Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات صنایع تولیدی، صنعتی و محصولات کشاورزی استان در حالی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در بیرجند بررسی شد که اصلی‌ترین گلایه بخش خصوصی کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات استراتژیک در استان بود. ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،در حالی که بر اساس سیاست‌های رونق تولید بسیاری از مسئولان و نهادهای مرتبط با تولید مشغول برنامه‌ریزی و بررسی مشکلات این بخش هستند فعالان و تولیدکنندگان استان خراسان جنوبی نیز بر این باورند که یکی از مهمترین مشکلات آنها در کنار کمبودهای فعلی نبود صنایع تبدیلی به خصوص در بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه  شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مسئولان و نمایندگان بخش خصوصی در بیرجند برگزار شد و پیشنهادات مطرح شده برای رفع مشکلات صنایع تولیدی، صنعتی و محصولات کشاورزی استان توسط کارشناسان و مسئولان حاضر در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر خانه صنعت و معدن استان خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه کشاورز نمی‌تواند محصول خود را در شهرهای دیگر به فروش برساند اظهار داشت: جای صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات استراتژیک استان به ویژه عناب خالی است.

صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در لرستان ایجاد شودتوسعه صنایع تبدیلی رویکرد جدی دولت برای توسعه گلستان استصنایع تبدیلی عسل در اردبیل حمایت شود

رمضانی افزود: در سفر جهانگیری به خراسان جنوبی افزایش گلخانه‌ها مطرح و تصویب شد اما سؤال اینجاست آیا از حال و روز گلخانه‌های موجود در استان کسی با خبر است؟

وی اظهار داشت: در بخش صنعت نمی‌توانیم بگوییم سیمان را با قطار حمل کنیم چون در افغانستان کارخانه ندارد پس باید صادر شود.

رمضانی بیان کرد: در خراسان جنوبی تولیداتی که به فروش زیاد برسد نداریم. با تولیدکنندگان در ارتباط هستیم و بازار فروش داریم اما توان تولید نداریم و باید کارخانه فعال داشته باشیم چون تولیدکننده مدعی است  مشتری دارد اما  توان تولید ندارد.

وی اظهار داشت: مشکلات کارخانه‌جات واردات مواد اولیه است و مشکل ارز هم وجود دارد و برای رفع این مشکلات باید تلاش کرد.

ضرورت ایجاد نمایشگاه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی در مرز

معاون منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز در این جلسه گفت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با ظرفیت خوب ایجاد شده و دو قطعه  منفصله داریم.

زارعی با بیان اینکه در زمینه محصولات بازار افغانستان آنچه مدنظر بوده این است که در نقطه صفر مرزی ورود و خروج کامیون افغانی را داریم و باید نمایشگاهی از محصولات استان نیز در این منطقه برپا شود افزود: برپایی نمایشگاه دائمی از محصولات استراتژیک استان تجار افغانی را بیشتر با محصولات ما آشنا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات بسیار مهم است و باید از ظرفیت بیلبوردهای تبلیغاتی بیشتر استفاده کرد گفت: منطقه ویژه در بخش‌های بین المللی کار می‌کند که پتانسیل خوبی برای استان است.

غفلت از شناسنامه دار کردن محصولات استراتژیک استان

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: هیچگاه برای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی کاری نکرده‌ایم و اگر در عرصه بین‌المللی اتفاقی برای این کالاها رخ داده است به واسطه جذابیت و اهمیت خود آنان بوده است.

خامه‌زر بیان کرد: در استان خراسان‌جنوبی در زمینه محصولات کشاورزی به محض اینکه فصل برداشت می‌رسد نگرانی‌ها بابت چگونگی فروش و بازاریابی محصول آغاز می‌شود و باید راه‌های دسترسی آسان به بازارهای جدید و بازارسازی برای محصولات استراتژیک را بیابیم چرا که در غیر این صورت با مشکلات متعددی رو‌ به‌رو خواهیم شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: یکی از ضرورت‌های مهم برای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی شناسنامه‌دار کردن آنان است که متأسفانه در این زمینه تاکنون اقدام خاص و جدی صورت نگرفته در حالی که باید آن را به صورت ویژه دید.

خامه‌زر با بیان اینکه متأسفانه حتی در برخی از نقاط کشور محصول عناب استان به خوبی شناخته شده نیست و باید معرفی این کالاها و بازاریابی آنان را جدی گرفت افزود: در حوزه بازاریابی باید به مواردی چون فروش الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی ورود جدی داشته باشیم.

حمایت از سرمایه گذاران برای تکمیل طرح‌های کشاورزی نیمه تمام

نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در حمایت از تولید دو مقوله بسیار مهم وجود دارد که این مقوله‌ها، معرفی تولیدات، محصولات، خدمات و دیگری اعتبارات طرح‌های پژوهشی در استان است.

رضایی افزود: امسال تلاش کردیم طرح‌های پژوهشی را در سطح استان مدیریت کنیم تا پژوهش‌ها متناسب با توسعه استان پیشنهاد داده شود.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه معرفی جاذبه گردشگری در توسعه و معرفی استان بسیار مهم است اظهار داشت: توسعه محصولات کشاورزی معرفی استان  را هم در بر دارد.

رضایی افزود: بر اساس تبصره 19 قانون بودجه سال 98 از سرمایه گذارانی که قابلیت دارند تا طرح‌های نیمه تمام در حوزه کشاورزی، میراث  فرهنگی صنایع دستی را تکمیل و یا مرمت کنند باید حمایت شوند.

بازارهای ریل پسند در استان شناسایی شود

سرپرست راه آهن شرق نیز در این جلسه با بیان اینکه راه آهن شرق به واسطه درآمدزایی اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اظهار داشت: یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه راه آهن شرق کشور مباحث ترانزیتی به ویژه ترانزیت از سرخس به بندر عباس است.

رضا شرقی گفت: هر چند در سال گذشته میزان صادرات در کل کشور به دلایل عدیده‌ای روند کاهشی داشته اما صادرات از طریق راه‌آهن وضعیت مطلوب‌تری داشته است.

سرپرست راه‌آهن شرق گفت: در سال‌های گذشته موفقیت‌های بسیار خوبی به ویژه در جذب بازارهای جدید و احداث خطوط داشته است که امیدواریم این موفقیت‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

شرقی با بیان اینکه در حوزه گردشگری در خراسان جنوبی نیازمند تبلیغات و معرفی جاذبه‌ها هستیم و حمل و نقل ریلی نیز در این زمینه کمک کار است افزود: باید در خراسان‌جنوبی بازارهای ریل پسند که حمل آنان از طریق راه‌آهن صرفه اقتصادی دارد را بشناسیم که زغال سنگ، منیزیم، کاشی و سیمان از جمله محصولات ریل پسند است که می‌توان بر روی آن برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های حوزه راه‌آهن است و شهرستان طبس به عنوان شهر متصل به شبکه خطوط ریلی در خراسان جنوبی یکی از مقاصد گردشگری است از این جهت از خطوط ریلی می‌توان برای رشد گردشگری در خراسان جنوبی استفاده کرد.

سرپرست راه‌آهن شرق عنوان کرد: هر کیلومتر احداث راه‌آهن هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام/ 254/ز

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با هدف حمایت‌ از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور و رفع نیازهای صنایع مرتبط با معدن، رویدادهای به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه و نوآورانه معدنی را  برگزار می‌کند.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از فرصت لازم برای ارائه دستاوردها و توانمندی‌هایشان به بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی بهره‌مند می‌شوند.

در قالب این رویداد، شرکت‌های بخش‌های خصوصی و دولتی، ضمن بیان نیازها و اقلام اولویت‌دار، با ظرفیت‌ها و محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در رویداد، آشنا می‌شوند.

یکی از لازمه‌های اصلی برای ارائه دستاوردهای دانش‌بنیان، برخورداری از سطح فناوری بالاتر از میانگین و راهبردی بودن آن است. این محصول یا خدمت می‌بایست یکی از نیازهای حیاتی و اساسی صنعت را تامین کند به طوری که در کاهش وابستگی به واردات و توانمندسازی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین در این رویداد ضمن تشریح و تبیین نیاز، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربردهای محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها بیان می‌شود.

محصولات دانش‌بنیانی که این رویداد ارائه می‌شوند می‌بایست در تولید پایدار، ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها کمک به بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی‌ها کمک کنند.

این فناوری‌ها در تولید انرژی‌های پاک، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات، بهبود تعمیر و نگهداری، ارتقای افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نقش خود را به اثبات برسانند.

بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و پیشرفته نظیر فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات و هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی، تحول دیجیتال، فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی و حفاظت از محیط‌زیست از اولویت‌های رویداد هم‌رسانی نیازهای فناورانه است.

در صورتی‌ که محصولی بومی‌سازی شده باشد، باید ضمن برخورداری از مزیت‌های تجاری و رقابتی از توانمندی رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه و قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی برخوردار باشد. ‌شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند با شرکت در این رویداد از فرصت برابر و مشابه با سایر شرکت‌ها برای ارائه و معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان و نوآورانه خود به صنایع بهره مند شوند و در مسیر تجاری‌سازی محصولات و خدمات خود قرار بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارسال ۱۱۰ ایده به رویداد ملی «طراحی، بسته‌بندی صنایع خلّاق، محصولات خانگی و صنایع‌دستی»
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • ایده‌های برتر رویداد ملی طراحی و بسته‌بندی محصولات معرفی شدند
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • کاربرد ها و راهنمای خرید لوله استیل مانیسمان
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • اجرای موفقیت‌آمیز آزمون نمونه‌های طرح پیش بسته‌بندی در خراسان جنوبی
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها