Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای جریان آزاد ملی همچنان بر تصمیم خود مبنی بر عدم مشارکت در دولتی با نخست‌وزیری سعد حریری مصر هستند.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از پایگاه خبری العهد منابع ارشد جریان آزاد ملی لبنان گزارش دادند که این حزب٬ در دولتی که سعد حریری نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان در راس آن باشد شرکت نمی‌کند٬ این تصمیم نهایی اعضای جریان آزاد ملی بوده و از آن باز نمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع اشاره کردند: این برای ما و برای حریری بهتر است که او فرصت تشکیل دولت را به تنهایی و بدون ما داشته باشد. در رابطه با این‌که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیروز با جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی دیدار و به او اعلام کرد که در صورت عدم مشارکت این حزب در دولت آینده٬ جنبش امل نیز تحت هیچ شرایطی در این دولت شرکت نمی‌کند؛ منابع مذکور خاطرنشان کردند که باسیل از خلال این نشست و طی یک کنفرانس مطبوعاتی٬ جنبش امل و حزب‌الله را در خصوص مواضعشان برای شرکت و یا عدم شرکت در دولت جدید لبنان آزاد گذاشت.

در دو روز گذشته در محافل سیاسی لبنان اخباری مبنی بر اینکه میشل‌عون رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته تا با یک یا دو وزیر در دولت شرکت کند منتشر شده بود؛ اما محافل ریاست‌جمهوری و نیز جبران باسیل به کلی این شایعات را تکذیب و اعلام کردند: هیچ‌کس روی این حساب نکند که ما به طور غیر مستقیم و از طریق سهمیه ریاست‌جمهوری در دولت جدید مشارکت داشته باشیم و نه جریان آزاد ملی و نه رئیس جمهور در دولتی که سعد حریری نخست‌وزیر آن باشد سهمیه‌ای نخواهد داشت.

حزب‌الله: امیدواریم جریان آزادملی در حل بحران کشور مشارکت کند

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله طی مراسمی با جوانان که تحت عنوان « لبنان در میان بحران‌های داخلی و حملات خارجی» برگزار شده بود اعلام کرد که تحرکات جوانان تا زمانی که توانایی کنترل میادین را داشته باشند٬ می‌تواند منجر به تغییر اوضاع شود.

شیخ قاسم با اشاره به این که دولت‌های گذشته و نیز همین دولت اخیر لبنان نتوانستند وظایف خود را به خوبی انجام دهند٬ تاکید کرد که ذهنیت حزب‌الله برای مشارکت در کار دولت٬ بر اساس منافع و مطالبات مردم است.

وی اضافه کرد که در حال حاضر با دو بحران مواجه هستیم؛ اول بحران بزرگ داخلی که ورشکستگی کشور است و در نتیجه فساد ایجاد شده و دوم٬ مداخلات خارجی که عمدتا از طریق آمریکا که می‌خواهد بر دردهای مردم لبنان موج‌سواری کند٬ صورت می‌گیرد.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که مسئولان نظارت مردمی باید هوشیار باشند و به آمریکا اجازه ندهید تا دستاوردهایی که به برکت ارتش و ملت و مقاومت لبنان نتوانست به دست بیاورد٬ به راحتی به چنگش بیفتد.

معاون دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد: ما در حزب‌الله امیدواریم که جریان آزادملی در ‌حل بحران کشور شرکت کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که جبران باسیل وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان و رئیس جریان آزاد ملی به دلیل تصمیم خود مبنی بر گشودن باب روابط با سوریه٬ تحت فشار بین‌المللی است.

شیخ قاسم همچنین با اشاره به این که حزب‌الله به منظور کاهش تحریک کسانی که به دنبال موج‌سواری بر اعتراضات مردمی بودند٬ خود را از این صحنه کنار کشید اضافه کرد: ما هیچگاه حاج حسین خلیل معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله و علی حسن خلیل وزیردارایی کشور را برای التماس به حریری نفرستادیم و هیچ‌گاه به او التماس نخواهیم کرد.

شیخ قاسم سخن خود را اینگونه به پایان برد که حتی اگر هم‌پیمانان ما نیز محکوم به فساد شوند٬ هرگز از آنها دفاع نخواهیم کرد.

تاکید حریری بر موضع خود در تشکیل دولت تکنوکرات

منابع نزدیک به سعد حریری نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کردند که موضع روشن و علنی حریری برای تشکیل دولت٬ همان دولت تکنوکرات است و وی در طول دوره گذشته در این مسیر حرکت کرده و آن را کامل خواهد کرد.

این منابع اضافه کردند که هیچ تغییری در موضع و تصمیم حریری در این خصوص ایجاد نمی‌شود و او به دنبال تشکیل دولتی است که هم جامعه داخلی و هم جوامع بین‌المللی را راضی نگه دارد.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که این مرحله از کشور٬ یک مرحله استثنائی است و نیاز به کسی دارد که این ماموریت استثنائی را بر عهده بگیرد و در این شرایط یک دولت استثنائی می‌تواند لبنان را از این بحران اقتصادی و مالی که در سایه محاصره بین‌المللی به وجود آمده بیرون بکشد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تکنوکرات ها سعدالحریری حزب الله لبنان لبنان اعتراضات لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در سرمقاله وطن امروز نوشت: اخیرا شبکه ۱۴ رژیم اشغالگر قدس گزارشی را تحت عنوان «آنچه در جبهه شمال می‌گذرد» منتشر کرد. این گزارش معطوف به تحولاتی بود که از زمان آغاز جنگ غزه و در جریان تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. «شارون روف اوفیر» نماینده سابق کنست از جمله تحلیلگران حاضر در این شبکه تلویزیونی بود. وی به نکات قابل تاملی درباره شکست تمام عیار رژیم اشغالگر قدس در برابر حزب‌الله اشاره کرد: «چرا واقعیت را نمی‌گوییم؟! ما شمال اسرائیل را از دست داده‌ایم؛ خسارتی که حزب‌الله بر ما وارد کرد ۶ برابر بیشتر از جنگ تابستان ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه)  است. می‌خواهم گریه کنم! چه کسی فکرش را می‌کرد اسرائیل به این روز بیفتد؟»

به راستی چه اتفاقی در شمال اراضی اشغالی، خصوصا مناطق مشرف به جنوب لبنان رخ داده که اینچنین مقامات صهیونیست را پریشان ساخته است؟ واقعیت این است که حزب‌الله لبنان مقاومت هوشمندانه و قاطعانه‌ای را در برابر رژیم اشغالگر قدس صورت داده که دارای ۳ خصلت ویژه است: هدفمندی در تعیین اهداف، انتخاب بهترین زمان در عملیات و تنظیم عوامل فرامتنی و متنی نبرد. 

حزب‌الله لبنان نه تنها قواعد نبرد با تل آویو را بخوبی می‌داند، بلکه قدرت بازدارندگی خود را به صورتی کاملا آشکار به تل‌آویو دیکته کرده است. در این میان، مثلث قدرت در اراضی اشغالی (موساد، کابینه جنگ و ارتش)  آگاه‌سازی افکار عمومی در اراضی اشغالی نسبت به اتفاقاتی را که در جبهه شمال افتاده خط قرمز راهبردی خود تلقی می‌کنند. آنها بخوبی آگاهند افشای ضربات مهلک واردشده از سوی مقاومت لبنان، مترادف با تشدید اعتراضات عمومی و سقوط کابینه جنگ و حتی کابینه پس از آن (کابینه احتمالی لاپید - گانتز) خواهد بود. در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز با تمرکز و دقتی مثال‌زدنی و برگرفته از تجربه ارزشمند جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، مرحله به مرحله اهداف خود را در شمال اراضی اشغالی محقق می‌سازد. 

حزب‌الله  لبنان در تازه‌ترین اقدام خود علیه دشمن صهیونیست، تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را در پایگاه «مسگاو» در شمال فلسطین اشغالی ـ که به‌تازگی تعمیر و تعویض شده بود ـ منهدم کرد. نکته حائز اهمیت اینکه ارتش رژیم اشغالگر قدس پس از انهدام اولیه این تجهیزات، تعمیر و تعویض آنها را با لحاظ کردن بالاترین ضریب امنیتی و بازدارندگی ممکن صورت داده بود. حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است. برای مثال، جریان موسوم به ۱۴ مارس (جریان صهیونیست غربگرا) درصدد بود ورود مقاومت اسلامی لبنان در حمایت از مردم غزه را نماد یک بازی پرهزینه برای بیروت قلمداد کند و حتی در رویکردی وقیح، از شهادت نیروهای مخلص حزب‌الله لبنان در نبرد با رژیم تروریست صهیونیست استقبال می‌کرد. در مقابل، برخی دیگر نیز تصور می‌کردند حزب‌الله در قبال تحولات فلسطین و نوار غزه باید ورود بی‌پروا و همه‌جانبه‌ای داشته باشد، حتی اگر به افتادن نیروهای مقاومت در تله صهیونیست‌ها منجر شود! 

در مقابل، سید مقاومت (علامه سیدحسن نصرالله) بدون تاثیرپذیری از فضای فرامتنی حاکم بر جنگ غزه، هوشمندانه و قاطعانه حزب‌الله را وارد میدان نبرد با دشمن صهیونیست کرد و امروز، صحت و کارایی این استراتژی، بر دوستان و دشمنان مقاومت عیان شده است. نباید فراموش کرد در  زمان تاسیس داعش توسط آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و برخی دولت‌های مزدور و مرتجع منطقه، حزب‌الله بی‌پروا وارد میدان نبرد با تروریسم تکفیری شد و در این صحنه،  ابایی از سنگ‌اندازی‌ها و جنگ روانی گروه‌های طرفدار غرب و اسرائیل در بیروت نداشت.

تجمیع  ۳ واقعه مهم دو دهه اخیر در منطقه یعنی «جنگ ۳۳ روزه»، «جنگ علیه تروریسم تکفیری ـ صهیونیستی در منطقه» و «جنگ غزه» و تحلیل آنها در یک چارچوب مشترک راهبردی نشان‌دهنده زبدگی توصیفی، تحلیلی، راهبردی و تاکتیکی حزب‌الله در آوردگاه‌ها  و بسترهای زمانی - مکانی گوناگون در منطقه است. این همان رمز پویایی و برتری مقاومت لبنان در برابر دشمنان قسم‌خورده بشریت است. قطعا در آینده نزدیک، منابع امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس قدرت کتمان دستاوردهای حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی و آنچه را که بر سر صهیونیست‌ها در این مناطق آمده نخواهند داشت. تاریخ مصرف سانسور  تعداد زیاد نظامیان هلاک‌شده صهیونیست ـ که اکثرا با موشک‌های برکان هدف قرار گرفته‌اند ـ و خسارات زیرساختی عمیقی که به پایگاه‌های نظامی این رژیم در این مناطق وارد شده، به پایان رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • طرح حماس برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ
  • زندانی جرایم غیرعمد با حمایت دادستان اردبیل آزاد شد
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند
  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • کنگره‌های شهدا باید جریان‌ساز و هنرمندانه برگزار شود
  • اراده جدی دولت برای مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اقتصاد