Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:04:07 GMT

سعید جلیلی: دولت در سایه یک گفتمان است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۲۴۴۸

سعید جلیلی: دولت در سایه یک گفتمان است

«سعید جلیلی» روز دوشنبه در نشست "عدالت اجتماعی؛ از آرمان تا واقعیت" در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، گفت: جلسات و مباحثات دانشجویی می‌تواند برای همه ما و کشور مفید باشد. نوع پرسش‌های دانشجویان و واکنش‌ها به تحولات کشور مغتنم بوده و دانشگاه و دانشجو می‌تواند پیشران برای کشور باشد به شرط آنکه به موقع عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه حرکت دانشجو تنها عقده‌گشایی و درد دل نیست، اظهار داشت: هدف جنبش دانشجویی باید تاثیرگذاری مثبت و قوت بخشیدن بر روندها است. روز دانشجو به این خاطر مورد تکریم قرار می‌گیرد که چند دانشجو در زمان خودشان برای کشور تاثیرگذار بودند. این یک شروع بود و در مقاطع دیگر دانشجویان با اولویت‌شناسی حرکت موثری دیگری انجام دادند.
این عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: جهت حرکت ما و اولویتی که تعیین می‌کنیم و تحلیلی که داریم باید درست تعیین شود. در سال ۳۲، کودتایی علیه ملت ایران که خواستار ملی شدن صنعت نفت خود بود، انجام می‌شود. اما کودتاچیان تنها از زور استفاده نمی‌کنند ولی صحنه را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که طلبکار هم می‌شوند و شعار استقلال و نجات هم سر می‌دهند.
جلیلی با اشاره به روند شکل‌گیری روز دانشجو و تحولات ۱۶ آذر ۳۲ تصریح کرد: امروز هم می‌بینید وزیر خارجه پیشین انگلیس کتابی می‌نویسد و اعترافاتی می‌کند ولی امروز کسانی در دانشگاه می‌آیند و می‌گویند کودتایی رخ نداده و اینها برای استقلال کشور بوده است. امروز همان کودتاچی‌ها از فشار حداکثری علیه ملت ایران سخن می‌گویند ولی کسانی در کشور از توافق مجدد با آمریکا سخن می‌گوید. طرف مقابل ملتی را تروریست می‌داند ولی برخی می‌گویند اگر لازم باشد، فلان کار را هم می‌کنیم. جواب بدهید کاری که انجام دادید چه فرجامی داشت.

برجام سندی از رفتار طرف مقابل است 

وی با بیان اینکه سال ۹۴ از دانشگاهیان خواستیم برجام‌خوانی را انجام دهند چون این سند و مدلی از رفتار طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: طرف مقابل می‌گوید اگر در دانشگاه می‌خواهید تحقیق کنید، باید موضوع، دامنه و سطح آن را با من در جریان بگذارید. این در برجام آمده است. بعد هم مرجع بین‌المللی برای نظارت تعیین می‌کنند و آن مرجع، ۱۵ تا ۱۶ بار انجام تعهدات را از سوی ایران تایید می‌کند ولی بعد از آن خارج می‌شود.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: سه کشور اروپایی هم یک بار رفتار آمریکا را محکوم نمی‌کنند. البته اوایل ابراز تاسف می‌کردند ولی محکوم نکردند و امروز هم می‌گویند ایران این کارها را باید انجام دهد. از سویی، ما باید تحولات محیطی را در نظر بگیریم وگرنه تحلیل ما غلط می‌شود.
جلیلی با بیان اینکه تحلیل‌های غلط فلج‌کننده‌تر از تحریم‌های فلج‌کننده‌تر است، ابراز داشت: کسانی به عنوان پدر آزادی و ترقی معرفی می‌شوند ولی وقتی نظراتشان را می‌خوانید، می‌بینید که نظراتشان مانع آزادی و ترقی است.
وی با قرائت بخش‌هایی از نظرات "جان لاک" بیان کرد: اگر ما نظرات غربی‌ها و متفکران لیبرال را مدنظر بگیریم، طبیعی است عدالت اجتماعی شکل نمی‌گیرد. در این اندیشه خیر عمومی معنا نمی‌یابد.
رییس تیم مذاکره‌کننده دولت نهم و دهم با بیان اینکه غربی‌ها برای حاکم شدن نظراتشان در دانشگاه و جامعه، آرمان‌ها و حقیقت‌ها را نفی می‌کنند، یادآور شد: دیدید که می‌گفتند سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست در حالی که کدام کشور در سیاست خارجی ایدئولوژی ندارد. آنها این را می‌گویند که اصل مقاومت و مبارزه را نفی کنند.
جلیلی با طرح این پرسش که "چه باید کرد" و همچنین نقش دولت سایه عنوان کرد: در هر کشور قانون اساسی وجود دارد که سند مرجع و مادر است و قوانین منبعث از آن شکل می‌گیرد. به نظر من از ظرفیت‌های قانون اساسی فعلی استفاده نکردیم. اینکه اعتراضات چطور از اغتشاشات مجزا شود و چطور اعتراض کنیم، جایش همین دانشگاه است.

دولت در سایه نه حزب است و نه دکان و دستگاه

وی با بیان اینکه دولت سایه، نه حزب است و نه دکان و دستگاه، گفت: دولت سایه یک گفتمان است که افراد تحولات کشور را پیگیری کرده، اشتباهات را اصلاح، نواقص را تکمیل و روندهای مثبت را تقویت کنند. هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه پرسید پنج تا شش کشور چه سالی به پای میز مذاکره آمدند و ادامه داد: آنها سال ۸۷ آمدند. در چه شرایطی آمدند؟ وقتی تولید قدرت شده بود. تولید قدرت را چه کسانی انجام دادند؟ شهید شهریاری‌ها. اسمش جزو تحریم بود اما او نمی‌ترسید. او تولید قدرت کرد و ۶ کشور را پای میز مذاکره با شما آورد.
جلیلی اضافه کرد: اینجا باید دانشگاه سوال کند که این ۱۰۰ حق هسته‌ای چیست؟ قبل از توافق به روحانی نامه نوشتیم و ایرادات را بیان کردیم. رسانه‌ای هم نکردیم چون می‌خواستیم کمک کنیم. طرف مقابل از نظارت هسته‌ای می‌گوید ما عضو ان‌پی‌تی بودیم چرا پروتکل الحاقی و فراتر از آن را پذیرفتید؟ مگر چه مابه‌ازای بیشتری به شما دادند. بعد هم دیدید که رییس‌جمهوری در همین دانشگاه می‌گوید چرا دانشگاهیان جواب نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه می‌شود کشور را با اتکا به درون، مدیریت کرد، اظهار داشت: دیدید کسانی از توافق مجدد سخن می‌گویند، خب ادله‌شان را بگویند. اگر این صحبت به باور عمومی تبدیل شود، دانشگاه باید وارد شود و نشان دهد کدام حرف درست است.
 استاد دانشگاه امام صادق با طرح این سوال که مجلس آینده به چه کسی رای دهیم، تصریح کرد: مهمتر از به چه کسی رای دادن، به چی رای دادن است. مهم این است که به برنامه‌ها توجه کنیم. البته رای به افراد مهم است اما در اینجا کارنامه و تحلیل مهم است.
جلیلی در بحث بنزین دانشگاه هم قبل و هم بعد از ماجراهای اصلاح نرخ بنزین چه کار کرد، خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهیان بحث‌هایی را مطرح کردند که ما به وزارت نفت و ریاست جمهوری نامه نوشتیم ولی پاسخی داده نشد. البته یک طرح هم به مجلس رفت و تیرماه امسال تصویب شد. پس یک بستر برای پیشبرد امور مجلس است.

چرا اصل هشتم قانون اساسی فعال نیست

وی با اشاره به ساختار انتخابات ابراز داشت: یکی از مولفه‌های نظام، جمهوریت است. چرا انقلاب پیروز شد؟ چرا جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر موفق شده است؟ چون مردم انتخاب کردند. چرا دشمن به جنگ نرم روی آورده است؟ چون می‌خواهد بین مردم و نظام فاصله ایجاد کند.  برای پیشبرد اهداف و انتخاب صحیح باید تلاش کرد ولی انتخاب با مردم است.
عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نه فقط یک ماه انتخابات، بلکه در همه مقاطع و ادوار باید با مردم به شکل شاداب در ارتباط باشیم. آنگاه می‌توان گفتمان‌سازی کرد و اهداف را پیش برد. نمی‌توان همه کوتاهی‌ها را به گردن قانون اساسی انداخت. چرا اصل هشتم قانون اساسی فعال نیست. امر به معروف و نهی از منکر که فقط در خیابان نیست بلکه باید از مسئولان هم مطالبه کرد.
جلیلی با اشاره به روند غلط خصوصی‌سازی بیان کرد: ما چند وقت قبل با کارگران هپکو، دشت مغان و ... دیدار داشتیم. واقعا دردآور است. می‌خواهیم مشکل این دو تا سه شرکت را حل کنیم ولی می‌بینیم روند غلط است. چه کسی باید مطالبه کند و روند غلط را اصلاح کنیم. اینها مربوط به این دولت و آن دولت نیست. وگرنه هپکو در دولت قبل واگذار شد.
وی با تاکید بر اینکه همه باید فعال شوند مسئولان براساس قسط عمل کنند ولی این به تنهایی کافی نیست، یادآور شد: دلیل تاکید ما بر اجرایی شدن اصل هشتم قانون اساسی به همین خاطر است. یک تصور غلط این است که فکر می‌کنیم تا دولتی تمام شد، تکلیف از دوش ما برداشته می‌شود.

 ذیل بند۴۱ منشور سازمان ملل بودیم نه فصل هفت

این فعال اصولگرا درباره بودجه و حمایت از مستضعفین عنوان کرد: همین بودجه امسال را بررسی کنیم. ما بررسی کردیم چه چیزهایی در بودجه حیف و چه چیزهایی میل می‌شود. اگر ما این مباحث را دنبال نکنیم، معلوم است این اتفاقات رخ می‌دهد.
جلیلی با بیان اینکه برخی مسائل تکرار می‌شود در حالی که اساس آن اشتباه است، گفت: «می‌گویند ما ذیل فصل هفت منشور ملل متحد بودیم. این غلط است. ما ذیل بند ۴۱ منشور ملل متحد بودیم. آمریکا پیش‌نویسی تهیه کرده بود که بین کشورها درباره بودن ایران ذیل فصل هفتم باشد. در نهایت قرار شد ایران ذیل بند ۴۱ یعنی یک بند فصل هفتم باشد. ذیل بند ۴۱ بودن از نظر حقوقی با فصل هفتم بودن خیلی فرق می‌کند.»
 

برچسب‌ها برجام دانشگاه شهید بهشتی وزارت نفت سعید جلیلی شورای عالی امنیت ملی دانشگاه امام صادق ایالات متحده آمریکا قانون اساسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دانشگاه شهید بهشتی وزارت نفت سعید جلیلی شورای عالی امنیت ملی دانشگاه امام صادق ایالات متحده آمریکا قانون اساسی برجام دانشگاه شهید بهشتی وزارت نفت سعید جلیلی شورای عالی امنیت ملی دانشگاه امام صادق ایالات متحده آمریکا قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۲۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است

سید محمد حسینی در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران که با همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور استادان، پژوهشگران و فعالان صنعتی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه ۱۴۰۳ اولین سال اجرای برنامه هفتم است و دولت در تدوین آن به مهارت آموزی اهتمام ویژه‌ای داشت، گفت: برگزاری این کنفرانس می‌تواند اهمیت مهارت افزایی و آموزش حرفه‌های شغلی را به گفتمان غالب در جامعه و بین خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان و رسانه‌ها تبدیل کند. دولت نیز آمادگی دارد لوایح لازم در این زمینه را تدوین و به مجلس تقدیم کند تا اهداف مدنظر در برنامه هفتم محقق شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است، افزود: هیچ کشوری بدون نیروی متبحر نمی‌تواند از منابع و ذخایر مادی خود استفاده کند همچنان که برخی کشور‌ها به‌رغم برخورداری از منابع زیرزمینی غنی، به‌خاطر کمبود سرمایه انسانی توانمند و متعهد، تحت سلطه قدرت‌های جهانی هستند، لذا غلبه بر مشکلات و تسریع در پیشرفت کشور قبل از هر چیز نیازمند نیروی ماهر و توانمند است که بایستی جوانان را به یادگیری مهارت‌های شغلی ترغیب کرد تا در جامعه نقش‌آفرین و مؤثر باشند و در جهت رفع نیاز‌ها و مشکلات اقتصادی گام بردارند.

حسینی تاکید کرد: امام راحل روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و «ما می‌توانیم» را در جامعه احیا کردند که یک نمونه از نتایج ملموس آن عملیات وعده صادق توسط نیرو‌های غیور مسلح کشور است که با موفقیت به اجرا در آمد درحالیکه برخی کشور‌های غربی با بسیج همه امکانات خود در دفاع از رژیم صهیونیستی، موفقیت آمیز بودن عملیات ایران را باور نداشتند و مدعی بودند که موشک‌های ایران نمی‌تواند از سپر دفاعی و پدافندی چند لایه آنها عبور کند، اما غلبه بر این دیواره‌ها نشان داد که جوانان و نخبگان ما از چنان استعدادی برخوردار هستند که هیچ مانعی نمی‌تواند برنامه آنها را متوقف کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از جوانان از استعداد شگرفی برخوردار هستند و در همه حوزه‌ها می‌توانند منشاء کار‌های بزرگ باشند از اقدامات انجام شده برای مهارت آموزی به سربازان وظیفه در پادگان‌ها نیز تجلیل کرد و گفت: این کار باعث می‌شود که دوران سربازی برای جوانان پرجاذبه و مفید باشد.

حسینی تاکید کرد: بر اساس قاعده عقلی «حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد» ملتی که بتواند در یک عرصه موفقیت و دستاورد بزرگ داشته باشد در سایر حوزه‌ها نیز این قابلیت و امکان را دارد بنابر این ما که در عرصه نظامی، علمی و هسته‌ای توانسته‌ایم با اتکا به توان عناصر نخبه و انقلابی به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کنیم در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نیز می‌توانیم پیشرفت‌های چشم گیری را رقم بزنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مردمی آیت‌الله رئیسی با احصای نظام مسائل کشور و تدوین سند تحول و برنامه هفتم راهکار‌های عملیاتی برای غلبه بر مشکلات را درنظر گرفته است و بر این مبنا گام به گام در حال رفع موانع و بهبود شرایط است.

وی با اشاره به نیاز کشور به مشاغل و حرفه‌های متنوع گفت: درگذشته غالبا در دانشگاه‌ها تاکید بر مباحث نظری بود و به حرفه‌آموزی کم توجهی وجود داشت، اما در این دوره با توجه به نیاز کشور به نیرو‌های ماهر در حرفه‌ها و مشاغل گوناگون، مهارت‌افزایی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است و دولت با حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، افزایش اعتبارات و کمک به تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آموزشی، مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه باید نیرو‌های متخصصی تربیت کند که در آینده نقش آفرین باشند و تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد البته دانشگاه‌ها باید در کنار ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی، تقویت ایمان و پایبندی به اصول و ارزش‌ها را نیز وظیفه خود بدانند.

حسینی افزود: از طرف دیگر فرهنگ‌سازی در جامعه و بین خانواده‌ها برای سوق دادن فرزندان به سمت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر با حمایت دولت مردمی گام‌های بلندی به سمت مهارت‌افزایی برداشته است و جوانان گرایش و اقبال بیشتری برای تحصیل در این دانشگاه پیدا کرده‌اند، چون اشتغال به کار آنان در آینده تقریباً تضمین شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه‌های صنعتی اظهارداشت: دانشگاه‌های فنی و هنرستان‌ها اگر در کنار کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و معدنی و پارک‌های علمی و فناوری باشند می‌توانند از تجهیزات و امکانات آنها برای آموزش عملی دانشجویان و دانش آموزان بهره ببرند همچنان که دانشگاه‌های علوم پزشکی از دسترسی به بیمارستان‌ها برای آموزش دانشجویان بیشترین استفاده را به عمل می‌آورند.

حسینی همچنین با اشاره به مطالبه اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای مبنی بر تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت و تاسیس شهر مشاغل و پارک‌های مهارت و صنایع خلاقه، این پیشنهاد‌ها را موجه و قابل پیگیری دانست.

در پایان این مراسم با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از برگزیدگان کنفرانس، پژوهشگران برتر، حامیان دانشگاه و کنفرانس و نیز پیشکسوتان دانشگاه از جمله پروفسور حسن کی‌پور تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری
  • مدال طلا و برنز چانگ جوان به کیانی و جلیلی رسید
  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه
  • پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد ناامید در توئیتر