Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید احمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری اطلس و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان احتمال تقسیم مجدد قدرت میان دو جناح رقیب در انتخابات افغانستان را بعید توصیف کرد.

بحران انتخابات افغانستان تا به سرانجام رسیدن مذاکرات آمریکا و طالبان ادامه پیدا خواهد کرد

وی اظهار داشت: بعید است که بحران انتخابات به تقسیم قدرت میان دو جناح تبدیل شود؛ هم خارجی ها و هم طرفین درگیر در مسائل افغانستان آمادگی این را ندارند که بحران انتخابات بار دیگر به تقسیم قدرت بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان افزود: بحران انتخابات تا به سرانجام رسیدن مذاکرات آمریکا و طالبان ادامه پیدا خواهد کرد تا با توجه به آنچه که بین طالبان و آمریکا اتفاق خواهد افتاد، نتیجه انتخابات نیز بر اساس آن تغییر کند.

موسوی مبلغ بیان داشت: ممکن است که کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی بخشی از آرای اشرف غنی را باطل اعلام کند و در نتیجه آرای او به زیر 50 درصد برسد و انتخابات به دور دوم برود. به دور دوم رفتن انتخابات در واقع به طولانی شدن پروسه کمک می کند تا نتیجه مذاکرات طالبان و آمریکا هم به سرانجامی برسد و آن زمان از سوی کشورهایی که بر انتخابات تاثیر می گذارند تشخیص داده شود که چه رویکردی اتخاذ شود.

دلایل تاخیر طولانی در اعلام نتایج انتخابات های افغانستان چیست؟

این کارشناسی مسائل سیاسی افغانستان همچنین درباره اینکه چرا نتایج انتخابات های افغانستان همواره با تاخیر چندین ماهه اعلام می شود گفت: بخشی از دلایل تاخیر در اعلام نتایج انتخابات افغانستان به مسائل فنی مربوط است؛ به این دلیل که زیر ساخت های لازم برای برگزاری یک انتخابات شفاف هنوز در افغانستان فراهم نشده است.

وی ادامه داد: شناسنامه های الکترونیکی که در واقع می تواند تامین کننده و ضامن یک انتخابات شفاف باشد در اختیار مردم قرار ندارد؛ انتخابات به صورت دستی برگزار می شود و یک سامانه برای اینکه آرای صحیح و ناصحیح از یکدیگر تشخیص داده شود وجود ندارد.

موسوی مبلغ اضافه کرد: بخش دیگر از دلایل تاخیر طولانی مدت در اعلام نتایج انتخابات های افغانستان هم این است که با استفاده از فراهم نبودن زیر ساخت های برگزاری انتخابات شفاف، انتخابات به صورت غیر شفاف برگزار می شود و تقلب هایی در جاهای مختلف صورت می گیرد. حجم این تقلب ها خیلی زیاد است و در نتیجه کمیسیون مستقل انتخابات برای تشخیص آرای صحیح و ناسالم همیشه دچار مشکل می شود. در نتیجه وقتی کمیسیون انتخابات  نتوانند تشخیص دهند که آرای صحیح و غیر سالم چگونه باید از هم تفکیک شوند در اعلام نتایج دچار مشکل می شود.

وی افزود: مساله سومی که در تاخیر اعلام نتایج تاثیر دارد نقش قدرت ها و اعمال فشار بر کمیسیون مستقل انتخابات است. متاسفانه در چند دوره گذشته کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته است یک جریان سالم و مستقلی را ایجاد کند که کاملا بدون جانب داری از یکی از طرف های انتخابات عمل کند.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان تاکید کرد: همیشه یکی از جناح ها و گروه های سیاسی حاضر در افغانستان توان اعمال فشار را داشته اند و این اعمال فشار بر نتیجه ای که از سوی کمیسیون اعلام می شود تاثیر می گذارد و از سوی دیگر، بقیه جریان ها هم تلاش می کنند تا مانع این اتفاق شوند؛ به این معنا که یک عده از جریان های مختلف نتایج را به نفع خودشان تغییر می دهند و عده دیگر هم بر کمیسیون فشار می آورند که مانع اعلام نتیجه تغییر یافته و غیر واقعی شوند و در نتیجه کمیسیون انتخابات در فشاری که بین جناح های سیاسی برای خودش می بیند توان اعلام نتایح را از دست می دهد.

گفتنی است که چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 6 میزان/ مهر برگزار شد و نتایج ابتدایی آن پس از حدود سه ماه در اول جدی/ دی ماه اعلام گردید.

بر این اساس، «اشرف غنى»، رئیس جمهور فعلی افغانستان با کسب ۹۲۳۸۶۳ رای معادل ۵۰.۶۴ درصد آرا در صدر ایستاده و عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۰۹۹۰ رای معادل ۳۹.۵۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

عبدالله پس از اعلام نتایج اعلام کرد که این نتیجه را نخواهد پذیرفت و بر اساس آرای حقیقی مردم، او برنده انتخابات است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور بحث کردند.

حسینی به نقاط مشترک فراوانی که میان ایران و افغانستان از جمله دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، نژاد، مرز و ... وجود دارد، به وجود منافع مشترک ناشی از این نقاط اشتراک اشاره کرد و افزود: متاسفانه باید اعتراف کرد که با این حد از نقاط اشتراک، میزان حضور ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رایزن فرهنگی ایران در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت نگاه عمیق به مقوله فرهنگ، خواهان تعیین تکلیف اتاق‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های «کابل»، «ابوریحان»، «پروان» و «تعلیم و تربیت» گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند