Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@10:13:46 GMT

320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۹۷۰۷۱

320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم

ایسنا/کرمانشاه دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو از وجود حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور خبر داد.

بنفشه زهرایی در گفت و گو با ایسنا، از اضافه برداشت سالانه ۶.۵ میلیارد متر مکعبی از مخازن آب زیرزمینی کشور خبر داد و افزود: این امر باعث شده هم اکنون کسری تجمعی مخازن آب زیرزمینی کشور به نزدیک ۱۴۰ میلیارد متر مکعب برسد که رقمی قابل توجهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با بیان اینکه این میزان برداشت چیزی فراتر از میزان آب تجدیدپذیر کشور است، یادآور شد:  میزان آب تجدیدپذیر بر اساس متوسط بارش های بلندمدت در کشور تعریف می‌شود که رقم آن براساس متوسط بارش های ۴۵ ساله حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

 به گفته دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو، در سالهای اخیر که درگیر خشکسالی بودیم و با کاهش بارندگی مواجه شدیم، میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور به نزدیک ۱۰۵ میلیارد مترمکعب نیز رسید و این رقم بستگی به میزان بارندگی سالانه متفاوت است.

وی همچنین از وجود حدود 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور هم خبر داد و عنوان کرد: حدود نیمی از چاه‌های غیرمجاز کم عمق و در شمال کشور از جمله استان‌های گیلان و مازندران و همچنین استان های شمال غرب کشور بوده و مابقی چاه‌ها نیز در سایر استان‌ها پراکنده هستند.

 زهرایی با بیان اینکه در استانهای شمالی و شمال غربی عمده اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی از همین چاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد، گفت: در استان های جنوب و جنوب شرقی نیز بین ۵۰ تا ۸۸ درصد برداشت های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی از چاه های غیرمجاز انجام است.

 دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو تاکید کرد:  در برخی مناطق دیگر کشور مانند نوار شرقی  و فلات مرکزی، عمده اضافه برداشتی که از منابع آب زیرزمینی صورت می گیرد مربوط به اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز است.

 زهرایی درباره اینکه کدام استان‌ها بیشترین میزان اضافه برداشت را دارند، نیز یادآور شد: استان یزد با حدود دو برابر برداشت نسبت به آب قابل برنامه‌ریزی اعلام‌شده توسط وزارت نیرو رکورددار است و پس از آن استان‌های نوار شرقی کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با ۱۶۰ تا ۱۸۰ درصد اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در رده‌های بعدی قرار دارند.

 وی گفت: استان‌های شمالی در حاشیه دریای خزر و استان‌های شمال غربی وضعیت بهتری در این زمینه دارند، اما میزان اضافه برداشت در آن‌ها نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از آب قابل برنامه‌ریزی است.

 به گفته زهرایی همین امر باعث شده منابع آب زیرزمینی در استان‌های مختلف کشور دچار ناپایداری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رویداد ملی سازگاری با کم آبی چاه غیرمجاز طرح احیا و تعادل بخشی استانی اقتصادی كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر با اشاره به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق، گفت: ناترازی در این صنعت به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرعامل توانیر در ادامه تاکید کرد: رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد) در سال گذشته یکی دیگر از چالش‌های صنعت برق عنوان شده که با توجه به رشد یک الی ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است؛ بخشی از رشد، مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نو ظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

وی در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ٣٥٠ مگاوات به کمتر از ٥٠ مگاوات خبر داد و تصریح کرد: به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز و تاکنون ٨٠٠ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های‌سرمایشی در کشور، معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢٠ میلیون نفر جمعیت، نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل، ادامه داد: ٨٠ درصد مناطق کشور معتدل محسوب می‌شود که توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد؛ بنابراین کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

کد خبر 6096106

دیگر خبرها

  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت