Web Analytics Made Easy - Statcounter

امینی با تأکید بر لزوم تغییر در هنجارهای علمی، گفت: در طول هفت سال گذشته، تغییر معناداری در شکل و محتوای رساله‌های حوزه همچنین نوآوری جدی در مجموعه مقالات دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا امینی» معاون منابع انسانی قوه قضائیه و عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، امروز، ۲۳ آذرماه، در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تجلیل از فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: یکی از کارهای خوب این دفتر چاپ نشریاتی به زبان انگلیسی است که کار بسیار مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ارتباط ضعیف حوزه با عرصه بین‌الملل

 

وی افزود: تولیدات و ظرفیت‌های خوبی در حوزه داریم، ولی چون مطالب را به زبان فارسی می‌نویسیم، ارتباط با مجامع علمی دنیا نداریم و لازم است در زمینه‌های مختلف مجلاتی را به زبان‌های دیگر بنویسیم.

 

امینی با اشاره به حضور دستاوردهای پژوهشی حوزه خواهران در این نمایشگاه بیان کرد: باید زمینه‌ای ایجاد کنیم تا بانوان در حوزه علمیه مجالی برای عرصه پژوهش داشته باشند؛ زیرا وضعیت جاری حوزه این زمینه را فراهم نمی‌کند، در حوزه بانوان انگیزه‌های بسیاری زیادی وجود دارد و تقاضا دارم در این بخش هم توسعه صورت بگیرد، البته در ابتدا هم به فکر خروجی زیاد نباشیم بلکه تربیت پژوهشگران در گام اول کار بسیار مفیدی است.

 

معاون قوه قضائیه ادامه داد: به لحاظ ساختاری تغییرات زیادی در حوزه علمیه از جمله انجمن‌های علمی، جشنواره‌های علمی، اعطای مجوز به نشریات از سوی حوزه و ... ایجاد شده است که معتقدم بخشی از آن ناشی از تربیت نیرو از سوی حوزه بوده است.

 

لزوم تغییر در هنجارهای علمی

 

وی افزود: البته مشکل عمده در حوزه با وجود توسعه ساختاری، این است که تغییر در هنجارهای علمی در سطح لازم شکل نگرفته است؛ انجمن‌ها و ساختارهای مدرنی در حوزه داریم، ولی تحول اصیل در گرو داشتن نظام هنجاری کارآمد است که ندارم البته محیط‌هایی مانند دفتر تبلیغات به علت استقلالی که دارند می‌توانند تحول و نوآوری را تعقیب کنند.

 

وی با بیان اینکه معتقدم دفتر تبلیغات اسلامی دارای دو وجهه است، افزود: یکی از این وجوه، استقلال علمی به خصوص توانمندی در  تبلیغ دینی است و در آموزش و پژوهش هم خوش درخشیده است که باید روزآمدتر و توسعه بیشتری هم داشته باشد.

 

استفاده از نخبگان حوزه

 

وی افزود: امروز نظام نیاز بیشتری به دفتر تبلیغات دارد و آن نقش واسط میان نظام و جامعه اسلامی و بدنه حوزه علمیه است؛ دفتر با تدبیر می‌تواند خودش را بدنه حوزه بیشتر ساری و جاری کند مثلاً برای حدود دوهزار نفر از نخبگان حوزه، پرونده ایجاد شده است که اگر این افراد در مجموعه دفتر حضور یابند جذب می‌شوند، ولی سهم دفتر در بدنه حوزه و شامل افرادی که جذب دفتر نمی‌شوند، چیست؟ آیا می‌توانیم با برنامه‌ریزی این بخش از ظرفیت‌های مغفول‌مانده در حوزه را مورد استفاده قرار دهیم؟.

 

وی با بیان اینکه نخبگان حوزه منحصر به این افرادی که پرونده دارند نیستند، زیرا در مدل تربیتی امروز تعریف نخبه تغییر یافته است، اظهار کرد: واسطه بودن میان نظام، مردم و حوزه در شکل متعارف شامل فعالیت‌های دفتر در قالب جذب رسمی افراد است، ولی به نظرم امکان دارد، در ذیل ریاست دفتر تبلیغات برای جذب سایر نخبگان هم برنامه‌ریزی شود.

 

امینی با اشاره به دروس خارج حوزه که با اشکالات زیادی روبرو است، اظهار کرد: ظرفیت پژوهشی سنتی حوزه خصوصاً در فقه و اصول، همین دروس خارج است؛ آقای اعرافی گزارش دادند که ۶۰۰ درس خارج داریم، ولی اجمالاً فارغ از این آمار، بخشی از تولید فکر و دانش در حوزه از همین دروس است که ممکن است در قالب کتاب نشر نیابد و دفتر می‌تواند به نحوی از این خروجی استفاده کند.

 

دروس خارج فراوری نشده است

 

وی با اشاره به ایجاد سامانه تقریرات دروس خارج، اظهار کرد: مراجعه کردم، ولی متن دروس بارگذاری شده بود و فراوری نداشتیم، لذا دفتر می‌تواند در بخش فرآوری این متون فعالیت داشته باشد؛ این کار سبب می‌شود تا دانش منتقل شده و طلاب نیر با کارهای علمی آشنا شوند و علم از شفاهی به فرایندی کتبی و کاربردی تبدیل خواهد شد.

 

حال ناخوش رساله‌های حوزه

 

امینی با تأکید بر استفاده از ظرفیت سنتی حوزه با اشاره به پایان‌نامه‌های حوزه تصریح کرد: طی هفت سال گذشته ۶۷۰ رساله سطح چهار در حوزه منتشر شده است؛ مرکز مدیریت حوزه در گزارشی بیان کرده که در طول هفت سال گذشته، تغییر معناداری در شکل و محتوای این رساله‌ها مشاهده نشده است؛ همچنین در مجموعه مقالات، نوآوری به شکل جدی دیده نمی‌شود و بیش از ۷۲ درصد رساله‌های فقه و اصول، در چرخه ارزیابی از ابتدا رد شده است؛ یعنی کمترین شاخص‌ها را نداشته است.

 

وی افزود: آیا نمی‌توانیم خدماتی در دفتر تعریف و کاری کنیم که رساله‌های سطح چهار به صورت ارزشمند ارائه شوند و نقائص آن برطرف شود؟؛ دفتر باید با بدنه استادان فقه و اصول حوزه وصل شوند و به تدوین مقالات  و رساله‌های کاربردی و علمی دقیق کمک کند تا مثلاً در ده سال آینده ارتباط با بدنه علمی، اثرگذار و معنادارتر باشد.

 

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: ارتباط نظام‌مند بین طلاب و دفتر تبلیغات اسلامی برای رفع نقیصه‌ها ضروری است و خواهش می‌کنم دفتر به سمت حل این معضلات حرکت کند.

 

منبع: ایکنا

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان استان بوشهر قرآن کریم فعالیت های مسجدی معاون منابع انسانی قوه قضائیه حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

هوش مصنوعی

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، گفت: سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند، گفت: سال گذشته طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم، راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زبرسیستم ها داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه ها دعوت می کنیم که ای مرکز را تقویت کنند.

وی افزود : پیش بینی ما این است که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم البته تحریم های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و حتی پول پرداخت کرده اند اما تحریم شده اند. امیدواریم دانشگاه ها GPU هایی را دارند برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.


پیش بینی رشد ۱۰۰ درصدی حضور دانش بنیان ها در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه
یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، افزود: آنجایی که بحث کلان داده ها مطرح می شود یا بحث داده های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می شود، صلاحیت شرکت ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.


ادامه دارد

دیگر خبرها

  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز