Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در کارگروه گرد و غبار استان خوزستان خطاب به مسئولان استان اظهار کرد: اگر می‌خواهید استان را مانند ۵۰ سال گذشته مدیریت کنید نمی‌توانید موفق شوید.

او با بیان اینکه عدم بررسی اشتباهات گذشته موجب شده است استان امروز به این روز در بیاید، افزود: استان خوزستان تنها استانی در کشور است که در بدترین شرایط آبی نیز کمبود آب ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: استان خوزستان در دو سال پیش که بدترین شرایط ۵۰ سال گذشته آبی کشور را شاهد بودیم بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب صرف حوزه کشاورزی شد.

کلانتری تصریح کرد: در سال ۶۱ و در طرح‌های توسعه‌ای نیشکر مقرر شد اگر پس از سه سال کاشت خاک شست و شو داده شد جیره آبی آن ۲۳ هزار مترمکعب در هکتار باشد، در دو سال گذشته که بدترین سال آبی کشور بود بالغ بر ۳۴ هزار مترمکعب تا به طرح‌های نیشکر در استان خوزستان تخصیص داده شد که این نشان دهنده عدم مشکل آب در این استان بوده است.

او گفت: برای گندم بر اساس اقلیمی باید پنج هزار متر مکعب آب مصرف می‌شد که در سال گذشته بالای ۹ هزار متر مکعب آب برای آن مصرف شده و این میزان بابت از بین بردن حق آبه های زیست محیطی بوده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: با این شیوه شما نمی‌توانید استان را پایدار نگه دارید؛ نفتی که می‌فروشید باید هزینه گرد و غبار شود که این یک کار پایدار نیست.

کلانتری بیان کرد: در سال ۶۱ یکی از دعواهایی که بین ناظران و کارشناسان امور دامی و منابع طبیعی به وجود آمد در خصوص افزایش ظرفیت دام کشور بود که در آن زمان ۵۲ میلیون واحد دامی را می‌خواستند به ۶۷ میلیون واحد افزایش دهند.

او با بیان اینکه اکنون ۱۲۲ میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد، افزود: این گرد و غبار قالب شده چرا که هر گاه آب سدها و رودخانه‌ها اضافه بود به تالاب‌ها تخصیص داده شد.

کلانتری عنوان کرد: در بحث رفع گرد و غبار در استان خوزستان تنها نباید به چهار کانون ریزگرد توجه شود؛ در صورت اینکه تنها به این چهار کانون توجه سود ممکن است ۴۰ کانون دیگر به وجود بیاید، در این راستا باید مطالعات در خصوص ظرفیت‌های موجود صورت گیرد و گفته شود که چند واحد دامی در استان می‌توانیم داشته باشیم، چه میزان آب پشت سدها نگهداری شود و برای مصرف تالاب‌ها چه میزان حق آبه نیاز دارد.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: اولویت تخصیص آب به تالاب‌ها بالاتر از کشاورزی است و نباید در صورت کاهش آب سدها از حق آبه تالاب‌ها گرفته و به کشاورزی تخصیص دهیم.

کلانتری با اشاره به آلودگی هوای تهران عنوان کرد، خودروسازهای ما همچنان از خودروهای یورو ۴ استفاده می‌کنند و برای این کار را تحریم را بهانه می‌کنند.

او گفت: اکنون ۸۳ درصد علت تعطیلی شهر تهران آلودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند و ما به جای آنها مدارس را تعطیل می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: کارخانه گرد و غبار در استان خوزستان همین از بین بردن پوشش‌های گیاهی و حق آبه های زیست محیطی است.

او با بیان اینکه ما اکنون داریم با معلول مبارزه می‌کنیم و کاملاً علت را رها کردیم، گفت: باید رفع ریشه‌ای ریز گردها طی پنج سال را هدف قرار دهیم.

کلانتری گفت: از یک سو کاشت بوته انجام می‌شود از سوی دیگر چندین میلیون دام برای مصرف این بوته‌ها در مراتع رهاسازی می‌شود.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ۴۰ سال پیش ۱۳۴ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت که اکنون این میزان به زیر ۹۰ درصد و ۹۰ میلیارد مترمکعب شده است که این نشان دهنده آن است که سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش شده است.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • ۳ میلیون یورو در اختیار نیروهای مسلح برای انسداد مرزها +جزئیات مهم
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است
  • نفت در مدار رشد؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران