Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:44:12 GMT

اکتشاف جدید میدان نفتی نام‌آوران

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۸۱۶

اکتشاف جدید میدان نفتی نام‌آوران

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، حسن روحانی رییس‌جمهوری در جمع مردم یزد از کشف یک میدان نفتی با وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع با عمق ۸۰ متری و ظرفیت ۵۳ میلیارد بشکه‌ای در حد فاصل بستان تا امیدیه در استان خوزستان خبر داد. روز گذشته نیز بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم رسمی اعلام خبر کشف این میدان نفتی با اشاره به جزییاتی که حسن روحانی هم به آن اشاره داشت، گفت: این مخزن دومین مخزن نفتی بزرگ کشف‌شده در تاریخ ایران است و  اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، «نام‌آوران» گذاشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های اصلاح‌طلب عنوان داشتند: کشف میدان جدید در کنار اهمیت فراوان اقتصادی، اهمیت نمادین نیز دارد. این کشف نشان می‌دهد که تحریم‌ها نه تنها فعالیت توسعه‌ای در صنعت نفت را متوقف نکرده است، بلکه فعالیت‌های اکتشافی نیز همچنان با قوت ادامه دارد.

رسانه های اصولگرا نوشتند: اطلاعیه ایران در مورد این اکتشاف نفتی احتمالاً بر قیمت نفت خام تاثیر منفی می گذارد و قیمت پایینتر نفت بر ارزشگذاری آرامکوی عربستان تاثیر منفی دارد.

روزنامه آرمان ملی: این اتفاق، مسئولیت ما را نسبت به گذشته بیشتر می‌کند و به ما می‌فهماند که ما باید خودمان را نسبت به گذشته تقویت کنیم تا وقتی در آینده برای مثال تحریم‌های جدیدی علیه اقتصاد ایران وضع شد، امکان شکایت و گله برای ما باقی نماند.

رسانههای اصلاح طلب

کشف میدان جدید نفتی

روزنامه آرمان ملی با تیتر قدرت‌نمایی نفتی دولت روحانی نوشت: در حال حاضر که کشور ایران تحت تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارد، افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به هر شکل، دولت ترامپ را به شکست در سیاست‌های خصمانه خود نزدیک‌تر می‌کند. حال کشف میدان نفتی نام‌آوران هم خشم دشمنان را بیش از هر زمانی برانگیخته و زمینه‌های قدرت‌نمایی اقتصادی ایران را هم فراهم آورده است. آنها که درصدد شکست اقتصادی ایران هستند، حال باید نسخه جدیدی را برای غلبه بر ایران به هم‌پیمانان خود تجویز کنند، چراکه اکنون پس از گذشت یک سال از تحریم همه‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه کشور، جهان متوجه شده است که پای بازار نفت بدون ایران لنگ می‌زند. حال با اکتشاف این میدان جدید نفتی، مسئولان وزارت نفت با دست بازتری می‌توانند پای میز مذاکرات بنشینند و عرضه و تقاضای بازار را تحت تاثیر قرار دهند. طرف‌های مقابل نیز چاره‌ای جز سر خم‌کردن در برابر این قدرت نفتی دنیا ندارند.

در بخشی از گزارش روزنامه شرق آمده است: بیژن زنگنه در بیان جزئیات این مخزن جدید که به «نام‌آوران» ملقب شد، اعلام کرد: حجم نفت درجای مخزن کشف‌شده ۵۳ میلیارد بشکه است که احتمال گسترش آن به سمت جنوبی مخزن هم وجود دارد». البته در اخبار منتشرشده، به اشتباه، از این مخزن به‌عنوان میدان یاد شده، در حالی‌که یک مخزن می‌تواند به چندین میدان برای بهره‌برداری تقسیم شود. به گفته او: ضریب بازیافت ۵۳ میلیارد بشکه در هر یک درصد اضافه ‌برداشت به معنای افزوده‌شدن ۳۲ میلیارد دلار به ثروت کشور است. این گفته او ناظر بر آن است که اگر فقط ۱۰ درصد ضریب برداشت از این مخزن صورت بگیرد، با فرض قیمت‌های فعلی، حداقل ۳۲۰ میلیارد دلار ثروت نصیب کشور خواهد شد. حال آنکه در حال‌ حاضر، میانگین ضریب برداشت فعلی از مجموع مخازن ایران، بین ۲۵ تا ۲۷ درصد است. بنابراین این رقم، حداقل ثروتی است که اکنون زیر زمین خفته است.  

تاثیر مهم این اکتشاف در جامعه بین المللی

روزنامه اعتماد می‌نویسد: به نظر می‌رسد با کشف میدان جدید نفتی که می‌تواند میزان ذخایر ایران را تا ۳۰ درصد افزایش دهد، نیاز به دیپلماسی جدید بین‌المللی بیش از پیش حس می‌شود. نباید از این نکته غافل شد که این میدان نفتی، مشترک نیست و تمام آن در داخل ایران قرار دارد. این امر می‌تواند مزیت‌های کوتاه و بلندمدتی را برای کشور به همراه داشته باشد. مزیت‌هایی که بر قدرت ایران در عرصه‌های بین‌المللی تاثیراتی خواهد داشت.

در بخشی از گزارش روزنامه ایران با تیتر نفت، ابزاری خدادادی برای تولید ثروت و قدرت می‌خوانیم: از نظر سیاسی نیز این اکتشاف در موقعیت و جایگاه بین‌المللی ایران نقش دارد. به‌طوری که ظرفیت توسعه در ایران را ارتقا می‌بخشد و قدرت چانه زنی ایران را در مجامعی نظیر اوپک افزایش می‌دهد.  هرچند که بشکه‌های نفت تولیدی و ظرفیت تولید نفت موضوع مهم‌تری است؛ اما حجم ذخایر نفت خام درجای کشورها نیز یکی از مقیاس‌های جهانی است که سازمان‌هایی مانند اوپک نیز به آن توجه می‌کنند و در رتبه‌بندی کشورها نقش دارد. لذا ایران باید حجم ذخایر نفت خام درجای خود را به‌روز و به جهان و سازمان‌های مربوطه گزارش دهد. در کنار اکتشاف، توجه به‌موضوعات دیگری نیز ضرورت دارد. از جمله ظرفیت تولید که منجر به ایجاد ثروت و در نهایت قدرت می‌شود. اما مسأله اساسی دیگری نیز وجود دارد و آن ضریب بازیافت نفت خام و میزان برداشت از مخازن نفتی است. ورود تخصصی به این موضوع تکنیکال، نیازمند تکنولوژی‌های روز است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. برخی از این فناوری‌ها را در کشور نداریم، اما دستیابی به آنها مبحثی بسیار مهم است. در این راستا لازم است که همه اهتمام و ظرفیت‌های داخلی در بحث توسعه فناوری، تحقیقات، پژوهش و فناوری را به کار گیریم تا در بخش بالادست نفت بتوانیم کارنامه موفق‌تری را ترسیم کنیم.

با اعلام اینکه نام آوران ۲۲ میلیارد بشکه نفت به ذخایر کشور افزود، روزنامه مردم سالاری نوشت: کشف میدان جدید در کنار اهمیت فراوان اقتصادی، اهمیت نمادین نیز دارد. این کشف نشان می‌دهد که تحریم‌ها نه تنها فعالیت توسعه‌ای در صنعت نفت را متوقف نکرده، بلکه فعالیت‌های اکتشافی نیز همچنان با قوت ادامه دارد. در واقع، اکتشاف جدید، تا حد زیادی به معنای شکست نمادین تحریم‌های آمریکا است. اکتشاف میدان نام‌آوران در عین حال نشان می‌دهد که انتقادهای مخرب و هجمه‌های مخالفان وزیر نفت در دو سال اخیر نیز باعث نشده تا تحرک و فعالیت این وزارتخانه تضعیف شود. هجمه‌ها خصوصاً به وزیر نفت در دو سال اخیر بسیار زیاد بوده و کشف میدان نفتی جدید نشان می‌دهد که مدیران وزارت نفت، در شرایط دشوار تحریم‌های خارجی و هجمه‌های داخلی هم توانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

دستیابی به رتبه دوم دارندگان ذخایر نفتی

در بخشی از یادداشت روزنامه آرمان ملی آمده است: کشف این میدان جدید نفتی موید این مطلب است که ما امروز در حال دستیابی به رتبه دوم دارندگان ذخایر نفتی هستیم. این اتفاق، مسئولیت ما را نسبت به گذشته بیشتر می‌کند و به ما می‌فهماند که ما باید خودمان را نسبت به گذشته تقویت کنیم تا وقتی در آینده برای مثال تحریم‌های جدیدی علیه اقتصاد ایران وضع شد، امکان شکایت و گله برای ما باقی نماند. متاسفانه به‌رغم اینکه میادین بزرگ نفتی در کشورمان وجود دارد اما به طور محکم نمی‌توان گفت که ما امروز دارای صنعتی به نام صنعت نفت هستیم. به دلیل اینکه در مقاطعی شاهد بودیم که با وضع تحریم‌ها، در این بخش با مشکلاتی مواجه شدیم. بنابراین، ما باید کاری کنیم که از این لحاظ کاملا بی‌نیاز شویم. یعنی باید اقدامی انجام دهیم که از درآمدهای حاصل از منابع طبیعی که در کشورمان به وفور وجود دارد، بتوانیم آورده یا ارزش افزوده کسب کنیم تا در آینده باعث تقویت صنایع مربوطه شود.

ضریب بازیافت معادل ۳۲ میلیارد دلار ثروت

روزنامه ایران عنوان داشت: فراتر از این کشف یک موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد؛ آن هم افزایش ضریب بازیافت یا میزان برداشت از مخازن نفتی از جمله همین «نام‌آوران» است. درصد به درصد افزایش ضریب بازیافت مهم و حیاتی است. شاید بتوان گفت که حتی در بالادست صنعت نفت، میزان ضریب بازیافت موضوعی مهم‌تر از کشف است.

کشــف مخزن نفتی مسیر امیدوار کننده

رضا پاکدامن کارشناس حقوق انرژی در گفت وگو با روزنامه آفتاب یزد درباره کشف دومین مخزن بزرگ نفتی کشور گفت: کشــف این مخزن نفتی مسیر امیدوار کنندهای را برای آینده کشور فراهم میکند، چرا که به سرمایه ملی کشور افزوده میشود. کشف هر میــدان نفتی جدید منابع جدیــد ثروت برای ایران است که میتواند دورنمای بلند مدتی را برای کشــورمان ایجاد کند. به خصوص در صنعت نفت که صنعت مادر اســت، هر فعالیت در هر میدانی حتی اگر به صورت تدریجی نیز باشــد، میتواند به صنایع دیگر کمک کند. به عبارتی صنایع زیاد و شرکتهای مختلفی میتوانند با بهرهگیری از اجرای هر پروژه نفتی داخلی مشــغول به کار شده و در این بخش فعال شــوند تا برای کشــور ایجاد اشتغال شــود. به گفته وی اجرای هر پروژه نفتی داخل کشــور بسیاری از شرکتهای داخلی را فعال میکند. توجــه به صنعت نفــت که بخش محرک برای بخشهای دیگر اعم از تولیدکنندگان و بخش خدمات را فعال نموده و رشــد اقتصادی کشــور را ارتقاء خواهــد داد.

عدم استفاده مناسب از این نعمت خدادادی

داود سوری استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: خبــر کشف میدان نفتی جدید در خوزستان با ذخیره حداقل ۵۳ میلیارد بشکه نفت حس غریبی دارد. از یک سو خوشحال‌کننده است که چنین ثروت عظیمی نصیب کشور شده است و از سوی دیگر حسرت‌برانگیـز؛ چرا که در دهه‌های گذشته وجود چنین ثروتی نه‌ تنهـا نتوانسته است، رشد و توسعه اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورد بلکه با مخدوشکردن رابطه حکومت و مردم بر موانع رشد و توسعه اقتصادی نیز افزوده است.

اگـرچه برخی از نفت به‌عنوان «نقمت» یاد می‌کنند و با یادآوری رشد و ثبات اقتصادی اعجاب‌برانگیز دهه ۴۰ خورشیدی که در سایه درآمدهای ناچیز نفتی محقق شده است، آرزو می‌کنند ‌ای کاش از ابتدا نفت نمی‌داشتیم اما هستند کشورهایی که در عین مالکیت ذخایر و درآمدهای وافــر نفتی به رشد و توسعه اقتصادی رسیده‌اند و نفت و درآمد حاصل از فروش آن را اهرمی برای بالا بردن رفاه نسل‌های حاضر و آتی کشور خود قرار داده‌اند و البته چه‌بسا کشورهایی نیـز که نفت و جنگ بر سر تصاحب درآمدهای آن بلای جان اقتصاد و اجتماع آنها شده است.

کشف میدان نفتی برگ برنده در برجام

تارنمای نامهنیوز مینویسد: از نظر رسانه‌های خارجی ایران در شرایطی حساس به این کشف پرداخته و می‌تواند از این برگ برنده در مورد برجام و فروش نفت از طریق این معاهده استفاده کند. باید صبر کرد و دید که در آینده این میدان نفتی چه نقشی در مورد برجام و ارتباط اقتصادی ایران با اروپا ایفا می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:‌ اطلاعیه ایران در مورد این اکتشاف نفتی احتمالاً بر قیمت نفت خام تاثیر منفی می گذارد و قیمت پایین تر نفت بر ارزشگذاری آرامکوی عربستان تاثیر منفی دارد.

رسانههای اصولگرا

اکتشاف جدید نفتی ایران به ضرر آرامکو عربستان

خبرگزای تسنیم با توجه به اطلاعیه ایران نسبت به کشف میدان نفتی جدید عنوان داشت: اطلاعیه ایران در مورد این اکتشاف نفتی احتمالاً بر قیمت نفت خام تاثیر منفی می گذارد و قیمت پایین تر نفت بر ارزشگذاری آرامکوی عربستان تاثیر منفی دارد. ولی تحریمهای آمریکا صادرات نفت ایران را مختل کرده است. فروش سهام در آرامکوی عربستان به این کشور کمک می‌کند در سایر بخش‌های اقتصاد سرمایه گذاری کند.

برچسب‌ها بیژن نامدار زنگنه میدان نفتی رسانه های خبری حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیژن نامدار زنگنه میدان نفتی رسانه های خبری حسن روحانی بیژن نامدار زنگنه میدان نفتی رسانه های خبری حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

سیاوش سالارزاده کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با هدررفت منابع سرشار نفت و گاز کشور با سیاست ارزی غلط به خبرنگار قدس  اظهار کرد: سوء مدیریت سیاست‌های ارزی در کشورهای دارای منابع طبیعی مانند نفت و گاز پیامدهای شدیدی بر اقتصاد خواهد داشت و مانع از توانایی کشور در به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های اقتصادی خود شود.

وی گفت: در مورد کشور ما نیز سیاست اشتباه ارزی حال حاضر دولت منجر به از بین رفتن درآمدهای مهم و سرشار نفتی و در نتیجه تضعیف رشد و توسعه اقتصادی کشور شده است. طبق آمار و ارقام اعلامی موسسات خارجی معتبر فروش نفت خام ایران به میزان فروش نفت خام در زمان برجام رسیده است و این نشان از اهمیت فوق‌العاده جریان درآمدهای ارزی کشور از محل فروش نفت خام و گاز طبیعی دارد اما متاسفانه به دلیل سیاست غلط ارزی دولت، نشانی از این درآمدهای سرشار ارزی در توسعه کشور و حتی زندگی مردم مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای کشور ما که به درآمدهای نفت و گاز متکی است، مدیریت موثر منابع ارزی خود را به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد، توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار ضروری است اما به کارگیری سیاست ارزی غلط 28 هزار 500 تومانی تخصیص ارز ارزان برای واردات کالاهای اساسی منجر به سوء مدیریت و هدر رفت درآمدهای ارزی کشور شده است.

تشدید نابودی منابع ارزی کشور با تداوم نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد کشور

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی با اشاره به تشدید نابودی منابع ارزی کشور با تداوم نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد و سوءمدیریت منابع ارزی گفت: بانک مرکزی با پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت کالاهای اساسی وارداتی از طریق تخصیص ارز ارزان، نتوانسته است به طور موثر از درآمدهای نفتی خود برای تقویت رشد اقتصادی واقعی استفاده کند و از طرف دیگر به رقیب تولیدکننده داخلی نیز تبدیل شده است. این امر نه تنها منجر به استفاده نادرست از منابع ارزی کشور شده است بلکه تلاش های دولت در زمینه توسعه تجارت انرژی، کاهش تأثیر تحریم ها، افزایش بازارسازی در حوزه نفت و گاز و رشد اقتصادی کشور را نیز تضعیف کرده است. همچنین تداوم نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد، سوءمدیریت منابع ارزی را تشدید کرده و پتانسیل رشد اقتصادی کشور را محدود کرده است. عدم شفافیت و ثبات در سیاست های ارزی باعث ایجاد بلاتکلیفی در بازار شده، سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کرده و توانایی کشور در جذب سرمایه خارجی را با مشکل مواجه کرده است.

سالارزاده به تجربه سال 1402 در ارزپاشی دولت در حوزه ارز 28 هزار و 500 تومانی اشاره کرد که نه تنها منابع نفتی سهم دولت بلکه منابع نفتی سهم صندوق توسعه ملی کشور نیز مورداستفاده قرار گرفت و در همین رابطه گفت: نکته بسیار مهم در زمینه تجربه سال 1402 بوده است که در آن سیاست ارزپاشی دولت با ارز 28 هزار 500 تومانی نه تنها تمام منابع ارزی نفتی دولت را به واردات کالاهای مصرفی حوزه کالاهای اساسی تخصیص داده است بلکه بخشی از منابع تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از محل منابع ارزی در دست صندوق توسعه ملی بوده است و با این اوصاف، منابع این صندوق به جای سرمایه‌گذاری، خرج واردات کالاهای مصرفی شده است.

 لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش نفت و گاز برای مقابله با چالشهای ارزی

سالارزاده گفت: برای مقابله با چالش‌های ناشی از سیاست‌های غلط ارزی و به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی کامل بخش نفت و گاز کشور، اتخاذ رویکردی تک نرخ کردن ارز در کنار تخصیص منابع نفتی کشور در جهت توسعه پتروپالایشگاه‌ها ضروری است.

وی گفت: سیاست غلط ارزی تأثیرات زیانباری بر درآمدهای نفتی مهم کشور گذاشته و پتانسیل رشد و توسعه اقتصادی کشور را تضعیف کرده است. برای غلبه بر این چالش‌ها و تحقق کامل منافع اقتصادی بخش نفت و گاز، اولویت‌بندی مدیریت استراتژیک و پایدار منابع ارزی، ارتقای حکمرانی و شفافیت و ارتقای تنوع و نوآوری در اقتصاد برای ایران ضروری است. از طریق رهبری مؤثر، همکاری و سیاست‌های اقتصادی صحیح، ایران می‌تواند پتانسیل واقعی اقتصادی خود را باز کند و راه را برای آینده‌ای مرفه‌تر و پایدارتر برای همه شهروندانش هموار کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • افزایش ۱۰۰ درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها