Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت انتخاب فیلم های ایرانی جشنواره چهل ونهم رشد معتقد است باید فضای جشنواره رشد را بیش از پیش باز کرد و به فیلم هایی که روی خط قرمز هم حرکت می کنند، مجال دیده شدن داد چرا که همین آثار جنبه آموزشی و تربیتی بسیاری دارند.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما و عضو هیئت انتخاب چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی تربیتی رشد اظهار کرد: مجموع فیلم هایی که توسط اعضای هیئت انتخاب بررسی شد متشکل از آثاری با کیفیت‌های مختلف بود و تلاش کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با پروتکل جشنواره همخوانی داشته باشد و اینکه نگاه کودک و نوجوان و بحث آموزشی در آن مستتر باشد، همچنین فیلم هایی که رویکرد انسانی و زبانی جهان شمول داشته باشد را نیز در نظر گرفتیم و سعی کردیم این آثار را مد نظر قرار بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته یک سری فیلم‌هایی که انتخاب کردیم از چارت نمایش خارج شده‌اند که ظاهراً قرار است بخشی از آن مجدداً به جدول نمایش بازگردد.

وی در ادامه افزود: به نظرم کیفیت آثار نسبت به سال‌های گذشته افت کرده که دلیلش ارزان شدن و سخت‌تر شدن فیلمسازی است و بسیاری برای همین آزمون و خطا فیلم می‌سازند. البته این در ذات خودش اتفاق خوبی است و باعث می‌شود افراد دست به تجربه بزنند اما از یک منظر دیگر این اتفاق می تواند آسیب رسان هم باشد. در نهایت تلاش ما این بود فیلم‌های دیدنی را انتخاب کنیم که صاحب اندیشه بوده و حرفی برای گفتن داشته باشند.

به جای کم کردن از کیفیت فیلم‌ها، سطح سواد مخاطب را بالا ببریم

سجادی حسینی با اشاره به اهمیت جشنواره رشد در ایجاد فضایی پویا در فضای آموزشی تأکید کرد: همواره تلاش بر این بوده که این جشنواره به حیات خودش ادامه بدهد و دیده شود اما فکر می‌کنم باید نوع نگاه به این جشنواره را تغییر داد و به نوعی فضا را بازتر کرد و ریسک پذیرتر شد و حتی فیلم‌هایی که روی خط قرمز هم حرکت می کنند باید دیده شوند. برخی فیلم‌ها موضوعی را مطرح می‌کنند که در بدو تماشای آن شاید این نگرانی را به وجود بیاورد که ممکن است بدآموزی داشته باشد اما هرچه پیش می رود متوجه می شویم که این فیلم در حکم زنگ خطر است و نشان می‌دهد حرکت در یک مسیرهایی چه مخاطراتی دارد و به نظرم باید اینها دیده شوند. برهمین اساس باید سطح سواد مخاطبان را بالا ببریم نه اینکه سطح کیفی فیلم‌ها را کاهش دهیم.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به این که سینما می‌تواند بخشی از محتوای آموزشی را تأمین کند و در تربیت تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: به نظرم ذات نصحیت کردن می‌تواند مخاطب را پس بزند و باید بین شعر و شعار فاصله ایجاد کرد. اگر به فیلم‌هایی که مستقیم آموزش می‌دهند دقت کنید متوجه می‌شوید تأثیر آنها محدود به زمان نمایش آن و آموزشی است که می‌دهند و پس از آن هم به پایان می‌رسد. ولی اگر این اتفاق در یک کالبد دراماتیک و هنری رخ بدهد و آموزش در لایه های زیرین آن باشد، تأثیرش روی ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. شاید در این حالت با فرایند زمان بری مواجه باشیم اما در نهایت یک آموزش و فرهنگ نهادینه شده خواهیم داشت که اثرش دو چندان می شود. بنابراین تجربه ثابت کرده آموزش مستقیم نتیجه مطلوبی ندارد و باید این سمت و سو را تغییر داد.

«رشد» باید از تلویزیون شجاع‌تر باشد

این عضو هیئت انتخاب عنوان کرد: به نظرم باید درست دیدن و شنیدن به بچه ها آموزش داده شود. تلویزیون تأثیر خودش را می گذارد و رسالت خودش را انجام می‌دهد و ما باید سعی کنیم به سمت تلویزیون نرویم و کار خودمان را انجام دهیم. تلویزیون تلاش خودش را در راستای آموزش و سرگرم سازی انجام می‌دهد و ما نیز در سینما باید راه خودمان را پیدا کنیم، بنابراین جشنواره رشد باید شجاع‌تر باشد و چیزهایی که در تلویزیون نمی‌بینیم را در جشنواره هایی همچون رشد پیدا کنیم در غیر این صورت مجموع فعالیت های ما تکرار مکررات است  که در نتیجه باعث رخوت می شود و تاثیر و اهمیت خودش را از دست می دهد.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: ما سعی کردیم امسال فیلم هایی را انتخاب کنیم که ترکیبی از تجارب متفاوت اعم از فیلمسازان و معلمانی باشد که درباره مقوله نوجوان و مسائل آنها حرف می زنند. به نظرم امسال جشنواره خوبی خواهیم داشت و حمایت بیشتر باعث می شود این جشنواره هم کارش را بهتر انجام دهد اما باید آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتری درباره آن صورت بگیرد.

وی افزود: جشنواره رشد یکی از قدیمی ترین جشنواره هاست که به صورت بین المللی برپا می شود و حیف است نحیف شود و نباید فقط آن را محدود به فیلم‌های آموزشی و دینی کرد چرا که معتقدم مقوله سینما با انسان در ارتباط است و هر حرکت درست انسانی یک حرکت دینی است و باید به این فیلم‌ها کمک کرد تا دیده شوند.

جشنواره رشد نیازمند تبلیغات و آگاهی بخشی بیشتری است

سجادی حسینی در پایان یادآور شد: ما نیاز داریم تبلیغات گسترده‌تری نسبت به این جشنواره صورت بگیرد و فقط صرف برگزاری جشنواره مدنظر نباشد. به نظرم این جشنواره باید از فضای تشریفاتی و برگزاری صرف در فضای اداری و کارمندی خارج شده و رویکرد هنری به خود بگیرد. خوشبختانه امسال جشنواره نگاه تشریفاتی ندارد و دبیر جشنواره فردی هنرمند است و فضای سینما را می شناسند و همین مسئله هم در روند اجرایی آن تاثیرگذار است. چیزی که من از بیرون می شنوم این است که جشنواره رشد، رویداد مهمی نیست در حالی که معتقدم اتفاقا جشنواره رشد بسیار مهم است و باید مهم تر هم باشد و به همین دلیل نیازمند حمایت است. ضمن اینکه در ایامی هستیم که جشنواره های متعددی در حال برپایی و یا در آستانه برگزاری است و همین مسئله باعث کاهش ریزش مخاطب می‌شود، بنابراین باید به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی توجه بیشتری کنیم.

چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد از ۲۴ آبان تا اول آذر در تهران و کلیه شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود و پس از آن از ۲ آذر تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، تمامی استان‌های کشور به‌تدریج میزبان این جشنواره خواهند بود.

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزارکننده این رویداد بین‌المللی به‌دبیری وحید گلستان است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کاوه سجادی حسینی فیلم های کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۵۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

پژوهشگران فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با آن می‌توانند محتویات چربی یا همان لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.

به نقل از آی‌ای، این تیم به رهبری دانشگاه ساری(Surrey) در انگلیس به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی‌های(لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی بود.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

این تکنیک با همکاری کالج دانشگاهی لندن توسعه یافته است و شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های یوکوگاوا(Yokogawa) و سایکس(Sciex) نیز در آن مشارکت داشته‌اند.

نظارت بر محتوای چربی سلول‌ها

با استفاده از سیستم شرکت یوکوگاوا به نام SS۲۰۰۰، سلول‌های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه‌برداری شد. این سیستم نوآورانه سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می‌کند. عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر، یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در مرحله بعد، این سلول‌ها با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی شدند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان شرکت Sciex برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف‌سنجی جرمی همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌داد لیپیدها را بشکنند و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

سرانجام کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

یوهانا فون گریشتن از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری گفت که مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند.

وی افزود: این امر طراحی یک درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در برابر درمان مقاومت می‌کنند. با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول‌های زنده پس از حذف آنها از محیط طبیعی، با جزئیات کافی برای درک واقعی آرایش آنها دشوار است. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول‌های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌توانند بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهند.

پژوهشگران همچنین از این رویکرد تازه کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول‌های چرب لیپیدی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت‌هایی را در نمایه لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن معاون مدیر بخش تصویربرداری سلولی و دینامیک در GSK در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلاً ندیده‌ایم، هموار می‌کند. یک روز نیز ممکن است بتوانیم ببینیم که چگونه سلول‌های سرطانی با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم کند.

این تکنیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان در درک تأثیر تابش و تشعشع بر سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت ممکن است به عود سرطان منجر شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، پژوهشگران بیان می‌کنند که مطالعه لیپیدها داخل سلول‌های منفرد ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی نیز کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • واکنش فریدون زندی پس از شنیدن نام علی پروین (فیلم)
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  • (ویدئو) واکنش فریدون زندی پس از شنیدن نام علی پروین
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • کامبک آلومینیوم ناکام ماند ؛ انتقام به سبک اوسمار | چهار شلیک قرمز برای صعود به نیمه نهایی جام حذفی
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود