Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت بار دیگر تاکید کرده که همچنان ثبت سفارش برای واردات خودرو ممنوع است و هیچ یک از کاربران سامانه جامع تجارت، اجازه نخواهند داشت که سفارش‌گذاری هیچ یک از تعرفه‌های خودروی سواری را انجام داده و آن را به ثبت برسانند.

تاکید دوباره دولت بر ممنوعیت واردات خودرو

طی روزهای گذشته بود که گمرک ایران در بخشنامه‌ای، مقررات واردات خودرو از سوی ایثارگران و جانبازان را اعلام کرد و همین موضوعی شد که برخی زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو را دوباره مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دولت، بار دیگر پرقدرت اعلام کرد که اجازه ثبت سفارش برای واردات خودرو به هیچ یک از کاربران داده نمی‌شود. در اطلاعیه‌ای که گمرک اعلام کرده، بار دیگر عنوان شده است که  ثبت سفارش واردات خودرو همچنان ممنوع است و هیچ مجوزی هم در این رابطه صورت نمی‌گیرد.

در این میان اما علیرغم اینکه دولت از سال گذشته که بحران‌های ارزی در اقتصاد کشور بروز کرد، واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد تا این لحظه، فراز و فرودهای بسیاری بر سر راه واردات خودرو صورت گرفته است، به نحوی که بسیاری از واردکنندگان با انبوهی از خودروهای وارداتی خود در گمرکات مواجه هستند که اجازه ترخیص آنها از سوی دولت داده نمی‌شود؛ چراکه دولت نه تنها ارز آنها راتامین نمی‌کند؛ بلکه به آنها اجازه واردات بدون انتقال ارز را هم نمی‌دهد، پس تامین ارز این خودروها با مشکل مواجه است. البته این همه ماجرا نیست، بلکه دولت به صورت کلی، با واردات خودرو به دلیل ارزبری با هر منشا تامین ارزی مخالف است.

بانک مرکزی همچنان مخالف تامین ارز واردات خودرو

در این میان، مخالف اصلی واردات خودرو در دولت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی است. همان فردی که سال گذشته در بحبوحه نوسانات شدید ارزی، مسئولیت بانک مرکزی را به عهده گرفت و تاکید کرد که باید سیاست‌های خاص او برای مدیریت بازار ارز، از سوی تمامی اعضای دولت به رسمیت شناخته شود.

او بارها و بارها سال گذشته تاکید کرد که واردات بدون انتقال ارز را به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد که ارزی بدون منشا بانکی و مشخص وارد سیستم وارداتی کشور شود؛ از سوی دیگر، اجازه تامین ارز برای کالاهای لوکس و غیرضروری همچون خودرو را هم از محل منابع بانکی و ارز صادراتی نخواهد داد و بنابراین واردات خودرو تا اطلاع ثانوی از تامین ارز، محروم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کدام دولت بیشترین استخدام دستوری در خودروسازی را داشت؟

در این میان، دولت هم بارها و بارها مصوباتی داشته که تاکید می‌کند باید واردات کالاهای  غیرضروری به کشور آن هم در شرایط جنگ اقتصادی ممنوع باشد تا بتوان شرایطی را پیش برد که منابع ارزی محدود کشور، صرف واردات کالاهای مورد نیاز و درجه اول اولویت کشور باشد.

ابهام در پرونده ترخیص خودروهای وارداتی

بر این اساس، در عین حالی که بانک مرکزی کاملا مخالف با واردات خودرو بوده و با تامین ارز آن از هر منشا و محلی مشکل دارد، در آخرین روزهای هفته گذشته، موضوع ترخیص خودروهای وارداتی به میزان ۱۰۴۸ دستگاه جنجال دوباره‌ای را آغاز کرد که اگرچه اعلام شده این ترخیص با دستور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته؛ اما هنوز هم هیچ واکنشی را از سوی وزارت صنعت و شخص وزیر در پی نداشته است.

در واقع، سکوت وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با این پرونده به شایعات در این رابطه بیشتر دامن زده است، به خصوص اینکه برخی مدعی هستند که این خودروها متعلق به یک شرکت خاص و ۴ شخص دارنده کارت بازرگانی بوده است. در حالیکه مابقی خودروهای وارداتی در گمرکات باقی مانده و مشتریان آنها سرگردان و بدون پناه، در مقابل واردکنندگانی قرار گرفته‌اند که توانایی عمل به تعهدات خود را ندارند.

ترخیص خودروها از گمرک متوقف شد

در این میان، یک مقام مسئول در صنعت خودرو اعلام کرد که فرآیند ترخیص خودروهای وارداتی با دستور نهادهای نظارتی متوقف شده است و اکنون گمرک خودروها را ترخیص نمی کند.

وی افزود: البته دستور عدم ترخیص موقت از سوی نهادهای نظارتی صادر شده تا بررسی‌های بیشتری بر روی دلایل صدور اجازه ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که پروسه ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده چطور پیش خواهد رفت؟

منبع: مهر خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 دفتر مقررات واردات و صادرات توقف ترخیص خودرو ممنوعیت واردات خودرو ترخیص خودرو گمرک صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد

حسین شیرزاد از خرید روزانه ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ در کشور خبر داد و گفت: خرید مرغ مازاد تولید داخلی بدون هیچ محدودیتی از مرغداران انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام در استان‌ها بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و با همه ظرفیت متعهد به خرید مرغ هستند و با شیبی ۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن خرید مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

وی اظهار داشت: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیر کشتاری اتفاق افتاده چنانچه مرغ را تا ۵۹ روزگی مرغ نگهداری کنند پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور خواهد بود.

نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری کشور فراهم است

شیرزاد، با بیان اینکه امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است گفت: شرکت پشتیبانی امور دام با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال، شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به صنعت مرغداری کشور کرده است به طوری که عمده انبار‌های مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی افزود: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفتگوی ملی با مرغداران کشور هستیم؛ زیرا زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتری این محصول را تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شد و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر راهبُردی مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات خود دارد.

شیرزاد با بیان اینکه صنعت مرغداری کشور نیازمند فعال سازی کریدور‌های صادراتی است، گفت: صادرکنندگان مرغ باید مشوق‌های صادراتی و بسته‌های حمایتی دریافت دارند.

وی بیان کرد: صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم، نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

دیگر خبرها

  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟