Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس شورای اسلامی شهر مشهد روز پنجشنبه در ارتباط با نشست یاد شده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: دولت و مجلس در حال تصمیم گیری و بررسی مسایلی هستند که موجب نگرانی هایی برای شهرداران و روسای شوراهای اسلامی جمعی از کلانشهرها شده است چرا که ممکن است آثاری بر ارائه خدمات از طرف مدیریت شهری داشته باشد.

محمد رضا حیدری افزود: در نشست هم اندیشی جمعی از روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور در ارتباط با لایحه درآمدهای پایدار شهری، اصلاح مواد کمیسیون ماده ۱۰۰ و احکام بودجه سال ۹۹ کل کشور تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت سوخت، تقاضا برای حمل و نقل عمومی افزایش یافته است ادامه داد: باید امکانات و زیر ساخت‌ها در این زمینه فراهم شود و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مشخص کند که می خواهد چه کاری در لایحه بودجه ۹۹ برای حمل و نقل عمومی انجام دهد تا پاسخگوی تقاضای مردم باشد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با امکانات فعلی و افزایش تقاضای مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی در توان شهرداری ها نیست که این نیازها را پاسخ دهند.

حیدری افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی که ایجاد شده، دولت به فکر منابع جدید است و در این راه هم سراغ تبصره‌ها و مواردی رفته که در ارتباط با مدیریت شهری است یعنی میزان برخی از آنها را کاهش یا بعضی اختیارات را از شوراها می‌گیرد یا منبع واریزی درآمد را از شهرداری به وزارت کشور یا خزانه تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: این تغییرات باید به جایگاه اصلی خود برگردد زیرا چالش جدی ایجاد خواهد کرد و  اگر در کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی این موارد مصوب شود محدودیت‌های درآمدی برای شهرداری‌ها ایجاد خواهد شد و در نتیجه محدودیت در ارایه خدمات نارضایتی عمومی و تهدید جدی برای شهرها به لحاظ سیاسی و امنیتی ایجاد می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در ارتباط با موضوع حاشیه نشینی هم گفت: در این خصوص تا کنون ۲۰ دفتر تسهیل‌گری در مشهد راه‌اندازی شده است و نیاز به تسهیلات و منابع داریم. دولت هم باید کمک کند و شهرداری هم با تخفیفاتی که در مورد ساخت و ساز جدید می‌دهد برای شهروندان ایجاد انگیزه کند. همچنین شهرداری و شورا پیگیر تعیین حریم شهر مشهد هستند.

حیدری با اشاره به حذف بودجه زیارت از لایحه بودجه سال آینده کشور هم گفت: شهرهای زائرپذیر در برابر خدماتی که ارائه می‌کنند مطالبه دارند. از سویی، اتفاقی در تبصره‌های بودجه در حال انجام است که می خواهند لایحه ارزش افزوده بر اماکن اقامتی را حذف کنند و این شرایط مناسبی نیست و بار آن بر دوش شهروندان خواهد بود چرا که پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم از این اماکن عوارض خاص بگیریم.

وی با اشاره به موضوع تراکم فروشی و کمیسیون ماده ۱۰۰ هم افزود: تراکم فروشی مدنظر مدیریت شهری نیست و هر جا این موضوع رخ داده از ظرفیت طرح‌های تفصیلی استفاده شده است. سعی کرده‌ایم این مورد همراه با انجام انتظارات مردم و قانونمند باشد. ضمن اینکه سازمان نظام مهندسی و دیگر دستگاههای مرتبط هم ناظر هستند اما باید این امر را هم در نظر داشت که  از سال ۶۲ که قرار شد شهرداریها خودکفا شوند راهی برای جبران کمبود منابع پیش‌بینی نشده است و طرحهای تفصیلی هم به روز نیست و نمی‌تواند پاسخگو باشد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ماده ۱۰۰ یک کمیسون مشترک سه جانبه با حضور نمایندگان دولت، دستگاه قضا و مدیریت شهری است و  هم اینک ۱۵ هزار حکم قلع بنا وجود دارد که اجرایی نشده است. این بناها خلاف ضابطه و نوع تخلف به گونه‌ای بوده که حکم به سمت قلع رفته است. اما به دلایل مختلف امکان اجرا وجود ندارد با این وجود مالکان برخی از این بناها به فروش قولنامه ای روی آورده‌اند که  آثار حقوقی نامتعارفی برجای خواهد گذاشت بنا بر این در تصویب یک قانون باید به تحقق پذیری اجرا و ظرفیت‌های آن هم توجه کرد.

حیدری افزود:  ماده ۱۰۰ هم نیاز به اصلاح دارد تا زمینه برای اقدامات پیشگیرانه و همچنین تفاهم با مردم برای حل مشکل آنها فراهم شود و اگر قانون انعطاف‌ناپذیر باشد مشکلات خود را در بخش دیگری نشان می‌دهد.

برای سوخت حمل و نقل شهری کاری نشده است

رییس شورای اسلامی شهر تهران هم در این نشست گفت: ۱۰۰ سال از تشکیل شهرداری‌ها می گذرد و روز به روز بر تعداد شهرها و جمعیت آنها افزوده می‌شود. مسوولیت شهرداری‌ها در بخش‌های مختلف کمتر از دولت نیست و قوانین خوبی هم در مجلس شورای اسلامی در خصوص هوای پاک، حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت به تصویب رسیده است اما اجرا نمی‌شود.

محسن هاشمی افزود: با افزایش قیمت بنزین مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی روی آوردند اما با این وجود در زمینه سهمیه سوخت برای شهرداری‌ها چیزی در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به لایحه پایداری درآمدهای شهرداری هم گفت: رییس شورای عالی استانها و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این مورد اقدامات فعالانه‌ای انجام داد تا این لایحه مثبت‌تر شود هر چند هنوز هم ایده آل ما نیست و نسبت به بعضی موارد ایراداتی داریم.

محمدرضا کلایی شهردار مشهد هم گفت: با افزایش قیمت‌هایی که در بخشهای مختلف صورت گرفته حداقل انتظار ما این است که عددی که پارسال در بودجه کل کشور وجود داشته امسال هم تثبت شود به طور مثال  در پایان سال ۹۶ ساخت یک کیلومتر خط مترو با ۲۲۰ میلیارد تومان امکان پذیر بود اما  امروز با کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان امکان ندارد.

نایب رییس شورای عالی استانها و رییس شورای شهر شیراز هم با بیان اینکه درک مشترک مسایل بین شورای شهر از یک طرف و دولت و مجلس از طرف دیگر وجود ندارد افزود: دولت علاقه دارد گسترده تر شود و همین موارد با شورای شهر و شهرداری‌ها مشکل ایجاد می‌کند و نگاه اقتصادی دولت ایجاد محدودیت برای منابع شهرداری‌هاست.

سید عبدالرزاق موسوی افزود: منابع مالی یک موضوع جدی برای اداره شهر است و در شرایط فعلی که دولت تنگنای مالی و اقتصادی و تکالیفی دارد که به دلایل مختلف نمی‌تواند انجام دهد حجم و فشار این مسوولیتها به سمت شهرداری‌هاست اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینها را نمی‌بینند که شهرها به‌دست شهرداری‌ها اداره می‌شوند و این کار نیازمند منابع است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 افزایش قیمت حمل و نقل عمومی شهرداری کمیسیون برنامه و بودجه مشهد قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد

رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، دو قانون مصوب مجلس را ابلاغ کرد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دو قانون به شرح زیر را برای اجرا ابلاغ کرد:

۱- قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

۲- قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • برای روان سازی ترافیک ۶۰ هزار میلیارد اختصاص یافت
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود