Web Analytics Made Easy - Statcounter

از کار افتادن سامانه پایش کیفی هوای اصفهان از روز چهارشنبه که کلان‌شهر اصفهان و شهرهای بزرگ و نواحی صنعتی این استان هوای آلوده‌ای را پشت سر گذاشتند از موضوع‌های مورد توجه مردم و شبکه‌های اجتماعی در سه روز اخیر بود.

بسیاری از مردم با انتقاد از فعال نبودن این سامانه به‌ویژه در این روزهای آلوده، خواهان توجه بیشتر مسوولان و مدیریت بحران استان به رفع مشکلات این چنینی و اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف به مردم شدند و حتی عده‌ای عنوان کردند که اطلاع رسانی نیز دچار بحران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی در این روزها که سامانه پایش کیفی هوای اصفهان از کار افتاده بود، بسیاری از مردم به سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان که متعلق به شهرداری است، مراجعه کردند و آمار آن را ملاک خود قرار دادند.

بابک صادقیان رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان پیش از این درباره فعال نبودن سامانه پایش کیفی هوا به ایرنا گفته بود که  به دلیل اختلال‌ها و قطعی سرویس یکی از اپراتورهای مخابراتی، امکان دریافت اطلاعات و داده های کیفی هوا از ایستگاه‌های مستقر در سطح شهرها وجود نداشت.

همچنین کانال اطلاع‌رسانی " پنج میلیون محیط‌بان " روز جمعه اعلام کرد: بر اساس گزارش دریافتی از مرکز پایش کیفیت هوا مستقر در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، به‌دلیل اختلال پدید آمده در بستر اینترنت و سرویس‌دهی شرکت‌های خدمات‌رسان مخابراتی، سامانه پایش کیفی هوای استان اصفهان از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه چهارم دی از مدار خارج شده است.

در این مطلب عنوان شد که با توجه به استمرار پایداری و انباشت آلاینده‌ها، استخراج اطلاعات ایستگاه‌های شهر اصفهان روز پنجشنبه پنجم‌دی با حضور کارشناسان در محل ایستگاه‌ها به‌صورت غیر مکانیزه انجام گرفت.

این کانال اطلاع‌رسانی که اخبار حفاظت محیط زیست را منتشر می‌کند، میانگین شاخص کیفی هوا در  ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۲۰ پنج شنبه گذشته را برابر عدد ۱۶۶ (AQI) و در وضیعت ناسالم برای عموم اعلام و اضافه کرد که در ساعت‌های  پایانی روز پنجشنبه میانگین شاخص کیفی هوا روند کاهشی داشت و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس  قرارگرفت.

در حالیکه سامانه مرکز پایش کیفیت هوای اداره محیط زیست اصفهان در این روزها از کار افتاده بود، برخی از رسانه‌ها به نقل از منصور شیشه‌فروش مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، اعلام کردند که هوای اصفهان به‌دلیل افزایش حجم آلاینده‌ها تا بعد از ظهر روز پنجشنبه در وضعیت هشدار قرار دارد.

از کار افتادن سامانه مرکز پایش کیفیت هوای اصفهان از چهارشنبه گذشته در حالی اتفاق افتاد که از چند روز قبل، شاخص‌های کیفی هوا در برخی از ایستگاه‌های کلانشهر اصفهان مانند رودکی و احمدآباد در این سامانه ثبت نمی‌شد.

کانال اطلاع رسانی "پنج میلیون محیط‌بان" روز سه‌شنبه سوم دی، مطلبی با موضوع " پیگیری رفع مشکلات فنی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای استان در نشست مشترک با معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان " منتشر کرد که به نظر می‌آید برای پیگیری این موضوع بود.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان نیز درباره غیر فعال شدن برخی از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این دستگاه‌ها به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شد و در تلاش هستیم مشکلات فنی، برطرف و این ایستگاه‌ها فعال شوند البته این کار نیازمند هزینه‌های سنگین مالی است.

درحالیکه مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست  اصفهان از پیگیری برای رفع مشکلات سامانه مرکز پایش کیفیت هوا خبر می‌دهند، برخی از مردم و کارشناسان عنوان می‌کنند که چگونه چنین سامانه‌ای دارای پشتیبان خدمات‌رسانی در مواقع بحرانی یا مشکلات مخابراتی نیست و آیا برای این موضوع، تدبیر و چاره‌اندیشی شده است.

بر اساس آمار سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان، میانگین تغییرات کیفیت هوا در ۲ روز گذشته، بیانگر ناسالم بودن هوای این کلانشهر برای عموم بود اما امروز  شنبه هوا در وضعیت سالم قرار دارد.

همچنین طبق اطلاعات این سامانه، کلانشهر اصفهان از ابتدای سال تا کنون پنج روز هوای پاک، ۱۹۰ روز هوای سالم، ۵۰ روز هوای ناسالم (برای گروه های حساس)، ۹ روز هوای ناسالم (برای عموم) و ۲ روز هوای بسیار ناسالم داشته است.

مدرسه‌های کلانشهر اصفهان و تعداد دیگری از شهرهای این استان در پاییز و زمستان امسال حدود ۱۲ روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد.

سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان زیر نظر معاونت ترافیک شهرداری اصفهان از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد هرچند مسوولان تاکید دارند که منبع قانونی برای اعلام شاخص‌های کیفی هوا، اداره کل حفاظت محیط زیست است.

برچسب‌ها محیط زیست پایش کیفی هوا اصفهان آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست پایش کیفی هوا اصفهان آلودگی هوا محیط زیست پایش کیفی هوا اصفهان آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار هوای پایدار در گیلان/ نفوذ سامانه بارشی از سه شنبه

محمد دادرس در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به الگوهای حاکم بر نقشه‌های هواشناسی، اظهار کرد: بررسی این الگوها نشان دهنده استقرار جوی پایدار تا اواسط هفته در منطقه است.

وی افزود: آسمانی صاف تا قسمتی ابری، طی روز روند افزایش نسبی دما، برخی نواحی ساحلی و جلگه‌ای پدیده مه گاهی افزایش ابر و وزش باد پیش بینی می‌شود.

دادرس ادامه داد: از اواخر روز سه شنبه با نفوذ تدریجی سامانه کم و بیش ناپایدار شرایط برای افزایش ابر و مه آلود شدن هوا، وزش باد، بعضی نقاط رگبار باران و رعد و برق پراکنده و احتمال تگرگ تا پایان هفته مهیا است.

کد خبر 6090514

دیگر خبرها

  • هوای ابری و بارانی در لرستان
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • استقرار هوای پایدار در گیلان/ نفوذ سامانه بارشی از سه شنبه
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد