Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا طلایی  با اشاره به کامل نبودن پژوهش صورت گرفته در خصوص منابع آلاینده هوای اصفهان اظهار کرد: اطلاعات پژوهش‌ها خام بوده و نمی‌توان بر اساس آن نقش آلاینده‌ها را مشخص کرد، برای مثال اگر یک منبع تولید کننده آلاینده در وسط شهر و دیگری در ۵۰ کیلومتری شهر آلودگی تولید کند، باوجود یکسان بودن نرخ انتشار آلودگی آن‌ها، نمی‌توان سهم این دو منبع را در آلودگی شهر یکسان در نظر گرفت، در حالی که در پژوهشی که ما انجام دادیم صرفا بحث انتشار آلودگی مطرح بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌ زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مردم باید بدانند که میزان انتشار آلودگی توسط منبع‌های آلودگی الزاماً به معنی میزان تأثیرگذاری نیست، گفت: نمی‌توان دو منبع تولیدکننده آلاینده را فقط به میزان آلودگی که تولید می‌کنند و ازنظر تأثیرگذاری مقایسه کنیم و این یک سهم‌بندی نادرستی است.

وی ادامه داد: اگر منبعی در ۵۰ کیلومتری شهر باشد به دلیل رقیق شدن فقط ۵ درصد در آلودگی هوا تاثیرگذار است،  اگر تمامی سناریوها را فقط برای منبع خارج از شهر در نظر بگیریم، یعنی فقط به میزان رهاسازی آلودگی نگاه کردیم و به آلودگی رهاشده که بعد از طی مسیری به سطح شهر می‌رسد، توجه نکردیم.

طلایی با اشاره صحبت‌های مسئولان مبنی بر اینکه ۱۱ درصد آلاینده‌ها سهم خودرو و ۶۷ درصد سهم صنایع است، گفت: در اعلام نتایج پژوهش تعجیل شده و هنوز نتیجه نهایی به تایید نرسیده است،  این درصدها، درصد انتشار است و حتی اگر شاخص‌های دیگر را درنظر نگیریم خود این آلودگی تقسیم بندی دارید و باید بر اساس آن مشخص کرد که کدام یکی از انواع ذرات توسط منبع آلاینده تولید می‌شود، ۵ نوع آلایندگی داریم ازجمله ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و مونوکسید کربن که هرکدام تأثیرگذاری متفاوتی دارد.

این پژوهشگر تأکید کرد: وقتی ما می‌خواهیم سهم یک منبع از آلودگی را مشخص کنیم، نمی‌توانیم همه این‌ها را باهم ارائه کنیم و نوع و غلظت آن‌ها متفاوت است و اگر بخواهیم درصدهای انتشار را ارائه کنیم باید برای ۵ نوع آلاینده جدا آمار دهیم که اکنون داده‌ها نهایی شده و یک سری اندازه‌گیری و تائید ناظرها باقی‌مانده است.

طلایی با بیان اینکه بعد از اتمام این کارها باید جلسه‌ای بگذارند و تمامی این صحبت‌ها انجام بگیرد، خاطرنشان کرد: این اندازه‌گیری‌ها یک ماهی زمان می‌خواهد و بعد از تائید ناظر نهایی می‌شود و در بحث آلاینده‌های خودرو دو بخش‌داریم،  یکی جاده‌ای که شامل ماشین‌های سواری و موتورسیکلت‌ها و بخش غیر جاده‌ای که شامل هواپیما و ماشین‌آلات کشاورزی است که اندازه‌گیری‌های این بخش تمام‌شده است.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌ زیست دانشگاه اصفهان با اشاره به‌اندازه گیری‌های حوزه صنعت، اظهار داشت: در حوزه صنعت این آمار تکمیل‌نشده است و بعد از تکمیل باید منتظر تائید ناظرها باشیم.

وی با بیان این که پژوهش صورت گرفته مربوط به شرایط معمول و میانگین سالانه است نه چنین روزهایی که شاهد وارونگی دما هستیم، اضافه کرد: در حالت عادی وقتی از یک واحد صنعتی دود آزاد می‌شود و به سطح شهر اصفهان می‌رسد ده‌ها برابر رقیق‌تر می‌شود اما در مواقع خاص به دلیل وارونگی دما در سطح شهر انگار در یک محیط بسته این دود آزاد می‌شود، باید برنامه‌ای تعیین کنیم که به‌طور جامع آلودگی سطح شهر را طی کل سال کاهش بدهیم.

طلایی افزود: با اتمام این پروژه ما درصد سهم انتشار را بیان می‌کنیم که هر بخش چه قدر سهم دارد ولی نمی‌توان با این پروژه فهمید که هر بخش چه قدر در آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان، گفت: محاسبه‌ای که سال قبل انجام شد نشان داد ۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه‌ ضرر آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور بوده است که اکنون این رقم افزایش کرده است و نمی‌توان از یک پروژه ۵۰۰ میلیونی انتظار رفع تمامی مشکلات را داشت، یک کار پیوسته است و به بودجه بیشتر نیاز دارد.

به گزارش فارس، ۲۰ آذرماه بود که کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان و نمایندگانی از محیط زیست و شهرداری طی یک نشست خبری نتایج به دست آمده از دو مطالعه کیفی آلاینده‌های هوای اصفهان را اعلام کردند؛ با استناد به این پژوهش شهردار اصفهان اعلام کرده بود ۱۱ درصد آلاینده‌های شهر اصفهان سهم خودرو و ۶۷ درصد سهم صنایع است.

طرح‌های کنترل آلودگی هوا در اصفهان ناموفق است

هوای اصفهان در وضعیت قرمز قرار گرفت

کد خبر 473220 برچسب‌ها آلودگی هوا استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۰۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی هم اکنون طبق سنجش‌های مرکز پایش کیفی هوا، شاخص هوای تبریز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر با عدد ۱۰۸ است که ناسالم برای گروه‌های حساس است.
همچنین شاخص کیفی هوای تبریز در میانگین ۲۴ ساعته گذشته و از ساعت ۱۱ روز گذشته تا ساعت ۱۱ امروز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۹۹ و قابل قبول بود.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست در فروردین ماه امسال شهروندان کلانشهر تبریز بدون آلودگی هوا روز‌های خود را سپری کردند، به گونه‌ای که تبریز در این ماه پس از شیراز با مجموع ۱۸ روز هوای سالم، پاک‌ترین و با کیفیت‌ترین هوا را در میان کلانشهر‌های صنعتی کشور به خود اختصاص داد.

با توجه به وضع کنونی آلودگی هوا توصیه می‌شود افراد مبتلا و دارای سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از تردد در معابر و مرکز شهر و فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ خوب و هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز ناسالم برای تمام گروه‌ها، ۲۰۰ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

دیگر خبرها

  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد