Web Analytics Made Easy - Statcounter

داوود کیانیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه تئاتر کودک و نوجوان مهمترین منبع ارتزاق فرهنگی برای این گروه سنی به شمار می‌رود یادآور شد: میان گونه‌های مختلف هنری، هنر نمایش و تئاتر کودک و نوجوان به دلیل بهره بردن از خاصیت سرگرم کنندگی و لبریز از جهان تخیل آمیخته با رفتارهای کودکان، بیشترین اقبال را از سوی مخاطبان این گروه سنی با خود به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس است که کارشناسان، متخصصان و اساتید عرصه هنرهای نمایشی بر این مساله متفق القول هستند که تولید آثار نمایشی برای گروه سنی کودک و نوجوان از پیچیده ترین، سخت ترین و دشوارترین گونه های تولید آثار تئاتری به شمار می رود؛ چرا که تولید اثری برای جهان ذهنی لبریز از تخیل و رمز و راز کودکان و نوجوانان در قالب نمایشی محدود برای ارائه در صحنه کار را برای دست اندرکاران این عرصه بسیار سخت و دشوار می کند.

ویژگی‌هایی که مانع لکنت در ارتباط‌گیری تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

نویسنده نمایشنامه صدبار اگر توبه شکستی باز آ تاکیدکرد: آثار نمایشی گروه سنی کودک و نوجوان در کنار قصه پُرکشش باید دارای لحنی توام با جذابیت،‌ تخیل و رازآمیزی باشند تا کودکان در همان صحنه های نخست جذب نمایش شوند. اگر اثری در حوزه کودکان و نوجوانان از این ویژگی ها بهره نبرد در ارتباط‌گیری با مخاطب دچار لکنت می‌شود و نمی‌تواند اثرگذاری مدنظر کارگردان و گروه نمایشی را منعکس سازد.

وی با تاکید بر آنکه یکی از مهمترین آسیب های تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما تولید آثار سطحی با هدف ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان است تصریح کرد: این در حالی است که چنین فضایی در بازی های کودکانه و رفتارهای کودکان و نوجوانان به وفور دیده می‌شود و تنها یکی از مولفه‌های تولید نمایش برای جذب حداکثری مخاطبان این گروه سنی و اثرگذاری بر آنها باید متکی بر ایجاد فضای شاد و مفرح باشد.

دیگر ویژگی های تولید اثر نمایشی کودک و نوجوان باید در اجزای تخصصی تولید آثار نمایشی مانند کارگردانی، بازی، دکور،‌ صحنه، موسیقی و نظایری از این دست متجلی شود. در کنار رعایت این نکات تئاتر کودک و نوجوان باید از نگاه تخصصی و قابلیت تطبیق با جهان روحی و روانی کودکان و نوجوانان برخوردار باشد.

هنرمند تئاتر کودک و نوجوان باید چندبُعدی باشد

به گفته کیانیان نمایشنامه‌نویسان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید چنان تخصصی در کار خود داشته باشند که قابلیت تطبیق و تعمیم دنیا و تفکر بزرگسالانه خود را با جهان کودکان و نوجوانان نسل همراه خود داشته باشند. این در حقیقت به معنای اشراف نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان بر علوم مختلف هنر نمایش از یک سو و از سوی دیگر روانشناسی، رفتارشناسی و پدیدارشناسی جهان کودکان و نوجوانان است.

نویسنده کتاب شیوه‌های نمایش خلاق یادآورشد: دیگر بستر مهم برای کاربردی شدن نمایش کودک و نوجوان در سیر تکوین فرهنگی کودکان و نوجوانان و بهره بردن از عناصر هنر نمایشی برای رشد شخصیت اجتماعی و فردی این گروه سنی به نهاد خانواده باز می گردد.

جهان نمایش کودکان ساده، صمیمی و دوست‌داشتنی است

این استاد پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان که سابقه بیش از چهار دهه فعالیت در این عرصه را دارد، افزود: زمانی که خانواده ها به اهمیت جایگاه تئاتر کودک و نوجوان پی ببرند، بی‌تردید شاهد مطالبه آنها از هنرمندان این عرصه برای تولیدات بیشتر و کیفی‌تر و توسعه هرچه بیشتر تئاتر کودک و نوجوان نه تنها در سالن های نمایشی که در فضاهای دیگری مانند مدارس،‌ پارک ها و بوستان ها و دیگر محیط هایی که شاهد حضور کودکان و نوجوانان هستیم، خواهیم بود.

کیانیان جهان نمایش کودکان را جهانی ساده، صمیمی، آشنا و دوست‌داشتنی برای این گروه سنی دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی تئاتر کودک و نوجوان که آنرا به یکی از سخت‌ترین گونه‌های تولید آثار نمایشی بدل می‌سازد قدرت هنرمندان در تطبیق این فضای ساده و صمیمی با روایت‌ها، قصه‌ها و داستان‌هایی است که بتواند پاسخگوی ذهن پرسشگر و جهان آمیخته با تخیل و رمز و راز کودکان و نوجوانان باشد.

برچسب‌ها جشنواره بیست و ششم تئاتر، کودک و نوجوان تئاتر تئاتر کودک و نوجوان پروندهٔ خبری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر تئاتر کودک و نوجوان تئاتر تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، این تماشاخانه سیار کانون با نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» امروز میهمان کودکان و نوجوانان در منطقه خضر و شهرک مدنی همدان بود.

این برنامه با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای کودکان و نوجوانان و بیان مفاهیم تربیتی در قالب تئاتر و نمایش و نیز به منظور آشنایی خانواده‌ها با فعالیت‌های جذاب در کانون پرورش فکری انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست