Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- به دنبال برخی خبرسازی‌ها پیرامون موضوع بررسی حوزه کتاب، دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آنچه در این توضیح آمده صرفا پاسخی کوتاه به شبهه افکنی‌های یکی دو روز اخیر است که طرح آن نشانه تضعیف جایگاه اخلاق و انصاف در برخی داوری‌ها‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پی برخی خبرسازی‌ها پیرامون نحوه‌ی بررسی کتاب و ادعای نادرست درباره روند ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آگاهی می‌رساند:
1. واگذاری ممیزی به مجموعه یا تشکیلاتی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادعایی کاملا نادرست و تکراری است. تمام فرآیند ممیزی از ابتدا تا به امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بدون هیچ وقفه‌ای و به طور مستمر و دائمی (بدون هیچ واسطه‌ای) و بوسیله کارشناسان و صاحبنظرانی که عمدتا به امور علمی و پژوهشی اشتغال دارند انجام می‌شود. این کارشناسان در استخدام رسمی وزارتخانه نبوده و بابت کاری که انجام می دهند مبلغ مختصری (آن هم معمولا با تاخیر فراوان)، دریافت می‌کنند. از آن جا که این افراد رابطه استخدامی با وزارت متبوع ندارند پرداخت دستمزدشان از طریق یکی از موسسات وابسته به وزارتخانه انجام می‌شود، این در حالی است که موسسه مزبور کوچکترین دخالتی در امر ممیزی و مسائل آن ندارد. سازمان‌ها و نهادهای قانونی که وظیفه نظارت بر دخل و خرج دولت را دارند بر این موضوع واقفند.
2. ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تابع مقررات و ضوابط قانونی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا از طریق هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر (که اعضایش منتخب همان شورا هستند) بر موضوع ممیزی نظارت می‌کند. انتخاب سرگروه‌های بررسی کتاب توسط این هیات صورت می‌گیرد و انتخاب بررس‌ها نیز در شورایی دیگر. البته انتخاب هر کدام تابع شرایط و ضوابط خاصی است که برخورداری از دانش تخصصی لازم، باور داشتن به قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی و...از جمله آنهاست. اغلب سر گروه‌ها و بررس‌ها در حوزه کاری خود صاحب نظر، متخصص و صاحب تالیف هستند و به خوبی با مسائل مربوط به کتاب آشنایی دارند. گفتنی است شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌ دخالتی در عزل و نصب سر گرو‌ه‌ها و بررس‌ها ندارد.
3. ضوابط و معیارهای بررسی کتاب کاملا مشخص است و بررس فقط نقش انطباق معیارها با مصادیق را دارد. در صورت بروز تردید یا اختلاف‌نظر بر سر مصادیق، موضوع در شورا مطرح می‌شود.
4. عدم معرفی بررس‌ها و ناشناخته ماندن آنها عمدتا به دلیل پیشگیری از هر گونه سوء استفاده و فراهم آوردن فرصت بررسی بی‌طرفانه و منصفانه است و دلیل دیگری ندارد.
5. بنیاد ادبیات داستانی هیچ گونه ارتباطی (اعم از محتوایی، امور مالی و...) با حوزه ممیزی کتاب ندارد.
6. بر خلاف آنچه که در یکی از رسانه‌های رسمی آمده، باب گفت‌وگو با نویسندگان، مترجمان و ناشران در مورد آثارشان همواره گشوده است و ایشان از طریق مکاتبه، ارسال پیام و دیدار حضوری، ابهام و اعتراض‌شان به نتیجه بررسی کتاب را منتقل می‌کنند. اعتراضات نیز در بخش مربوطه و در کارگروهی متشکل از کارشناسان خبره رسیدگی می‌شود. در جلسات هفتگی کارگروه مزبور معمولا به اعتراضات 10تا 20 نفر رسیدگی می‌شود. (لازم به ذکر است که هر هفته به صورت میانگین، مجوز حدود دو هزار کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود)
در پایان خاطرنشان می‌شود رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ممیزی کتاب تعامل با نویسندگان، مترجمان، ناشران و تمامی اهالی فرهنگ است و همیشه از نقدها و نقطه نظرات آنها بهره برده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۵۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند

نوربخش گفت: یکی از مهم ترین اتفاقاتی که سال گذشته توسط رئیس جمهور رخ داد تدوین، تصویب و ابلاغ «سند موسیقی» بود. اصل اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران موسیقی صاحب یک سند شده، خود به تنهایی اتفاق بزرگی است. به عنوان مثال در همین مساله کنسرت سال گذشته شهر اصفهان علیرضا قربانی که موجب لغو کنسرت این خواننده شد، اگر ماجرای تدوین و ابلاغ سند موسیقی نبود قطعا ما نمی‌توانستیم موفق به از سرگیری کنسرت‌های این هنرمند در اصفهان شویم. چون در این مسیر هیچ مقامی در هیج جای کشور نمی‌تواند مجوز صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نادیده بگیرد.

وی افزود: درواقع آنچه در سند موسیقی روی آن تاکید شده، مبتنی بر چنین الزامی است که هیچ نهادی غیر از شورای عالی امنیت ملی، نمی‌تواند کنسرت هر چهره شناخته شده یا کمتر شناخته‌ای در عرصه موسیقی را که مجوز برگزاری اجرای خود را از مراجع رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده باشد، لغو کند. در این چارچوب تنها مرجعی که بر اساس قانون می‌تواند روی لغو یک اجرای زنده موسیقایی اقدامات لازم به عمل آورد، شورای عالی امنیت ملی آن هم با «ذکر دلیل» است و گرنه هیچ نهاد یا دستگاه دیگری نمی‎تواند کنسرت دارای مجوز وزارت ارشاد را متوقف کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان