار نفتی جهان واردکند،بازاری که طی سال های گذشته روند کاهشی داشته و از قیمت اصلی خود دور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کشورهایی مانند عراق، لیبی که درگیر جنگ داخلی بودند و صادرات آنها کاهش محسوسی داشته است بار دیگر وارد بازارهای  جهانی شدند و  با افزایش تولید به دنبال جبران کسری بودجه خود هستند.   به نظر می رسد افزایش اکتشافت نفت در آمریکای شمالی به کاهش قیمت نفت منجر شده است و بازار در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه است.  

با توجه به اتفاقات اخیر و افزایش تنش‌ها موجود در منطقه مصاحبه‌ای را با شعیب بهمن کارشناس انرژی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

  میزان:چه عواملی در قیمت گذاری نفت در بازار‌های جهانی اثرگذار است؟
بهمن: قیمت نفت در طول تاریخ تابع عرضه و تقاضا بوده است به نحوی که هر وقت عرضه نفت افزایش یافته قیمت کاهشی بوده و زمانی که  کمبود عرضه در بازار وجود داشته قیمت نفت روند صعودی داشته است.
در حال حاضر برخی از سیاست گذاری‌ها در سطح بین الملی بر میزان عرضه نفت تاثیر داشته است و به طور مثال تحریم‌های آمریکا علیه کشور‌های بزرگ تولید کننده نفت مانند ایران و ونزوئلا باعث کاهش صادرات نفت شده است، از طرفی تنش‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در آبراه‌های مهم بین المللی مانند خلیج فارس و دریای سرخ بر عرضه نفت تاثیر گذار بوده است.
اتفاقاتی که در بندر فجیره، عمان یا در دریای سرخ برای نفتکش ایرانی اتفاق افتاد و یا رویداد‌های از قبیل توقیف نفتکش ایرانی می‌تواند عرضه نفت را با چالش مواجه کند و افزایش قیمت نفت را به همراه داشته باشد.
میزان:با وجود چالش‌های و تحریم‌های یک جانبه آمریکا که ذکر کردید، قیمت نفت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، دلیل این کاش قیمت چه می‌تواند باشد؟
بهمن: انچه که باعث شده است قیمت نفت افزایش چندانی نداشته باشد مسئله مازاد عرضه نفت است، به این معنا که ما شاهد نوعی مازاد عرضه در بازار‌های بین المللی هستیم.   به دلیل همین تولید مازاد نفتی است که کشور‌های عضو اوپک و تولید کنندگان مهم مانند روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان  سازمان اوپک پلاس را تاسیس کردند و از این طریق به دنبال افزایش قیمت نفت در بازار هستند.
اگر چه تصمیماتی و توافقاتی که در اوپک پلاس گرفته شد، در روند تولید و افزایش قیمت موثر بوده است، اما به نظر می‌رسد میزان زیادی مازاد نفت در بازار وجود دارد در صورتی که این مازاد وجود نداشت، حوادثی مانند آرامکو که صادرات نفت عربستان را به نصف رساند باید شوک نفتی بزرگی در بازار‌های جهانی ایجاد می‌کرد.
مازاد نفتی و پر بودن انبار‌های ذخائر نفتی کشور‌های مصرف کننده نفت در حال حاضر از افزایش قیمت جلوگیری کرده است، اما در صورت کاهش تولید و یا افزایش تنش‌های بین المللی می‌توان افزایش قیمت نفت را پیش بینی کرد.
میزان:کشف میادین نفتی و گازی در نقاظ مختلف جهان خصوصا آمریکای شمالی چه تاثیر بر معاملات بین الملی نفتی داشته است؟
بهمن: تولید و استخراج نفت در شیل، آمریکا را از بزرگترین مصرف کننده نفت در قامت یک صادرکننده بزرگ مطرح کرده است، در نتیجه کاهش میزان وابستگی کشور‌های بزرگ مثل آمریکا به تولید نفت و به ویژه نفت منطقه خلیج فارس خاورمیانه باعث شد بازار نفتی دچار شوک نفتی نشود با ادامه این روند می‌تواند به کاهش و یا ثبات قیمت طی سال‌های آینده منجر شود.


میزان:تنش‌های مجود در منطقه و بازار‌های بین المللی نفتی می‌تواند شرایط را برای فروش نفت ایران تسهیل کند؟

بهمن: هر چقدر عرضه نفت در بازار‌های جهانی با کاهش مواجه شود، شرایط برای فروش نفت ایران حتی با وجود تحریم‌های بین المللی بهتر خواهد شد.
کما اینکه وقتی ارامکو مورد حمله قرار گرفته شد و تولیدات نفت عربستان به نصف کاهش یافت، سعودی‌ها که خود بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است مجبور به واردات نفت شده است، در نتیجه وجود تنش یا افزایش تنش در سطح منطقه به کاهش تولید در کشور‌های تولیدکننده منجر شود و یا به مخاطره افتادن آبرا‌های بین المللی فرصت را برای صادرات نفت ایران مهیا کند.
البته این حرف نبابد این گونه تعبیر شود که ایران به دنبال افزایش تنش در منطقه است، رفتار‌های سیاسی و آمریکا مانند خروج از برجام و وضع محدودیت‌های بین المللی برای فروش نفت ایران باعث ایجاد تنش در خاورمیانه شده است در صورت عدم اقدام‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، عملا بسیاری از تنش‌های موجود در سطح منطقه بوجود نمی‌آمد.
میزان:تنگه هرمز به عنوان یک آبراه بین المللی چه نقشی در کاهش یا افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی دارد؟
بهمن: تنگه بین الملی هرمز به عنوان یک آبراه بین المللی تحت حاکمیت ایران است و بخش کوچک و جنوبی آن نیز سمت عمان است، بستن تنگه هرمز می‌تواند عواقب زیادی را به همراه داشته باشد و حتی منجر به صدور قطعنامه در شورای امنیت شود، اما مجموع اتفاقات اخیر در در منطقه حکایت از توانایی ایران در ایجاد اختلال در روند صادرات نفت است که این موضوع نیازمند بسته بودن تنگه هرمز نیست و اگر ایران بخواهد چتر امنیتی خود را از تنگه هرمز و سایر آبراه‌های بین المللی بردارد، بازار نفت با چالش بزرگی مواجه خواهد شد، این پیام روشن را کشور‌های اروپایی و آمریکا دریافت کرده اند.
میزان:تحریم‌های نفتکش‌ها چه تاثیری در قیمت‌های جهانی نفت دارد؟
بهمن: افزایش تعرفه بیمه و ایجاد محدودیت برای نفتکش‌ها باعث بالارفتن هزینه برای خریداران نفت خواهد شد و در مجموع قیمت نفت را افزایش خواهد داد، کشور‌ی که در شرق اسیا و اروپا است مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر خواهد شد، شرکت‌های نفتی برای افزایش هزینه به دنبال بیمه‌های سنگین هستند از سوی دیگر برخی از کشور‌ها نیز برای امنیت ناچار به افزایش بودجه نظامی به منظور تامین امنیت نفتکش هستند که این مورد نیز در قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.
میزان:آیا محدودیت‌های بین المللی می‌تواند فروش نفت ایران رابه صفر برساند؟
بهمن: نفت به عنوان کالای با ارزش به راحتی در بازار‌های رسمی و غیر رسمی به فروش می‌رسد اخیرا نیز کشور روسیه در بحث فروش و انتقال نفت با ایران همکاری می‌کند و به ایران پیشنهاد دادند که به جای انتقال نفت از کانال سوئر و یا مسیر دورتری مانند جبل الطارق از طریق دریای خزر و رود ولگا به دریای سیاه و مدیترانه دسترسی پیدا کند این مسیر امن‌تر و کوتاه‌تر است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت صادرات فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۴۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی ظهر یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز کار و کارگر اظهار کرد: نقش کارگران در تولید بی بدیل است و این نقش تمامی شقوق جامعه کارگری را در برمی گیرد و قابل تقدیر است.

وی افزود: در فضای فعلی کشور و در زنجیره حلقه‌های موجود در جامعه، بنا به دلایل متعدد ضعیف‌ترین حلقه، زنجیره اقتصاد است و باید بر روی آن تمرکز کرد، موضوعی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و ایشان چندین سال است که راهبرد کشور را موضوعات اقتصادی نامگذاری می‌کنند.

اعلایی گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد تورم است و بیش از ۵ دهه است که کشور به صورت ملموس و ناملموس از این حوزه آسیب دیده است و بسیاری از ناهنجاری‌های موجود فرهنگی و اجتماعی هم نشأت گرفته از همین موضوع است.

استاندار قزوین با بیان اینکه تورم باعث پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بهم خوردن طبقات اجتماعی و از بین رفتن انگیزه کاری و ایجاد اختلال در بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌شود، اضافه کرد: تمامی کارشناسان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد منطقی‌ترین، معقول ترین و مداوم ترین راه مقابله با تورم را تولید می‌دانند و حتی هر کسی با دانش معمولی خود هم تحلیل کند به این نتیجه می‌رسد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تنها راه خارج کردن تورم از بن بست، افزایش تولید است و به همین دلیل باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش کارگران و نیروی انسانی در تولید بر کسی پوشیده نیست، ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه کارگری گفت: یکی از سخت‌ترین کارها مدیریت منابع انسانی در شرکت هاست و بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه باید تلاش زیادی کنند تا شاهد بهره وری و افزایش تولید باشیم.

اعلایی اضافه کرد: استان در تولید حرف برای گفتن آورد ولی در حوزه بهره وری نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد و اعتقاد داریم با امکانات موجود می‌توان تولید بیشتری را رقم زد.

کد خبر 6091206

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات