Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@22:52:06 GMT

آمار ترسناک تجاوز در دنیا؛ از آفریقا تا سوئد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۷۵۲۹

آمار ترسناک تجاوز در دنیا؛ از آفریقا تا سوئد

نیو صدر: ۲۵ نوامبر ۱۹۶۰؛ خواهران میرابل، معروف به پروانه‌ها، کسانی که بخاطر فعالیت‌های سیاسیشان در  کشور دومینیک به شکل خشونت‌آمیزی به قتل رسیدند، اتفاقی که آن‌ها را به نماد مبارزات فمینیستی علیه خشونت تبدیل کرد.

همه‌ اقدامات این سه زن باعث شد که ۳۱ سال بعد، روز مرگ خشونت‌آمیز آن‌ها، به روز جهانی منع خشونت علیه زنان نام‌گذاری شود و حالا سال‌هاست این روز به همراه ۱۵ روز دیگر به مناسبت فعالیت علیه خشونت جنسیتی علیه زنان همراه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ۱۶ روزی که هر یک به نوعی داستان خشونت علیه زنان را بازگو می‌کند.

سازمان ملل هر سال اسم این روزهای نارنجی را مرتبط با یکی از مصادیق خشونت علیه زنان می‌گذارد؛ خشونت روانی، زبانی، خیابانی، اقتصادی، خانگی،  فیزیکی و ... برای مثال سال پیش موضوع این روزها «خشونت مبتنی بر جنسیت» بود و امسال تجاوز موضوع این ۱۶ روز نارنجی است. در کشورهای مختلفی مثل شیلی، مکزیک، ژاپن، هندوراس، ترکیه و... تجمعات مختلفی در خیابان‌ها برگزار شد که خواهان توجه بیشتر دولت‌ها و توجهشان به موضوع تجاوز به زنان بودند.

اما ما چقدر با این واژه آشناییم؟ چقدر مصادیق مختلف خشونت جنسی علیه زنان را می‌شناسیم و چقدر برای مقابله با فرهنگ غالب تجاوز آمادگی داریم؟

 

تجاوز؛ موضوع روزهای نارنجی سال ۲۰۱۹

 داستان روزهای نارنجی امسال موضوع «تجاوز» است، داستانی پنهان که حالا چند سالی است کمپین‌های مختلف مثل #MeToo صدای آن‌ را بلند کرده است.

در همین رابطه در بخش زنان سایت سازمان ملل آمده است: «در حالی امکان دارد اسامی، محتویات و زمان‌ها مختلف باشند اما در همه جای زمین چه در موقع صلح و چه در موقع جنگ زنان طعم تجاوز، خشونت جنسی و آزار و اذیت را در زندگی خود می‌چشند.»

در واقع هدف سازمان ملل از این اقدام پایان دادن کلی به بحث تجاوز به عنوان یکی از مصداق‌های اصلی خشونت علیه زنان است، مصداقی که سازمان ملل در پیامش آن را یک سلاح مهم جنگ تشبیه کرده است.

داستان خشونتی که زندگی را تغییر می‌دهد

به طور کلی، کلمه تجاوز به این شکل تعریف می‌شود؛ شرکت در یک رابطه جنسی خشونت آمیز و اجباری. این رابطه جنسی معمولا از سمت مردان علیه زنان انجام می‌شود.

این رابطه جنسی اجباری فقط به یک خاطره بد محدود نمی‌شود و می‌تواند پیامدهای وحشتناکی برای ادامه زندگی قربانی داشته باشد، پیامدهای روانی که شاید هیچوقت حل نشوند. لورنس میلر، روان‌کاو، در این رابطه می‌گوید: «هیچ برخورد جسمی دیگری بین انسان‌ها چنین پتانسیل نامتنهایی برای به وجود آوردن خیر و شر ندارد.»

اما شاید انجام برخی اقدامات بتواند، تا حدی این زخم را التیام ببخشد و یا اصلا از به وجود آمدن آن جلوگیری کند.

سازمان ملل در پیامش به مناسبت ۱۶ روز نارنجی در این رابطه نوشته است: «تجاوز، کلمه‌ای که تاثیر مخرب آن ده‌ها سال و یا نسل‌ها را در برمی‌گیرد. کلمه‌ای بدن‌ و روان‌ها را نابود می‌کند. وقتی این کلمه بدون مجازات یا بی‌اهمیت باقی بماند، فرهنگ فراگیری ایجاد می‌شود که در آن خشونت جنسی به اتفاقی عادی تبدیل می‌شوند؛ زنان کم ارزش شده و ملل دچار شکستگی می‌شوند.»

 

آمار ترسناک تجاوز در دنیا؛ از آفریقا تا سوئد

اما نگاهی به آمار تجاوز در سرتاسر دنیا نشان می‌دهد که سال‌هاست که این کلمه در فرهنگ‌های مختلف عادی شده است و چه در کشورهای درحال توسعه و چه در کشورهای توسعه یافته آمار آن زیاد است.

تخمین زده شده است که ۳۵ درصد زنان در طول زندگی خود به نوعی با آزار و اذیت جنسی روبرو شده‌اند، در بیشتر کشورها آمار درستی در رابطه با تجاوز جنسی وجود ندارد. در بیشتر کشورها کمتر از ۴۰درصد زنان که با خشونت جنسی روبرو می‌شوند درخواست کمک می‌کنند و کمتر از ۱۰ درصد این افراد این موضوع را به مقامات قضایی اطلاع می‌دهند.

به طور کلی آمار سال ۲۰۱۹ در رابطه با تجاوز جنسی از این قرار است:

ردیف

نام کشور

آمار تجاوز (از هر صدهزار نفر)

۱

آفریقای جنوبی

۱۳۲.۴

۲

بوتسوانا

۹۲.۹

۳

لسوتو

۸۲.۷

۴

سوازیلند

۷۷.۵

۵

برمودا

۶۷.۳

۶

سوئد

۶۳.۵

۷

سورینامه

۴۵.۲

۸

کاستاریکا

۳۶.۷

۹

نیکاراگوئه

۳۱.۶

۱۰

گرنادا

۳۰.۶

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ورایتی، ژرار دوپاردیو به دلیل اتهام تجاوز جنسی دیروز در پاریس بازداشت شد. وکیل این بازیگر فرانسوی ۷۵ ساله گفت وی دیروز (دوشنبه) خود را به یک مرکز پلیس پاریس معرفی کرد تا برای اتهام تجاوز جنسی که از سوی ۲ زن به وی وارد شده مورد بازجویی قرار گیرد. گفته می‌شود هر دوی این موارد مربوط به فیلم‌های وی است که یکی به سال ۲۰۲۱ و دیگری به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد.

طبق گزارش‌های رسانه‌های فرانسوی، اولین زن او را به تجاوز در سال ۲۰۲۱ و وقتی که وی به عنوان طراح صحنه در فیلم سینمایی «دریچه‌های سبز» کار می‌کرد متهم کرد و شاکی دوم مدعی شد که زمان ساخته شدن «جادوگر و سیامی» در سال ۲۰۱۵ به وی حمله شده است.

دوپاردیو پیش از این با شکایت رسمی تجاوز جنسی از سوی بازیگر شارلوت آرنولد در سال ۲۰۱۸ و زمانی که ۲۲ ساله بود، متهم کرد. این پرونده همچنان مفتوح است. شکایت دیگری برای تجاوز جنسی سال پیش توسط هلن داراس، هنرپیشه طرح شد که دوپاردیو را به دست درازی در طول فیلمبرداری فیلمی در سال ۲۰۰۷ متهم کرد، اما از آنجا که از زمان جرم زمان زیادی گذشته بود، به دلیل محدودیت‌های قانونی رد شد.

در آوریل سال پیش، ۱۳ زن در گزارشی که توسط یک وب سایت خبری تحقیقاتی فرانسوی منتشر شد، این بازیگر را به رفتارهای نامناسب جنسی متهم کردند. دوپاردیو به شدت تمام اتهامات را رد کرد و در ماه اکتبر نامه‌ای برای روزنامه فیگارو نوشت و در آن نوشت: هیچ‌وقت با یک زن بدرفتاری نکرده‌ام.

این در حالی است که مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز از وی حمایت کرده بود.

خودکشی یک بازیگر پس از پخش مصاحبه اش درباره آزار جنسی همکار خود

کد خبر 848277 منبع: مهر برچسب‌ها سینمای جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان فرانسه

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ
  • ژرار دوپاردیو سرانجام بازداشت شد/ بازجویی برای اتهامات جنسی
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • خط و نشان تند و تیز ستاره سپاهان علیه پرسپولیس با یک تصویر ترسناک!
  • بازداشت بازیگر سرشناس فرانسوی به اتهام تجاوز جنسی
  • بازداشت «ژرار دوپاردیو» به اتهام تجاوز جنسی
  • بازیگر سرشناس به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!