Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@18:05:38 GMT

نتیجه اقتصاد منبع‌محور و درآمد حاصل

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۳۱۱۸

نتیجه اقتصاد منبع‌محور و درآمد حاصل

رئیس بنیاد ملی نخبگان دانشگاه‌ها را منشأ تحول‌آفرینی و تغییر رویکرد جامعه در راستای ایجاد زیست‌بوم دانش‌بنیان دانست و گفت: سایه اقتصاد منبع‌محور و درآمد حاصل از خام‌فروشی، باعث شده میان دانشگاه‌های ما، صنعت و جامعه، ارتباط نظام‌مند شکل نگیرد در حالی که همزبانی و هماهنگی رکن اصلی توسعه پایدار به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مراسم پنجمین دوره اعطای جایزۀ مرحوم علامه طباطبایی(ره) و اولین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی بنیاد ملی نخبگان با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد نخبگان، قائم‌مقام و معاونان و مشاوران بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نخبگان و مفاخر کشور برگزار شد.

در این مراسم، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه برای معرفی دوباره کشورمان به عنوان مهد علم و نوآوری، باید بار دیگر، ارزش نوآوری نیروی انسانی را مغتنم شماریم، گفت: می‌توانیم به مسیرمان تحول بخشیم و پایه اقتصادمان را بار دیگر بر نوآوری نیروی انسانی متکی کنیم اگر قدر و جایگاه نیروی انسانی دوباره احیا شود و خلاقیت، قیمت خود را باز ‌یابد، جامعه نیز دستخوش تحولی شگرف خواهد شد و ایران دوباره جایگاه رفیع خود در توسعه و پیشرفت را بازخواهد یافت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری توانمندی کشور در حوزه نیروی انسانی را سرمایه‌ای ارزشمند برشمرد و ادامه داد: ایران به گواه تازه‌ترین گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری جزو برترین‌ها در شاخص نیروی انسانی است و رتبه‌های تک‌رقمی ایران در تولید علم نیز نشان از توانمندی کشورمان در جای گرفتن میان برترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورها دارد.

گذار از اقتصاد نفت‌محور و خام‌فروشی

ستاری، ظهور کارخانه‌هایی را که با نوآوری سنخیتی نداشتند و با دانشگاه به مثابه بازوی کارآمد توسعه بی ارتباط بودند، ماحصل اندیشه خام‌فروش و نفت‌محور دانست و گفت: با ورود برخی صنایع به کشور، کارخانه‌هایی با نیات خیر ایجاد شد که اگرچه سودای پیشرفت و اشتغال در سر داشتند، اما به توفیق دست نیافتند، چراکه با زیست‌بوم کشور و توانمندی‌های تحصیل‌کردگان جامعه سازگاری نداشتند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگرچه در هیچ دوره‌ای از تاریخ کشورمان، به اندازه امروز در آموزش و پژوهش هزینه نکردیم، اما در معرفی دانشمندان برجسته‌ای چون فارابی، ابن سینا، ابن‌هیثم و دیگرانی‌ که ایران را به نامشان می‌شناسند، هنور به توفیق قابل توجهی دست نیافتیم. این معضل برمی‌گردد به سایه ای که نفت بر اقتصادمان انداخت و خود را بر تمامی عرصه‌ها از جمله، آموزش و فرهنگ مسلط ساخت.

وی با بیان این‌که استادان دانشگاه، نخبگان جامعه و استعدادهای برتر جوان و خلاق می‌توانند این روند را متحول ‌کنند و سرآغاز رونق زیست‌بوم نوآوری و رونق اقتصاد دانش‌بنیان ‌شوند، ادامه داد: دانشگاه باید محور و سرآغاز مهم‌ترین تحولات جامعه باشد و توسعه پایدار باید از سرچشمه‌ای به نام دانشگاه نشأت بگیرد.

ستاری در ادامه بر شکل‌ گرفتن نهضت اقتصاد دانش‌بنیان به کمک دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: جریان تازه‌ای که در اقتصاد  کشور در حال شکل‌گیری و مبنایش نوآوری است، به خوبی از سوی اساتید مورد استقبال قرارگرفته و این موضوع متکی بر روح مقدسی است که در کالبد دانشگاه ها جریان دارد، دانشگاه‌ها امروز به سمت و سویی حرکت می کنند که سبب ساز حل مشکلات جامعه باشد.

دانشگاه نخبه‌پرور سرآغاز تحول جامعه است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، کارآمدی و اثرمندی را مهم‌ترین بارزه نخبه واقعی دانست و گفت:  وظیفه نخبگان و دانشگاهیان حل مشکلات جامعه به واسطه نوآوری است و نخبه با خلاقیت خود، جامعه را به سوی پیشرفت حرکت می دهد و جامعه نیز موظف است با حمایت از نخبگان مسیر را برای فعالیت نخبگانی هموار می کند.

ستاری ادامه داد: نوآوری، مهم ترین و ارزشمندترین دارایی انسان و موهبتی ارزنده از سوی خداوند است که محدودیت و پایانی ندارد؛ جایزه علامه طباطبایی نیز در راستای ارج نهادن به اثرمندی و نوآوری افراد خلاق و فرهیخته ای که با نوآوری‌ها و تلاش‌هایشان، جامعه را به سوی پیشرفت و گذار از مشکلات هدایت کرده اند، اعطا می شود.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، رییس‌ ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در پایان از لزوم آگاهی‌بخشی به جامعه درخصوص زیست‌بوم نوآوری و نقش نخبگان به عنوان سکه‌های رایج این روزهای جهان گفت و ادامه داد: حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان نیز در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست‌بومی مساعد برای بروز و شکوفا شدن نوآوری‌ها است. جایزه بین‌المللی «مصطفی» نیز همین هدف را دنبال می‌کند تا به نوآوری نیروی انسانی ارج نهد و توجه جامعه جهانی را به نوآوری‌های جهان اسلام، معطوف کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سورنا ستاری بنياد ملي نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور یزد و اصفهان

گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور استان‌های یزد و اصفهان با حضور معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور استان‌های یزد و اصفهان با حضور رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و رضا گلشن مهرجردی مدیرکل امور مستعدان و آینده‌سازان برگزار می‌شود.

اعلام برنامه‌های آینده، ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده، آشنایی با برخی مجموعه‌های نخبه‌پرور استان و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ از مهمترین موضوعات این گردهمایی است.
 
این گردهمایی نهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ با حضور نمایندگان مجموعه‌های نخبه‌پرور استان‌های یزد و اصفهان بصورت برخط برگزار خواهد شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند جهت دریافت لینک جلسه به آی دی @yamahdi313_2 در پیام رسان ایتا و بله پیام دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور یزد و اصفهان
  • وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است