Web Analytics Made Easy - Statcounter

توریسم، صنایع نساجی، خودروسازی، ترانزیت، بهداشت و درمان و خدمات فنی، از اصلی‌ترین حوزه‌های همکاری اقتصادی و فنی ایران و ازبکستان در دور جدید مناسبات دو کشور می‌باشد. ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکار‌ی‌های ایران و ازبکستان به میزبانی تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اجلاس، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت. دو کشور در زمینه ارتقاء مبادلات تجاری، افزایش همکاری‌های اقتصادی، رفع موانع تجاری و توسعه تعاملات در سطوح مختلف، بحث و تبادل نظر کردند. در حاشیه این اجلاس، همایش مشترک تجاری ایران و ازبکستان با حضور حلقه‌های تجاری ازبکستان و نمایندگان بیش از 100 شرکت تجاری ایرانی نیز برگزار شد. علاوه بر این، پیش‌تر نیز یک نمایشگاه اختصاصی برای محصولات 37 شرکت ایرانی در محل هتل اینترنشنال شهر تاشکند برگزار شده بود. رحمانی در این سفر با مقامات ازبکستانی از جمله نخست‌وزیر، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت و نیز معاون نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در پایان نیز یک یادداشت تفاهم در زمینه توسعه همکاری‌های دو کشور، بین رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و الیار غنی‌اف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان به امضا رسید.

در همین راستا، با توجه به بازار بزرگ و فضای اقتصادی بسیار مطلوب ازبکستان، مهم‌ترین حوزه‌های همکاری دو کشور در حیطه مسائل اقتصادی به اختصار مورد اشاره قرار می‌گیرد:

توریسم: ازبکستان در بردارنده بخش بزرگی از میراث جهان اسلام و فرهنگ و تمدن کهن ایرانی است. در اقصی نقاط این کشور به وضوح می‌توان نشانه‌های بر جای مانده از دوره اوج تمدن اسلامی را مشاهده کرد. هم‌اکنون نیز شهرهای بزرگ و تاریخی سمرقند، بخارا، خوارزم، خیوه، خوقند و ... همگی در این کشور قرار دارند و یک مقصد بسیار جذاب برای توریست‌های خارجی محسوب می‌شوند. بر اساس آمارهای منتشر شده، شمار گردشگران خارجی ازبکستان از سال 2016 به بعد بیش از 2 برابر افزایش یافته است. این کشور همچنین به دلیل میزبانی از مزارهای چهره‌های برجسته اسلامی و حضور امام‌زاده‌های متعدد (مربوط به بزرگان تصوف) یکی از مقاصد مهم گردشگری اسلامی و زیارتی نیز می‌باشد. علاوه بر این، در سال جاری میلادی، طرح توریستی جاده ابریشم میان کشورهای آسیای مرکزی با محوریت ازبکستان به امضا رسیده و صدور ویزای واحد و ارائه یک پکیج کامل گردشگری مطرح شده است. از این منظر، حوزه توریسم می‌تواند یکی از حوزه‌های مهم همکاری دو کشور قرار بگیرد.

صنایع نساجی: ازبکستان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده پنبه جهان محسوب می‌شود. در سال 2018، پس از کشورهای هند، چین و ایالات متحده، این کشور با تولید 811 هزار تن پنبه، در رده هفتم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنبه در دنیا قرار گرفت. در حال حاضر نیز با توجه به برنامه‌های اصلاحی شوکت میرضیایف، صنایع نساجی این کشور در دست تغییر و تحول برای رسیدن به شرایط مطلوب تولید هستند. در این راستا گفته می‌شود که بیش از 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. در صورت سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه نیز این کشور معافیت مالیاتی 10 ساله، معافیت از مالیات صادرات، تسهیل قوانین گمرکی و شماری از مزیت‌های دیگر را نیز ارائه می‌دهد. از این منظر، ازبکستان می‌تواند یکی از آلترناتیوهای مهم تامین نیازهای صنایع نساجی ایران، و حتی احیاء صنایع نساجی ایران در پرتو همکاری‌های مشترک را داشته باشد.

خودروسازی: ازبکستان بزرگ‌ترین خودروساز در آسیای مرکزی و یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و مونتاژ خودرو در شوروی سابق محسوب می‌شود. علاوه بر زیرساخت‌های کارخانه‌های خودروسازی برجای مانده از دوره اتحاد جماهیر شوروی، پس از استقلال نیز شماری از شرکت‌های معتبر جهانی همچون دوو، جنرال موتورز، مان و ... نیز در ازبکستان خطوط تولید و مونتاژ بزرگی را تاسیس کرده‌اند. هم‌اکنون نیز این کشور در صدد توسعه کمی و کیفی صنایع خودروسازی خود است. برنامه فعلی دولت میرضیایف رساندن تولید خودرو به 240 دستگاه در سال است. از این رو، با توجه به تجربه گسترده خودروسازان ایرانی، زمینه‌های قابل توجهی برای توسعه همکاری‌ها در این زمینه وجود دارد.

بهداشت و درمان: یکی از مهم‌ترین اقلام وارداتی ازبکستان طی سال‌های اخیر واردات دارو و لوازم بهداشتی و شوینده می‌باشد. از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در منطقه محسوب می‌شود. همچنین با توجه به قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر، طی ماه‌های اخیر بازار مناسبی برای محصولات ایرانی در این کشور به وجود آمده است. علاوه بر این، در حوزه گردشگری سلامت نیز ایران می‌تواند یکی از مقاصد اصلی برای ازبک‌ها باشد. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، سالانه بیش از 50 هزار بیمار ازبک برای درمان به خارج از این کشور سفر می‌کنند.

ترانزیت: همچون دیگر جمهوری‌های آسیای مرکزی، ازبکستان نیز یک کشور محصور در خشکی (land lock) محسوب می‌شود. این امر موجب شده تا مسیرهای دسترسی به کالا و خدمات، و به ویژه مبادلات تجاری با اقصی‌نقاط دنیا برای این کشور دشوار شود. دست‌یابی به نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر به آب‌های آزاد بین‌المللی برای ازبکستان از مسیر جمهوری اسلامی ایران مقدور است. در سال جاری نیز در همین راستا یک تفاهم چندجانبه برای تاسیس یک کریدور بین‌المللی از مسیر ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان بین این کشورها به امضا رسید. پس از آن قزاقستان نیز تمایل خود را برای عضویت در این کریدور اعلام کرد. از سوی دیگر نیز، ازبکستان با قرار گرفتن در قلب آسیای مرکزی، می‌تواند یک مسیر بسیار مطمئن برای ایران جهت دسترسی به چین، روسیه و قزاقستان باشد. همچنین دو کشور زمینه‌های همکاری مناسبی در چارچوب طرح‌های ترانزیتی بین المللی نظیر پروژه کمربند و جاده و یا کریدور شمال-جنوب داشته باشند.

خدمات فنی: یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادرات جمهوری اسلامی در دنیا، صادرات خدمات فنی محسوب می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی پروژه‌های بزرگی را در دنیا در حوزه‌های راه، ساختمان و حوزه آب در دست اجرا دارند. در آسیای مرکزی نیز تجربه بسیار خوبی از این پروژه‌ها موجود است که توانسته توجه این کشورها را به خود جلب نماید. در همین راستا، با توجه به برنامه‌های ازبکستان برای توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها، شرکت‌های ایرانی می‌توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر، خدمات مناسبی را ارائه دهند.

یادداشت| چرا ازبکستان باید کانون توجه اصلی ایران در آسیای مرکزی باشد؟ازبکستان بازار جدید چاپ و بسته‌بندی ایرانپیوستن به سازمان تجارت جهانی از اولویت‌های اقتصادی ازبکستان"جهانگیری" به ازبکستان سفر می‌کند

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان

ایران و ترکمنستان همکاری‌های خود در زمینه برق و انرژی را توسعه می‌دهند.

به گزارش توانیر، در جهت پیگیری و توسعه همکاری‌های صنعت برق و انرژی دو کشور ایران و ترکمنستان، هیاتی از این کشور وارد تهران شد.

مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر در این رابطه گفت: با هدف توسعه مناسبات دو کشور در حوزه برق و انرژی نشستی در شرکت توانیر برگزار و طی آن دو طرف در خصوص توسعه ظرفیت‌های مشترک، روند تسهیل تامین منابع مالی احداث طرح خط سوم ارتباطی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

اقلیمی با بیان این که با احداث و بهره برداری از خط مذکور ظرفیت ارتباط الکتریکی بین دو کشور همسایه به حدود سه برابر افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مطابق مناقصه برگزار شده از سوی طرف ترکمنی، پیمانکار ایرانی انتخاب و مقرر شده تا احداث بخش ترکمنستان خط انتقال سرخس (ایران) - ماری (ترکمنستان) به طول ١٥٥ کیلومتر تا دو سال آینده احداث و تکمیل شود.

وی یادآور شد: بخش ایرانی این خط انتقال پیش از این احداث و تکمیل شده است.

مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر در همین زمینه اضافه کرد: با احداث و تکمیل خط مذکور، ترانزیت برق ترکمنستان به کشور‌های ثالث از طریق شبکه سراسری برق ایران نیز در دستور کار دو طرف قرار خواهد گرفت.

به گفته اقلیمی، همچنین در جهت راهبرد توسعه و تقویت همکاری با کشور‌های همسایه در زمینه صدور کالا و تجهیزات برقی و خدمات فنی مهندسی بین دو طرف مذاکراتی انجام و توافق شد از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های فعال و توانمند ایرانی در این بخش استفاده شود. در این نشست همچنین تطبیق حساب‌های مالی میان دو کشور انجام و نهایی شد.

دیگر خبرها

  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • گزارش امیرعبداللهیان از روز اول سفر رئیسی به پاکستان
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است