Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مهدی فتحی با اشاره به این‌که بر اساس برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم توسعه کشور در سه بخش جنگل، مرتع و بیابان برخی تعهدات برای منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیش‌بینی و مصوب شده است، اظهار کرد: از سال‌های گذشته تاکنون اجرای این موارد در استان دنبال شده است.  

وی با اشاره به اهمیت حفظ، توسعه و ایجاد جنگل‌ها، گفت: در برنامه پنجم توسعه چهار هزار و ۴۲۸ هکتار جنگل برای البرز مصوب شده بود که توانستیم هزار هکتار از آن را عملیاتی کنیم همچنین هزار و ۲۵۰ هکتار نیز توسط دیگر نهادها در استان جنگل کاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است که ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار در استان البرز جنگل کاری شود که تاکنون چهار هزار و ۲۵۰ هکتار اجرایی شده است.  

فتحی با اشاره به این‌که طبق بودجه دریافتی عملیات جنگل کاری اجرا می‌شود، گفت: متاسفانه بودجه دریافتی متناسب به برنامه توسعه نیست.  

وی با اشاره به این‌که در برنامه پنجم توسعه برای البرز در بخش مرتع تهعد ۱۵ هزار هکتاری منظور شده بود، گفت: در این زمینه ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار محقق شده است.  

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز طبق پیش‌بینی برنامه ششم توسعه، استان البرز در حوزه مرتع باید ۳۰ هزار هکتار را عملیاتی کند که تاکنون ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار محقق شده است.  

فتحی به اهمیت بیابان زدایی اشاره کرد و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید ۸ هزار هکتار را بیابان زدایی می‌کردیم که از این میزان دو هزار و ۱۷۷ هکتارعملیاتی شد.  

وی با تاکید بر این‌که در برنامه ششم توسعه نیز برای استان البرز در بخش بیابان زدایی ۸ هزار هکتارمصوب شده است، گفت: تاکنون سه هزار و ۶۰۰ هکتار انجام شده است.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان در آبان ماه سال ۹۵ بودجه‌ای به بحث بیابان زدایی اختصاص یافت که باعث جهش خوبی در این حوزه شد.  

فتحی با اشاره به این‌که طبق مصوبه سفر رئیس جمهوری ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام اقدامات در حوزه منابع طبیعی استان پیش‌بینی و تخصیص یافت، گفت: این ردیف اعتباری در بحث بیابان زدایی و مقابل با ریزگردها در استان هزینه شده است.  

وی در بخش دیگری به اهمیت حضور مردم در اجرای برنامه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: مشارکت مردم در دو بخش مرتع و جنگل به دلیل حضور ملموس مرتع داران و یا ساکنان نقاط روستایی در امور حراست از جنگل‌ها چشم گیر است.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز درباره سهم حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از اعتبارات برنامه‌های پنجم و ششم، گفت: خوشبختانه با وجود برخی شاخص‌ها علیرغم این‌که وسعت استان در قیاس با برخی دیگر از استان‌ها کمتر است ولی اعتبارات کامل تری دریافت کرده است.  

فتحی با اشاره به این‌که مساحت استان البرز حدود ۵۱۷ هزار هکتار است، گفت: اعتبار دریافتی البرز با استانی برابر است که سطح آن بیش از سه میلیون هکتار است زیرا البرز تامین‌کننده بخشی از آب شرب استان تهران است، از طرفی ریزگردهای موجود در نقاط بیابانی این استان به طور مستقیم به سمت تهران و دیگر مراکز جمعیتی حرکت می‌کند همچنین مراتع البرز نیز نقش حیاتی برای پایتخت در زمینه تامین علوفه و غذای دام دارد.  

کد خبر 468785 برچسب‌ها استان البرز محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف درخشان اظهار کرد: عملیات مبارزه با انواع ملخ در مزارع کشاورزی این استان به پنج هزار هکتار خواهد رسید.

وی افزود: از ابتدای عملیات مبارزه تاکنون کل سطح سمپاشی بر علیه انواع ملخ‌های بومی در استان دو هزار و ۱۰۰ هکتار بوده است.

وی اظهار داشت: از اواخر اسفند ماه ۱۰ اکیپ ردیابی و دیدبانی در همه مناطق با سابقه آلودگی فعال شده که با شناسایی کانون‌های آلوده با تراکم قابل مبارزه و پایش مستمر این مناطق، عملیات مبارزه از پوره سن ۲ در مناطق طارم سفلی از ۱۴ فروردین ماه آغاز و تا قبل از بالدار شدن و پراکنده شدن ملخ‌ها و ایجاد خسارت به مزارع و باغات جلوگیری شده است.

وی خاطر نشان کرد: قزوین دارای اماکن دائمی انواع ملخ‌های بومی بویژه ملخ مراکشی در بخش طارم سفلی و انواع ملخ‌های شاخک بلند و بی بال البرز و ایتالیایی و شکم بادمجانی در بخش‌های الموت و مرکزی قزوین و بخش‌هایی از شهرستانهای آبیک و البرز و تاکستان است.

درخشان خاطر نشان ساخت: خوشبختانه بدلیل کنترل به موقع آفت در سال گذشته در هر سه استان گیلان، زنجان و قزوین که دارای مرزهای مشترک و کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی هستند که در سال جاری مناطق آلوده کاهش چشمگیری داشته و پیش بینی می‌شود سطح مبارزه با این آفت در بخش طارم سفلی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در مقابل در بخشهای رجایی دشت و رازمیان و معلم کلایه شاهد افزایش تراکم ملخ‌های شاخک بلند و بی بال البرز هستیم که مبارزه در این مناطق نیز از ۱۵ فروردین شروع شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت.

درخشان یادآور شد: ملخ‌ها به دلیل دارا بودن ویژگی خاص همچون قدرت ازدیاد و جابجایی بالا، پلی فاژ بودن بطوریکه از هر سبزینه ای می‌توانند تغذیه کنند و همچنین شدت تغذیه‌ای بالا به عنوان مهمترین و خطرناک‌ترین آفت محصولات کشاورزی شناخته شده‌اند و جزو آفات عمومی تقسیم بندی می‌شوند که کنترل آن بر عهده دولت است.

به گفته وی؛ در سال گذشته سطح مبارزه با انواع ملخ‌های بومی در استان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

کد خبر 6091199

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی