Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانوان کارآفرین کردستان با دست‌های خالی و بدون حمایت دولت برای هزاران نفر از زنان بی‌بضاعت حاشیه‌نشین و سرپرست خانوار شغل ایجاد کرده‌اند. ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، زیر آسمان این شهر و در همسایگی ما و مسئولان، زنانی هستند که رشته زندگیشان گره خورده و برای اینکه بتوانند چرخ زندگیشان را بچرخانند کمر همت بسته‌اند، این افراد «زنان سرپرست خانوار» هستند، که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنندجی‌ها به‌خوبی پاساژ آبیدر را می‌شناسند و می‌دانند در این مکان، لباس‌های زنانه محلی با هنر دست بانوان زحمتکش این دیار طراحی و نقش و نگار می‌شود.

«مژگان محمدی» یکی از بانوان فعال در عرصه صنایع‌دستی و طراح لباس‌های محلی در کردستان است؛ وی درباره حرفه خود به خبرنگار تسنیم گفت: قریب به 12 سال است که فعالیت خود را در عرصه طراحی لباس کُردی زنانه آغاز کرده و قبل از آن نیز در زمینه بافندگی و سوزن‌دوزی فعالیت داشته‌ام، طراحی لباس محلی پروسه‌ای طولانی دارد که برای چندین نفر ایجاد شغل کرده اما متأسفانه درآمد حاصل از آن برای بافند بسیار ناچیز است.

وی درباره مراحل کار تولید خود می‌گوید: در ابتدا طرح مورد نظر را بر روی پارچه می‌کشم و طرح و مواد اولیه نظیر پولک و مروارید را در اختیار بافنده قرار داده و در نهایت پارچه و لباس سنتی که حاصل دسترنج بانوان سرپرست خانوار بوده، در اختیار مشتری و در معرض فروش قرار می‌گیرد.

محمدی با اشاره به بازار فروش پارچه و لباس‌های محلی دست‌دوز افزود: طراحی و به‌خصوص بافت و منجوق‌دوزی شغلی طاقت فرساست که مشکلات فراوانی از جمله ضعف بینایی، آرتروز گردن و دیگر مشکلاتی را به همراه دارد و می‌توان گفت یکی از مشاغل سخت محسوب می‌شود اما متأسفانه بازار فروش آن در داخل استان وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: این تولیداتمان در کشورهایی مانند عراق و قطر فروش خوبی دارد و اگر با همت مسئولان و متولیان، راهی برای فروش بدون واسطه در خارج از کشور ایجاد شود قطعاً درآمد خوبی در این راه کسب می‌شود اما متأسفانه در حال حاضر فروش محصولات از طریق واسطه‌ها و دلالان صورت گرفته، به‌طوری که لباس‌های مورد نظر را با کم‌ترین قیمت از تولیدکننده خریداری کرده و با بیشترین قیمت در خارج از کشور می‌فروشند و سود زیادی به جیب می‌زنند، در حالی‌ که تولیدکننده بدون هیچ پوشش بیمه‌ای سختی‌های بسیار زیادی متحمل و تنها درصد بسیار ناچیزی عایدش می‌شود.

آغاز جشنواره و نمایشگاه منطقه‌ای مد و لباس کُردی در سنندج به‌روایت تصویرحجاب و عفاف از نگاه مردم کردستان؛ لباس کردی ‌جزو باحجاب‌ترین پوشش‌هاستاستاندار گیلان: توجه به سبک زندگی اسلامی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

تولیدکننده لباس کردی در کردستان بیان کرد: یک بافنده ماهانه با تولید 4 لباس 200 هزار تومان درآمد داشته در حالی که واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده در هر فروش بیش از 70 درصد سود می‌برد.

وی از ایجاد اشتغال برای بانوان کردستانی بدون حمایت مسئولان در پاساژ آبیدر سنندج خبر داد و خاطرنشان کرد: این محل یکی از مراکز تولید و فروش لباس‌های زنانه سنتی و دست‌دوز است و بسیاری از مردم زمانی‌که قصد خرید این نوع لباس‌ها را داشته باشند، ابتدا به این مکان مراجعه می‌کنند.

محمدی افزود: پاساژ آبیدر چند مغازه طراحی و فروش دارد و در هر مغازه تعداد زیادی بافنده وجود دارد، بافنده‌ها معمولاً زنان سرپرست خانواده بی‌بضاعت و حاشیه‌نشین هستند که وضعیت معیشتی مناسبی نداشته و از طریق بافندگی درآمد ناچیزی عایدشان می‌شود.

وی در خصوص درآمدزایی حاصل از صادرات این لباس‌ها گفت: با صادرات این محصولات علاوه بر کسب درآمد بالا، می‌توان هویت و فرهنگ بسیار غنی مردم سنندج و نوع پوشش بانوان که نشأت گرفته از این فرهنگ کهن است، را به سایر اقوام و دیگر ملت‌ها معرفی کرد.

تولیدکننده لباس کردی در کردستان به دغدغه اصلی بانوان تولیدکننده در این عرصه پرداخت و تصریح کرد: عدم حمایت از تولیدکننده، نداشتن بیمه و نبود تسهیلات و امکانات مناسب از دغدغه‌های اصلی این عرصه است، از سویی دیگر بی‌توجهی مسئولان بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده چراکه تاکنون چندین نفر از بانوان برای دریافت مجوز اقدام کرده اما مجوزی برای انجام فعالیت دریافت نکرده‌اند.

انتهای پیام/485/ش

R7848/P1377/S6,66/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۰۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل لباس محلی زنان ایل شاهسون هم که تجسمی از اصالت و فرهنگ غنی منطقه آذربایجان است هنوز با گذشت سالها ماهیت و شکل خود را به همت غیور زنان عشایر شاهسون حفظ کرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟!
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد