Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@12:17:25 GMT

گزارش | حرکت با ۱۷۶ چرخ در مسیر بهره‌وری ملی

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۹۷۵۸

گزارش | حرکت با ۱۷۶ چرخ در مسیر بهره‌وری ملی

نخستین توربین کلاس F تکمیل شده با توان داخلی با وزنی حدود ۳۱۰ تن روی یک تریلی عظیم الجثه (بوژی) با ۱۷۶ چرخ در ۲۲ محور قرار گرفت و این ۱۷۶ چرخ، در مسیر رسیدن این توربین به دومین ساختگاه نیروگاه کلاس F ایران به حرکت درآمد. ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، راندمان که با عناوینی چون کارآیی و بازده نیز قابل بیان است، به معنای هزینه کمتر و دستاورد بیشتر بوده و در صنعت تولید برق حرارتی به معنای مصرف سوخت کمتر به ازای تولید هر واحد برق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی، با افزایش هر واحد راندمان نیروگاه، شاهد تولید برق بیشتر از هر واحد سوخت مصرفی، کاهش آلایندگی هوا و صرفه‌جویی و بهره‌دهی بیشتر اقتصادی هستیم.

یکی از راهکارهای اصلی افزایش راندمان نیروگاهی در صنعت برق حرارتی، استفاده از تجهیزات دوار با تکنولوژی و دانش فنی بالاتر است. توربین که از آن به عنوان مهمترین بخش یک نیروگاه می توان نام برد، از مهمترین تجهیزاتی است که راندمان آن به طور مستقیم در راندمان کلی نیروگاه اثر دارد.

در اواخر دهه 1370 و اوایل دهه 1380 دانش ساختِ توربین‌های کلاس E در تعامل با صاحبان این دانش یعنی شرکت های بین‌المللی چون زیمنس به ایران وارد شد و در اختیار شرکت‌ های توانمندی چون گروه مپنا قرار گرفت و با فعالیت این شرکت دانش بنیان ایرانی، در طی دو دهه اخیر، صنعت برق حرارتی ایران با استفاده از ده‌ها توربین کلاس E از انواع سیکل ساده، سیکل ترکیبی و توربین‌های ارتقا یافته، به خودکفایی رسید.

حال با گذشت دو دهه از سردمداری توربین‌‌های کلاس E در تولید برق حرارتی کشور، مسیری در راستای دستیابی به دانش فنی توربین‌های کلاس F‌ در ایران آغاز شده که با راهبری شرکت تولید نیروی برق حرارتی و توانمندی شرکت گروه مپنا در حال انجام است.

در مسیر دستیابی به دانش توربین‌های کلاس F ، شنبه هفته گذشته نخستین توربین کلاس F تکمیل شده با توان مهندسان داخلی از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به سمت محل احداث نیروگاه دوکوهه اندیمشک حرکت کرد.

این توربین 307 مگاواتی که حدود 30 درصد آن با توان داخلی تکمیل شده، با وزنی حدود 310 تن روی یک تریلی عظیم الجثه (بوژی) با 176 چرخ در 22 محور قرار گرفت و این 176 چرخ، در مسیر رسیدن نخستین توربین کلاس F تکمیل شده با توان داخلی به دومین ساختگاه نیروگاه کلاس F ایران (پس از نیروگاه هنگام بندرعباس) به حرکت درآمد.

این توربین حدود یک ماه و نیم در مسیر خواهد بود تا به نیروگاه اندیمشک برسد. با بهره‌برداری از این نوع توربین، راندمان 39.5 درصد در سیکل ساده گازی و 59 درصد در سیکل ترکیبی حاصل می‌شود.

مجید بهمنی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در این خصوص گفت: با توجه به درخواست وزارت نیرو برای توربین‌های با بازدهی بالا، قرارداد انتقال دانش فنی با شرکت زیمنس آلمان محقق شد و یقینا مراحل ساخت داخل نیز توسط همکاران ایرانی گروه مپنا تا صد در صد ساخت داخل پیش خواهد رفت. 

وی افزود: تعدادی از نیروگاه‌ها در صف خرید این توربین هستند که با توجه به اولویت‌های تعیین شده، این توربین‌ها آماده، حمل و نصب خواهد شد؛ به عبارت دیگر، توربین کلاس F با توجه به درخواست مشتریان تولید می‌شود و تاکنون نیز 12 قرارداد خرید این محصول نهایی شده است.

بهمنی از زمان بندی سه تا چهار ساله برای انتقال کامل دانش فنی توربین‌های کلاس F خبر داد و تصریح کرد: همکاران مپنا در این بازه زمانی به تدریج قطعات داغ و تمام قسمت‌های اصلی توربین کلاس F را طراحی خواهند کرد.

وی ادامه داد: یک ویژگی مهم این موضوع نیز آن است که تقریبا هیچ کشوری در دنیا به این شکل وارد انتقال دانش فنی نشده است و کشورهایی بوده‌اند که وارد این حوزه شده‌اند اما موفق نبوده‌اند. 

ایران در آستانه دستیابی به دانش تولید توربین های کلاس F

همچنین ایرج نگارش، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر طرح‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص توربین‌های گازی راندمان بالا در ایران گفت: با توجه به اسناد بالادستی و تکالیف قانونی، شرکت تولید نیروی برق حرارتی درصدد افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور به منظور کاهش سوخت مصرفی است، به همین منظور در قراردادهای جدید به سمت استفاده از این توربین‌های کلاس بالاتر حرکت کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز دانش فنی در خصوص طراحی و ساخت این نوع از توربین‌ها در داخل کشور انجام نگرفته است، نیاز است که این دانش فنی در ابتدا و تحت لیسانس یکی از سازندگان اصلی به کشور منتقل شود. از این رو مقرر است این دانش فنی توسط شرکت گروه مپنا و طی تفاهم نامه‌ای از طریق خریداری توربین‌های گاز SGT5-4000F و بومی سازی آن در طی اجرای بلوک‌های سیکل ترکیبی کلاس F در هشت ساختگاه محقق شود؛ بدین ترتیب توربین گاز مذکور علاوه بر مصارف داخلی، قابلیت صادرات و نصب در خارج از ایران را نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نیروگاه‌های حرارتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نیروگاه های حرارتی نیروگاه های حرارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت

گزارش خبرآنلاین البرز ، علی‌اکبر محرابیان در جریان بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با حضور در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به شروع فصل گرم سال در حال آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید برق پایدار و مطمئن در سراسر کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته ۱۸۰ پروژه در بخش‌های توسعه نیروگاه‌ها، افزایش و اصلاح شبکه و مدیریت مصرف برق برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در همین راستا از مهم‌ترین اقدامات صنعت برق آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در روزهای اوج مصرف تابستان است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نقش بسیار مهم و برجسته‌ای را برای تعمیرات، آماده‌سازی و ارتقای توان تولیدی نیروگاه‌های کشور بر عهده دارد، گفت: همکاران این مجموعه در طی چند ماه اخیر و حتی در ایام تعطیلات نوروز به صورت بی‌وقفه در تلاش بودند تا با آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور مردم دغدغه‌ای برای تامین برق تابستان امسال نداشته باشند

محرابیان اضافه کرد: از جمله پروژه‌های مهم در حال اجرای این شرکت بازسازی کامل واحد یک ۲۲۵ مگاواتی نیروگاه برقابی رودبار لرستان است. این واحد سال گذشته دچار مشکلات اساسی شده و نیاز به تعمیرات اساسی داشت. با توجه به اینکه تجربه انجام این پروژه در کشور وجود نداشت، برخی معتقد بودند که اجرای این طرح در داخل کشور امکان‌پذیر نیست و بایستی برای بازسازی آن از پیمانکاران و مشاوران خارجی استفاده کنیم.
وی افزود: براساس پیشنهادات پیش‌بینی شده بود که با توجه به هزینه تعمیرات و شیوه کار بایستی حداقل ۱.۵ سال این واحد را از مدار خارج کنیم. اما با اعتماد به متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی و انجام این کار توسط این مجموعه، هم اکنون پروژه بازسازی واحد یک نیروگاه رودبار با حداقل زمان در حال انجام است.
وزیر نیرو تاکید کرد: همکاران شرکت به صورت سه شیفت مشغول به فعالیت هستند تا این واحد در موعد مقرر به مدار تولید بازگردد. خوشبختانه سد لرستان نیز در وضعیت آب‌گیری بسیار مناسبی است که با اتمام این پروژه بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی کشور به کمک شبکه سراسری برق کشور خواهد آمد.
محرابیان با بیان اینکه تعمیرات اغلب نیروگاه‌های کشور به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد برنامه‌های این بخش محقق شده است و تا نیمه اردیبهشت‌ماه به اتمام فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این بخش، تمامی نیروگاه‌های کشور با حداکثر ظرفیت به استقبال روزهای اوج مصرف برق امسال خواهند رفت

شرکت برق حرارتی پیشتاز حمایت از تولید بار اول در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در حوزه تولید بار اول در کشور پیشتاز است، افزود: این شرکت توانسته است بیشترین حجم قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان را داشته باشد و با همکاری شرکت برق حرارتی و دانش‌بنیان‌ها قطعات بسیار خوبی در حوزه صنعت نیروگاهی برای اولین بار در کشور ساخته شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و قطعات نیروگاه‌های حرارتی و برقابی ساخت داخل است، ادامه داد: در حوزه تجدیدپذیرها نیز در حال افزایش سهم ساخت داخل هستیم. واحدهای بسیار خوبی در کشور در حال توسعه است تا بتوانیم در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و به ویژه واحدهای خورشیدی به خودکفایی کاملی دست پیدا کنیم.
محرابیان با اشاره به اینکه صنعت نیروگاهی کشور بخش زیادی از حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است، گفت: این بخش علاوه بر اینکه تاکنون نیروگاه‌های زیادی را در خارج از کشور احداث کرده است، در حوزه تعمیرات و بازسازی نیروگاه‌های موجود نیز مشغول به فعالیت است.
وی اظهار کرد: واحدهای نیروگاهی که عمدتا توسط شرکت‌های غربی و آمریکایی ساخته شده است هم اکنون توسط متخصصان ایرانی در حال تعمیرات، نوسازی و بازسازی هستند و وابستگی این کشورها به سمت صنعت برق کشور افزایش یافته است

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899618

دیگر خبرها

  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر