Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه با انتقاد از دخالت‌های کشورش در امور کشورهای منطقه، عادی سازی روابط همه جانبه آنکارا-دمشق را تنها راه حل بحران سوریه و پیامدهای آن در ترکیه دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ایلکر باشبوغ» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه حفظ وحدت و حاکمیت سوریه را مسئله‌ای ضروری برای امنیت و ثبات ترکیه توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باشبوغ در گفت‌وگو با روزنامه ترکیه‌ای «سوزجو»، آنکارا را به عادی‌سازی روابط همه جانبه با سوریه و دولت قانونی این کشور دعوت و تأکید کرد که این امر، تنها راه برای حل بحران سوریه و پیامدهای این بحران برای ترکیه است.

این مقام سابق نظامی در ترکیه تاکید کرد: «آنکارا باید از دخالت در امور دیگر کشورها و به خصوص کشورهای همسایه اجتناب کند.»

ترکیه در طول بحران سوریه همواره از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه حمایت کرده است. ارتش ترکیه از ۹ اکتبر (۱۷ مهر) هم عملیات نظامی خود را در شمال سوریه و با هدف تسلط بر مناطق تحت نفوذ شبه‌نظامیان کرد سوریه آغاز کرد. 

این عملیات بعدا با توافق میان ترکیه و روسیه متوقف شد، اما حضور نیروهای ترکیه‌ای در بخش‌هایی از شمال سوریه در قالب گشت‌های مشترک با روسیه همچنان ادامه دارد. گروه‌های حامی حقوق بشر با استناد به گزارش‌های میدانی و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای ارتش ترکیه و به خصوص هم‌پیمان‌های آنکارا در گروهک تروریستی «ارتش آزاد» را به نقض حقوق بشر و کشتن و شکنجه غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: سوریه ترکیه رئیس سابق ستاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۹۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟

"فاتح اربکان" فرزند نجم الدین اربکان نخست وزیر اسلامگرای فقید ترکیه و رهبر حزب "دوباره رفاه" ترکیه، روز چهارشنبه (دیروز) در سخنانی از سیاست دولت اردوغان در زمینه عدم قطع روابط اقتصادی با اسرائیل انتقاد کرده و گفت: همکاری نوادگان امپراتوری عثمانی با اسرائیل زیبنده این کشور اسلامی نیست.

به گزارش عصرایران، فاتح اربکان روز چهارشنبه در سخنانی، از اینکه به رغم گذشت نزدیک به 7 ماه از آغاز جنگ غزه، دولت ترکیه همچنان به بهانه بخش خصوصی و توافق نامه تجارت آزاد، مبادلات اقتصادی خود را با رژیم اسرائیل ادامه می دهد، به شدت انتقاد کرد.

او همچنین با اشاره به حمله تلافی جویانه اخیر ایران به اسرائیل گفت: حمله موشکی ایران به اسرائیل با 120 موشک بالستیک و 30 کروز انجام گرفت که بیش از 90 درصد آنها را سیستم دفاعی اسرائیل مورد هدف قرار داد و این هدف‌گیری‌ها در سایه رادارهای پایگاه کورجیک در ترکیه انجام شد."

او افزود: "به لطف پایگاه کورجیک بود که این موشک ها زود شناسایی شدند و اقدامات احتیاطی انجام شد. آیا این سیاست برای ما مناسب است؟ این پایگاه که کاملا برای محافظت از رژیم صهیونیستی در برابر حملات احتمالی ایران ایجاد شده است، باید بسته شود."

این شخصیت سیاسی ترکیه در ادامه گفت:" در نتیجه اظهارات ما، نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه بیانیه ای صادر کرده و گفته که "اطلاعات به دست آمده توسط پایگاه راداری کورجیک با کشورهای ناتو به اشتراک گذاشته می شود، نه با اسرائیل." در میان کشورهای ناتو، آمریکا و انگلیس نیز وجود دارند. بنابراین دادن اطلاعات به این کشورها یعنی دادن آن به اسرائیل. چه کسی می تواند تضمین کند که ایالات متحده این داده ها را نمی گیرد و با اسرائیل به اشتراک نمی گذارد؟"

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدار سفیر ایران با رئیس بنیاد اربکان

دیگر خبرها

  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • انتقاد محافل سیاسی رژیم صهیونیستی از طرح حمله به «رفح»
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد