Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@06:51:46 GMT

فیلسوف باید ما را با حقیقت مواجه سازد

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۳۵۲۱

فیلسوف باید ما را با حقیقت مواجه سازد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی پورمحمدی در مصاحبه تلفنی با برنامه «سوفیا» ضمن ارائه تعریفی از فیلسوف گفت: فیلسوف کسی است که صاحب تفکر فلسفی است و بدین اعتبار تعریف فلسفه نیز شامل فیلسوف می شود.طبق مکاتب سنتی، برای فیلسوفان تعاریف مجزایی قائل نیستند اما در لایه های عمیق تر، می توان امتیاز خاص برای فیلسوف قائل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام پورمحمدی با ارائه تعریفی از ملاصدرا افزود: ملاصدرا فلسفه را اینگونه تعریف می کند که به عالم ذهنی همچون عالم چشم نزدیک است – یعنی همان چیزی که بصورت واقعی دیده می شود در زمره فلسفه جای می گیرد- و فیلسوف در این باب هندسه عالم را در ذهن خود ترسیم می کند.ملاصدرا می گوید فلسفه اینگونه است که انسان حقیقت عالم را آنگونه که هست می شناسد و در اینجا از تعریف فلسفه می توان به تعریف فیلسوف پی برد.

حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: گاه از فیلسوفان توقعی علمی داریم اما در زندگی به درک عمیق تری از هستی نیازمندیم؛ مانند لحظاتی که به آگاهی یابی از هستی نیاز است و در اینجا فیلسوفان باید به کمک آیند و ما را در درک هستی کمک کنند.در دنیای غرب نیز اصطلاحی بعنوان تکنسین فلسفه را تعریف می کنند؛ این فرد با تاریخ فلسفه درگیر است اما آیا می توان او را بعنوان فیلسوف تلقی کرد؟»

یک مدرس عالی حوزه علمیه گفت: فلسفه در غرب بعنوان یکی از رشته های مهم دانشگاهی است ولی آیا همه دانشجویان و اساتید فیلسوف هستند؟ خیر این افراد تکنسین فلسفه می باشند که موضوعات مختلف را در فرمول های فلسفی قرار می دهند و به نتیجه ای دست می یابند.

وی با اشاره به اینکه فیلسوف باید ما را با حقیقت مواجه سازد، تصریح کرد: امروز در فلسفه مدرن تعریفی از متافیزیک وجود دارد؛ یعنی وقتی هر یک از علوم کار خود را انجام می دهند و زندگی طبیعی جریان دارد، فلسفه به میدان می آید و روند زندگی را تشریح می نماید. مثلا فلسفه اخلاقی بررسی می کند که آیا روند این زندگی با اخلاق همراه است یا خیر و در این راستا فیلسوف اخلاق کسی است که با ابزار عقل زندگی را با معیارهای اخلاقی می سنجد.فیلسوف سیاسی دست به بررسی می زند و می گوید آیا جریان سیاسی جامعه با معیارهای عقلایی همراه است؟ یعنی فیلسوفان در هر بخش از زندگی سنجشی بر پایه عقل انجام می دهند.کار فلسفه در دنیای جدید اینست که جهان را برای ما تبیین کند و در این راستا انتظار زیادی از فلسفه نداریم. لذا فلسفه دوران های مختلف متفاوت است چون تبیین ها عقلانی و نزدیک تر به واقعیت می شوند.

کد خبر 4823666

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه رادیو گفتگو فیلسوف قاسم سلیمانی سردار سلیمانی کنفرانس بین المللی شهادت پیام تسلیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله جوادی آملی فعالیت های قرآنی ایام فاطمیه خانه اندیشمندان علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی بامری در فرمانده سپاه شهرستانی و جمعی از پاسداران که به مناسبت هفته عقیدتی و سیاسی در مسجد جامع علی ابن ابی طالب (ع) برگزار شد، بیان کرد: آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان، انسان بسیار والا و شایسته یکی از متفکرین انقلاب اسلامی بود و همه گفتمان حضرت امام را به خوبی تفسیر و تحلیل می‌کرد.

وی افزود: همواره باید تلاش کنیم که عقیده ما در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوی شود و پاسداران باید در گفتمان انقلاب اسلامی پیش‌قدم باشند.

امام جمعه سراوان با اشاره به اینکه باید ایمان و معنویت را از خود افزایش دهیم، ادامه داد: اگر خود را در تراز پاسدار انقلاب پالایش نکنیم در بسیار از مواقع دچار تزلزل خواهیم شد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین بامری تصریح کرد: تلاش کنیم وحدت در گفتمان نظام که جزء مباحث اعتقادی حکومت و نظام اسلامی است را قوی کنیم.

وی اذعان کرد: باید نسبت به دیگران به عنوان پاسدار پرتحرک‌تر از دیگران در انجام مباحث دینی و اعتقادی و عقیدتی باشیم و در بدنه بسیج این مولفه را با نوآوری رشد دهیم.

علی ثمره حسینی فرمانده سپاه شهرستانی سراوان نیز در این نشست بیان کرد: اگر سپاه امروز این جایگاه ارزشمندتر پیدا کرده و در قلوب همه مستضعفین عالم قرار گرفته به واسطه بعد معنوی و اعتقادی آحاد پاسداران است.

وی ادامه داد: در شرایط سخت در کنار مردم بوده و نوع عملکرد و رفتار باعث شده در قلب مردم جای پیدا کند.

فرمانده سپاه سراوان ادامه داد: تلاش کنیم راه شهدایی که از انقلاب اسلامی پاسداری کردند ادامه دهیم، در بین نیرو‌های مسلح از سپاه انتظار بیشتری برای خدمت به مردم و حفظ نظام و انقلاب که از وظایف اصلی ماست.

ثمره حسینی خاطرنشان کرد: تلاش کنیم در زمینه‌های مختلف الگو باشیم و از پاسداری به خوبی پاسداری کنیم چرا که توفیق الهی به عنوان پاسدار نصیب ما شده و باید قدر دان باشیم.

وی تصریح کرد: ۲۷ عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه شهرستانی سراوان با همکاری حوزه‌های مقاومت و پایگاه‌ها برگزار خواهد شد.

در پایان به مناسبت هفته عقیدتی و سیاسی امام‌جمعه شهرستان به همراه فرمانده سپاه و جمعی از پاسداران مزار شهدای گمنام مدفون در مسجد جامع علی ابن ابی طالب (ع) را غبارروبی و عطر افشانی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!