Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@04:02:29 GMT

چراغی فراروی بشریت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۸۴۹۵

چراغی فراروی بشریت

خلافت عباسی برخلاف امویان که با بدویت درآمیخته و عشیره‌محور بود، از ابتدا بر مدنیت بنیان نهاده شد و توانست با جذب جامعه شهری یک سده (132 -232 ﻫ.ق) با اقتدار امپراتوری خود را تداوم بخشد و دامنه سلطه‌اش را تا سرزمین‌های جدید در سایر قاره‌ها گسترش دهد. اسماعیل علوی دبیر گروه پایداری

براین اساس ابوجعفر منصور دومین خلیفه عباسی، بغداد را در ساحل رود فرات و در نزدیکی تیسفون، پایتخت باستانی ایران در شمال عراق بنیان نهاد و به عنوان پایتخت برگزید (136ﻫ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ق) و از غیرعرب‌ها- برمکیان-  نیز در اداره امور بهره گرفت. اقتدار امپراتوری بلامنازع عباسی اما در نیمه اول قرن سوم با تقسیم خلافت به سرزمین‌های غربی و سرزمین‌های شرقی، میان امین و مأمون، همچنین به دلیل نفوذ بیش از حد ترکان در دستگاه خلافت که از دوران معتصم آغاز شده بود، رو به افول نهاد تا آنجا که خلافت عباسیان در دوره متوکل عباسی را پایان دوره اول و آغاز دوره دوم می‌نامند. در این دوره به ناچار وبرای صیانت از موجودیت خلافت، پایتخت از بغداد به شهر تازه تأسیس «سامرا» که اغلب ساکنان آن را نظامیان تشکیل می‌دادند انتقال یافت و متوکل به منظور استمرار دادن به اقتدار خلافت عباسی به اعمال خشونت روی آورد و بیش از همه نسبت به شیعیان سخت گرفته حتی قبر امام حسین (ع) را ویران نمود. اما اعمال خشونت با خزانه خالی نتوانست کاری از پیش برد و سرانجام متوکل به دلیل عدم توان پرداخت مواجب سربازان ترک به دست آنان کشته شد. پس از متوکل در طول 10 سال چهار خلیفه بر سر کار آمدند که به دلیل ضعف و ناتوانی نتوانستند مدت زیادی بر سر کار بمانند. این ایام مصادف بود با نزدیک شدن ظهور مهدی موعود(ع) که روایات موثق بسیاری خبر از ولادت او  از نسل پیامبر اکرم(ص) و پایان بخشیدن به ظلم و فساد می‌داد. براین اساس خلفای عباسی برغم درگیری‌های درونی و مواجه شدن با شورش‌های متعدد بر این موضوع متمرکز شده و امام‌ هادی (ع) را به همراه فرزند دو ساله‌اش به سامرا انتقال داده و در حصر خانگی بشدت تحت نظر گرفتند. به این هم بسنده نکرده، ابتدا امام ‌هادی(ع) و پس از شش سال فرزند آن حضرت امام حسن عسکری(ع) را به شهادت رساندند تا با این کار از تولد امام مهدی(ع) جلوگیری کنند. اما تقدیر به گونه دیگری رقم خورد و حضرت مهدی (ع) از نسل پیامبر اسلام به دور از چشم آنان به دنیا آمد تا ذخیره آخرالزمان و ترسیم‌گر افق روشنی برای کره ارض باشد.  از این‌رو شهادت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری، آغاز مرحله تازه‌ای در تاریخ اسلام  محسوب شده و سرآغاز عصر جدیدی در حیات اجتماعی مسلمانان به شمار می‌رود، چرا که در این مقطع دوره حضور عینی امام معصوم در میان مردم عادی پس از دو قرن و نیم به پایان رسیده و عصر غیبت آغاز گردید. از این جهت دوران امامت آن حضرت را می‌توان دوره تسهیل و آماده‌سازی امت جهت انتقال از دوران «امام حاضر» به عصر «امام غایب» نام نهاد که از جمله ویژگی‌های آن تبیین مفهوم «مهدویت» و معرفی مصداق امام غایب و مصلح جهانی به مسلمانان بود. آن حضرت نور امیدی فراسوی حیات بشری تاباند تا در تاریک‌ترین و ظالمانه‌ترین مقاطع تاریخی، باور مؤمنانه به استقرار عدالت جهان‌گستر، نوع انسان را از تکاپوی حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه باز ندارد و همواره افق روشنی پیش روی بشریت گشوده باشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۸۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) امروز (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲ پرواز از فرودگاه حضرت امام (ره) و آیت الله صدوقی یزد برای اعزام زائران حج عمره برنامه ریزی شده است.

بر پایه این گزارش، عمره‌گزاران استان تهران در ساعت پنج و ۴۰ بامداد امروز فرودگاه حضرت امام (ره) را به مقصد مدینه ترک کردند.

همچنین زائران استان یزد با پرواز شماره ۱۵۵۰ هواپیمایی‌جمهوری اسلامی در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از فرودگاه یزد به عربستان رهسپار می‌شوند. پرواز بازگشت زائران استان یزد طبق برنامه ریزی صورت گرفته روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری‌خواهد بود.

کد خبر 6089033 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟